Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Curator Wim Opbrouck over het festival Over Morgen (18 – 28/04)

‘Ik stel mij op als een soort Kuifje’

Er werd ooit gepeild naar de meest typische West-Vlaming. Voor Chantal Pattyn (Klara) een klare zaak: ‘Typisch West-Vlaams voor mij is: authenticiteit, gekoppeld aan een bepaald soort koppigheid en dingen doen zoals je ze wil doen. Dan denk ik meteen aan Wim Opbrouck.’

Vandaag is Wim Opbrouck en zijn team zichtbaar in de stad waar ze project na project voorbereiden voor het tiendaags festival ‘Over Morgenvan 18 tot 24 april. Locatie: het Provinciaal Hof op de Markt.

Wim Opbrouck: ‘Voor dit festival ben ik nogal geïnspireerd door de film ‘A Space Odyssee’ van Stanley Kubrick (uit 1968). Vandaag zien we steeds meer wat daar al aan bod kwam.  Het is frappant hoeveel daarvan realiteit geworden is.’

‘Voor de avond in de Stadsschouwburg plan ik ‘een bonte avond voor techneuten’. Die zijn dus zeker welkom. Ik kijk nu zelf met grote ogen naar wat er allemaal te gebeuren staat. Iemand als de wetenschapper Thomas Hertog en andere autoriteiten op hun vakgebied, zoals Artificiële Intelligentie, komen samen aan mijn ‘Tafel der Wijzen’. Alles gebeurt nu razendsnel, veel vlugger dan verwacht en we gaan daar antwoorden op krijgen die ons wat wijzer maken (of niet).’

EXit: Zo’n avond is toch meer dan een bonte avond?

Wim: ‘Uiteraard. Ik stel mijzelf op als een soort Kuifje die de juiste journalistieke vragen stelt. Aan wie, zeg je? Aan grote namen uit zowel de wetenschappelijke wereld als die uit de kunsten. Bijna allemaal zijn ze bezig met AI. Het woordje autoriteit gebruik ik niet graag in deze context. Maar het zijn stuk voor stuk mensen die prachtige dingen maken. Het principe ‘Back to the future’ vind ik heel belangrijk voor mijn festival. ‘Over Morgen’ is dan ook nadenken over morgen, over Stanley’s ‘A Space Odyssee’. Ik open de avond trouwens met de openingsscène uit die film. Een mensaap vindt een steen en slaat er mee op de kop van een andere mensaap. Dat is het begin van de evolutie. Les? Wij maken dingen om iets te maken, we maken dingen die ons vernietigen.’

EXit: En toch: het gaat veel te snel.

Wim: ‘Alle generaties voor ons hebben te maken gehad met innovaties. Er is een dag dat de telex kwam, de fax, de smartphone en elke generatie gaat daar op zijn eigen manier mee om. Dat

interesseert mij. We moeten niet denken dat alles nu verandert, verandering is er altijd. Je moet alleen een beetje geschiedenis kennen.’

EXit: Het Provinciaal Hof speelt een hoofdrol.

Wim: ‘Vind ik een prestatie, een festival openen dat vooruitkijkt, maar met respect voor zijn erfgoed. De verbinding maken tussen die twee werelden, de stedenbouwkundige en de technologische, houdt mij fel bezig.’

EXit: De zoektocht naar ons West-Vlaamse DNA mocht uiteraard niet ontbreken. Valt daar nog iets te zoeken?

Wim: ‘Er is absoluut nog iets aan toe te voegen.Men heeft mij gevraagd om curator te zijn van het Provinciaal Hof, maar dan moet het het Huis zijn van alle Vlamingen.’

‘Luister, ik ben al heel lang afgestapt van alle clichés die rond onze provincie hangen. We maken prachtige dingen in het West-Vlaams, maar net zo goed in het Nederlands als het moet.’

EXit: Een open huis?

Wim: ‘Het kloppende hart van het festival is natuurlijk het Provinciaal Hof. We maken er een open huis van voor zowel de West-Vlaming als voor de binnen- en buitenlandse bezoeker. Wie er rondloopt zal kunnen kennismaken met kunstwerken van onder meer Panamarenko. Het festival trekt ook de kaart van de jongeren, van lagere school tot het Hoger Onderwijs.’ (LUC FOSSAERT)

_____

www.provinciaalhof.be

Het vernieuwde Provinciaal Hof

Waar ooit de West-Vlaamse Provincieraad vergaderde, opent straks een plek voor een breed publiek: het Provinciaal Hof nieuwe stijl. De renovatie van het gebouw, met zijn iconische gevel, startte in 2020 en is vandaag tot een goed einde gebracht. De bouw ervan dateert uit 1887 naar een ontwerp van de (eeuwige) stadsarchitect Louis Delacenserie. Samen met de huidge invulling komen er in het Hof nieuwe functies bij. Aannemer Artes Woudenberg noemt het nieuwe gebouw ‘een agora met zowel een permanente als een tijdelijke opstelling’.

Zoveel bouwvernuft vroeg om een feestelijke inkleding. Die zal plaatsvinden op donderdag 18 april met een tiendaags festival onder het motto ‘Hoe zullen we leven in 2050?’. Een crack die hierop het anwoord weet. Curator van het hele gebeuren is de onvermijdelijke duizendpoot Wim Opbrouck. Het festival belooft ‘een zoektocht met inspirerende lezingen’ en dat op soms heel uiteenlopende terreinen, maar het pièce de résistance’ is het avondvullend programma ‘J’aime la vie’ van de curator. Enkele interessante namen hebben al toegezegd zoals rapper Coely, muzikant Pet Goddaer en wetenschapper Thomas Hertog.

Uniek genoemd is het optreden van Dionysos Now! Het polyfone ensemble van Tore Tom Denys en Tsar B. Noteer: vrijdag 26 april, Markt, Heilig Bloedkapel, Provinciaal Hof. Wat evenmin mag ontbreken, is het ‘Hof der Dingen’, een zoektocht en een poging om de West-Vlaamse identiteit te vatten. In samengebrachte voorwerpen tonen West-Vlamingen wat volgens hen het unieke verhaal is van onze Provincie. De zoektocht naar de meest typische West-Vlaming is inmiddels al beslecht: Wim Opbrouck, de karakterkop uit Bavikhove. (LF)

Foto Jan D’Hondt

Comments are closed.