
Foto Ellen De Meulemeester
Naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Galerie Indigo (Kerkstraat 15 in Damme) loopt daar nog tot 29 september een tentoonstelling van kalligraaf Brody Neuenschwander. Opgegroeid in Houston (Texas) in Amerika, gestudeerd aan de Princeton University, het Courtauld Institute (kunstgeschiedenis) en het Roehampton Instituut (kalligrafie) in Londen, maar toch al sinds enkele decennia Brugges beste vertegenwoordiger van het zwierige en kunstige handschrift.
Brody Neuenschwander: ‘Door de jaren heen heb ik al verschillende keren samengewerkt met Hilde Kuypers van Galerie Indigo. Hilde is een fijne dame die consequent haar eigen pad uitstippelt en daardoor ook mooie projecten uittekent. Vind ik tof. Daarbij is het geen sinecure om al een kwarteeuw een galerie open te houden. We hebben er in al die jaren, ook in Brugge, al veel zien komen en gaan.’
EXit: Welk werk mogen we van u verwachten op deze langlopende tentoonstelling?
Neuenschwander: ‘Er zal veel nieuw werk te zien zijn. Sinds vorig jaar ben ik met nieuwe technieken bezig. Een kalligraaf is, historisch gezien, iemand die ‘zwartwit’ bezig is. Ik wilde dat doorbreken door kleur te gebruiken, maar ik vond geen manier dat bij de essentie van het schrijven bleef. Na zoeken en experimenteren, heb ik nu een methode gevonden die heel boeiend is om kleuren en tekens met elkaar te verbinden. Ik ken geen enkel andere kalligraaf die ooit deze technieken heeft toegepast in zijn werk.’
EXit: Is het als kalligraaf moeilijk om steeds vernieuwing op te zoeken?
Neuenschwander: ‘Zeker en vast! Er zijn kunstenaars die hun hele carrière blijven schilderen. Met borstel, olie en doek hebben zij genoeg om steeds weer iets interessants te onderzoeken en uit te voeren. Andere kunstenaars zijn qua techniek dan weer iets rustelozer en zoeken andere richtingen op. Ik behoor tot die categorie. Ik bekijk kalligrafie wereldwijd, niet enkel wat er in onze Westerse wereld gebeurt.’
EXit: In uw videowerk staan uw handen veelal centraal.
Neuenschwander: ‘In de stroming Picasso zijn de handen belangrijk, in de stroming Duchamp staan de hersenen voorop. Ik wil ze allebei gebruiken. Je leert van de wereld evenveel door je handen te bezigen als door je ogen te kijken.’
EXit: Hoe bescherm je je handen?
Neuenschwander: ‘Ik beken: ik spring er misschien wat te roekeloos mee om. Tot nu toe heb ik altijd geluk gehad. Ik fiets veel, maar blijf niet gespaard van valpartijen. Zo onlangs nog, gelukkig was het op mijn elleboog. Als ik door een ongeluk mijn armen zou verliezen, dan ben ik pas echt een conceptueel kunstenaar (lacht). Ik vind het wel interessant dat je deze vraag stelt, want dat betekent dat jullie aan kalligrafen een grotere handvaardigheid toedichten dan aan andere kunstenaars. Kalligrafie wordt nog altijd meer als een echte ambacht beschouwd. En daarmee kan ik leven.’ (ADC)
Info: www.indigoartgallery.be en http://www.brodyneuenschwander.com
Vind-ik-leuk Aan het laden...