Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Sublieme Antonini zet Concertgebouw op stelten

Giovanni Antonini

Het Concertgebouw liep dinsdagavond aardig vol voor wat één van de toppers van het voorbije seizoen is geworden: Het Kammerorchester uit Basel, geleid door de meer dan flamboyante dirigent Giovanni Antonini, met een tweeluik Beethoven. Het (publieks)hoogtepunt  zat voor de pauze met Beethovens Tripelconcerto , een werk waarop de Beethovenkenners niet meteen een etiket kunnen kleven. De schittering was weggelegd voor de drie solisten: violiste Isabelle Faust met een authentieke Stradivarius uit 1704, de Hongaarse cellist Miklos Perényi die zijn instrument omarmde en de jonge, uiterst talentvolle Zuid-Afrikaanse pianist Kristian Bezuidenhout, die hier ooit de Musica Antiqua-wedstrijd voor pianoforte won. De dialoog tussen solisten en orkest werd met brio gestuurd door Giovanni Antonini, gekend als medeoprichter van het gereputeerde barokorkest Il Giardino Armonico. Het publiek bedankte met een langdurende staande ovatie. Na de pauze stond Beethovens 'Zevende' op het programma: het werk is wijd en zijd bekend omwille van zijn ritmische motieven en de dansende ritmes die uitmonden in vele goed geregisseerde crescendo's. De onbetwiste ster van de avond was echter de dirigent die bedankte met een vrolijke mars.

Kristian Bezuidenhout (Music Review)

Comments are closed.