Brugge kent stilaan geen geheimen meer voor striptekenaar en illustrator Frodo De Decker. Van zijn (teken)hand verschenen twee strips waarin Brugge als middeleeuwse stad een prominente rol speelt. In ‘Het lot van Brugge’ doet hij – op scenario van Kristof Berte – het prille begin van de loterij uit de doeken en met ’Het verhaal van Vlaanderen’ verstripte hij – op scenario van Harry De Paepe – de populaire zondagavondreeks (VRT) van Tom Waes.
EXit: Wat inspireerde je om een strip te maken over het ontstaan van de loterij in Brugge? Enkele jaren geleden kwam al het boek ‘Te Brugghe ende eldere’ uit en vond een mooie expo over de ontstaansgeschiedenis plaats in het Stadsarchief.
Frodo De Decker: ‘We hebben de strip gemaakt in opdracht van de Nationale Loterij. Zij hebben in het verleden inderdaad al een boek en een expo aan die ontstaansgeschiedenis gewijd. Ze wilden nu dat verhaal bij een groter publiek brengen en daarvoor is een strip natuurlijk zeer geschikt. Scenarist Kristof Berte schreef een mooi verhaal over stadsnotulist Pieter Vagheviere die die eerste loting organiseert en daarbij hulp krijgt van Marieken Metteneye. Het is eigenlijk dus ook een liefdeshistorie.’
EXit: Hoe kies je de visuele stijl van de strip om de historische sfeer van Brugge te weerspiegelen? De stijl doet me een beetje denken aan de jonge Willy Vandersteen, wat een compliment is.
Frodo: ‘We hebben ervoor geopteerd om dezelfde tekenstijl te gebruiken als in ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Dat was de uitdrukkelijke wens van de mensen van de Nationale Loterij. Daar waren zij immers heel erg door gecharmeerd. Ik denk wel dat het een pluspunt is als de tekenstijl niet te serieus of te realistisch is. Geschiedenis kan sowieso al een beetje droog overkomen. Een vlotte, grappige tekenstijl helpt om het verteerbaar te maken.’
EXit: Heeft het tekenen van ‘Het lot van Brugge’ je perspectief op de loterij of gokpraktijken veranderd?
Frodo: ‘Dat wel. Ik kende die ontstaansgeschiedenis helemaal niet, en die is op zich al erg boeiend. In de strip leggen we er ook de nadruk op dat de opbrengsten van de loterij gebruikt werden voor het goed van de gemeenschap. Ook nu nog gaat er een aanzienlijk deel van de inkomsten van de loterij naar ondersteuning van bijvoorbeeld sport, cultuur en erfgoed.’
EXit: Met ‘Het lot van Brugge’ en ‘Het verhaal van Vlaanderen’ breng je in korte tijd twee strips uit waarin de stad Brugge een belangrijke rol opeist. Toeval?
Frodo: ‘Ja, toch wel. In ‘Het verhaal van Vlaanderen’ wordt de geschiedenis van Vlaanderen in zijn geheel verteld. En Brugge was in de middeleeuwen nu eenmaal de belangrijkste stad van Vlaanderen, dus is het logisch dat Brugge een prominente plaats kreeg in die strip. ‘Het lot van Brugge’ vertelt dan weer het verhaal van de eerste loterij waarvan schriftelijk bewijs is gevonden. En die trekking was dus in Brugge. Ook weer niet zo toevallig, want Brugge was op dat moment de belangrijkste handelsstad van Europa.’
EXit: Hoe vond je de balans tussen historische nauwkeurigheid en creatieve vrijheid bij het maken van de strip? Research is wellicht hierbij van groot belang?
Frodo: ‘Als je een verhaal moet schrijven rond zo’n waargebeurde feiten ben je natuurlijk in zekere zin belemmerd in je mogelijkheden. Tegelijkertijd kan zo’n beperking net ook weer de creativiteit stimuleren. Je kan op zich zoveel personages verzinnen als je wilt, dat maakt eigenlijk niet uit. Je moet gewoon zien dat ze de juiste kledij dragen. Verder zijn het vooral de decors die geloofwaardig moeten zijn. En daar komt inderdaad een hele hoop research bij kijken.’
EXit: Twee historische stripverhalen … smaakt dat naar meer?
Frodo: ‘Op dit moment ben ik met een stripverhaal bezig dat helemaal niet historisch correct is. Dat vind ik ook wel eens leuk. Maar in de toekomst wil ik mij zeker nog wel eens wagen aan een historische strip. De geschiedenis zit immers boordevol boeiende verhalen.’ (ADC)
______
De strips zijn te koop in onder meer boekhandel De Reyghere (Markt) De Striep (Katelijnestraat), www.frododedecker.com