Selina De Maeyer brengt Brugge die schone ongeëvenaard in beeld
Het nieuwe boek ‘Beeldschoon Brugge’ van Selina De Maeyer (°1987), een ‘aangespoelde’ Brugse, toont de Breydelstad in al haar facetten. Met haar camera op zak heeft Selina tijdens haar ochtend- en avondlijke wandelingen de ziel van de stad vastgelegd en er tegelijk een mystiek en tijdloos kader rond getrokken. Het resultaat? Je krijgt Brugge te zien zoals je de stad nog nooit zag. Schitterende beelden van een fantastische en energieke topfotografe.
Artistiek nest
Selina De Maeyer: ‘Ik kom uit een heel artistieke familie. Mijn zus en ik waren altijd omringd door de ‘kunsten’ en de wereld van het creëren was onze leefwereld. We vonden dat niet meer dan normaal. Mijn vader Luc is kunstenaar en maakte ook stripverhalen (Aspe, K3, Ben Hur …). Mijn talent voor tekenen en visueel kijken komt dus voornamelijk van hem. Hij heeft me veel geleerd. Het gekke was dat fotografie me totaal niet interesseerde. Ik was daar niet mee bezig. Pas op mijn achttiende heb ik voor de eerste keer een camera in mijn handen gekregen. Op schoolreis in Madrid werden we met een analoge camera de stad ingestuurd voor een opdracht met als thema ‘licht en schaduw’. Analoog betekende dat we heel bewust moesten leren kijken voor we op het knopje duwden – nu klikken we er massaal digitaal op los. Voor mij ging er een nieuwe fascinerende wereld open waarin ik mijn achtergrond van het tekenen kon laten meegroeien. Ik vond het verrijkend, maar ik stond er verder niet bij stil. Tot mijn ouders een digitale camera kochten en mijn nicht zei: ‘Kom, we gaan wat kleren zoeken op zolder, trekken het bos in en organiseren een fotoshoot zoals ‘de echten’.’ Ik kreeg op die fotoshoot veel goede reacties. Blijkbaar zagen ze ‘een talent’ in mij. Een vriendin zei dat ze fotografie ging studeren aan Sint-Lucas in Brussel en vroeg of ik geen zin had om dat ook te doen. Ja, dus. Hoe het kan verkeren.’
Aparte stijl
Selina: ‘In mijn tweede jaar begon ik meer en meer met modellen te werken en belandde ik in de fashion – en modewereld. Ik kreeg al flink wat opdrachten nog voor ik afgestudeerd was. Ik heb dus nooit de overgang gevoeld van studeren naar werken. Ik kon veel dingen – zeg maar eigen werelden – creëren in Photoshop, daarmee ben ik begonnen. Surrealisme, fantasy … velen wilden samenwerken omdat ik een aparte stijl had en dingen deed die je nergens anders zag. Dat heeft me een boost gegeven.’
Brugge die pure
Selina: ‘Ik ben geboren in Vilvoorde, groeide op in Gooik (het Pajottenland!), heb tien jaar in het centrum van Antwerpen gewoond en ben vijf jaar geleden in Brugge komen wonen in het appartement van mijn schoonbroer dat leeg kwam te staan. Ik houd van de rust en de stilte en dat vind ik op mijn appartement, uitkijkend op de Sint-Salvatorskathedraal, terug. Ook al heb je de vele toeristen, de stad ademt rust uit en heeft iets sacraals over zich.’
‘Ik ben een fervente wandelaar, ik denk dat ik elke straat van Brugge van binnen en van buiten ken. Tijdens mijn wandelingen (’s ochtends en ’s avonds) heb ik bijna altijd mijn camera op zak. Ik ben iemand die altijd naar schoonheid zoekt en Brugge straalt dat geweldig uit. In vergelijking met andere steden presenteert Brugge een enorme zuiverheid. Ik vind het er veel ordelijker dan in andere steden. Er hangt iets rustgevends. Ook de gebouwen stralen dat uit en ondersteunen dat gevoel. Brugge heeft authenticiteit en biedt je een geborgen gevoel. Je zit in een stad, maar het is er liefelijk en warm.’
Schoonheid is tijdloos
Selina: ‘Ik maak foto’s van wat ik zie. Ik leg de schoonheid vast. In de kunst zegt men vaak: il faut choquer le public. Neen, zeg ik: il faut charmer le public. Dat is veel moeilijker, dat gaat veel dieper. Je kunt aan mensen daardoor een veel mooier gevoel schenken. Door het weer verandert de stad constant. Dat trekt mij naar buiten. De stad zit zodanig in mijn hoofd dat ik weet hoe de zon op een bepaalde plaats zal vallen.
Het boek bevat een verzameling van werken die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt. Ik maakte die foto’s vanuit mijn hart omdat ik die schoonheid met de mensen wilde delen. Stichting Kunstboek is zelf komen aankloppen. ‘Ongeëvenaard’, zei de uitgeverij. Mijn foto’s tonen een stukje van de ziel van de stad. Brugge in al zijn geuren en kleuren. Het laat de stad zien met telkens andere gezichten. Het boek moet een beleving zijn, de lezers moeten door de stad kunnen wandelen, in alle seizoenen. Ik blijf foto’s maken. Voor mij is Brugge nooit hetzelfde, het verandert onophoudelijk. Ik snap niet dat mensen hier op uitgekeken kunnen geraken. Echte schoonheid is tijdloos en dat word je niet beu.’
Het Licht
Selina: ‘Fotograferen is schrijven met licht, en in mijn geval ben ik geïnspireerd door het goddelijke licht om het door te geven. Voor mij komt schoonheid van de bron die God is, die schoonheid gecreëerd heeft, en die dat zelf ook is. Dat is voor mij fundamenteel hoe ik naar de dingen kijk. Naar de mensen. Naar het leven. Het mooiste compliment dat ik kan krijgen, is dat mensen geroerd en geraakt worden door mijn foto’s maar niet direct kunnen zeggen waarom. Dat vervult mijn hart.’ (ADC)