De tweede editie van Docfest staat in de steigers. Docfest, een organisatie van De Republiek, staat vanaf 22 tot en met 26 november garant voor tien spraakmakende documentaires, in Cinema Lumière en op unieke locaties in de stad (Conservatorium, De Tank, Kamermuziekzaal van het Concertgebouw en Burg 4). Het festival klopt op het ritme van unieke samenwerkingen met diverse partners. ‘We creëren bijzondere ervaringen na elke film en ook buiten de cinemazaal’, zegt programmaverantwoordelijke Tine Van Dycke.
EXit: De rode draad die door deze editie loopt, is ‘krachtige rolmodellen en hun verzet’. Is dat een vooraf gekozen thema? Of eerder spontaan tot stand gekomen? Tine Van Dycke: ‘Het was een rode draad die opviel toen we door de shortlist van films gingen, dus geen vooropgesteld thema. Bijna elke documentaire portretteert een persoon wiens stem we te weinig horen. Het valt op hoe sterk en moedig ze vaak zijn en hoe belangrijk het is dat hun verhaal getoond wordt. Omdat ze een rolmodel kunnen zijn voor anderen. Elk van hen is een activist op een eigen unieke manier. De films tonen dus ook verschillende vormen van activisme. Wij linken dat nog vaak aan betogen en luidkeels je mening roepen, maar je kunt ook een activist zijn door kritische vragen te stellen, in gesprek te gaan en te luisteren. Docfest is onze vorm van verzet.’
EXit: Hoe uit zich dat in het programma?
Tine: ‘’She They Us’ portretteert straffe vrouwen die streven naar meer gelijkwaardigheid. Bij deze film geeft Nina Everaert een Bootcamp spoken word. In ‘Eclaireuses’ stellen twee leerkrachten het huidige onderwijssysteem in vraag en openen een nieuw schooltje voor kinderen van vluchtelingen. Na deze volgt een interactief debat tussen panel en publiek. Het dansgezelschap van ‘A way to B’ toont hoe krachtig dansen met imperfecte lichamen kan zijn. Deze film wordt voorafgegaan door een improjam samen met Platform K. ‘Rebels’ laat de stem horen van 75+ers die zich vaak genegeerd voelen. Samen met Jong Volk en Brugge 2030 plannen we een speeddate waarbij we jong en oud samen aan tafel zetten.’
EXit: Met de openingsfilm ‘Mexicon We Are Fire’ op woensdag 22 november tonen jullie een van de portretten van ‘Draw for Change!’, een docu-reeks over zes vrouwelijke cartoonisten. Een productie van Clin d’Oeil films, opgericht door jou, Hanne. Wie zijn deze vrouwen en in welke zin zijn deze vrouwen bewonderenswaardig?
Hanne Phlypo: ‘Draw for Change! vertelt de verhalen van zes vrouwelijke cartoonisten uit India, Mexico, Syrië, Egypte, Rusland en de Verenigde Staten. We hebben ervoor gekozen om deze kunstenaars te portretteren vanwege hun buitengewone werk, maar ook vanwege hun boeiende levensverhalen. Op hun eigen manier worden ze allemaal geconfronteerd met bedreigingen, variërend van censuur tot doodsbedreigingen. Deze kunstenaars fungeren als hoeders van de democratie. Op Docfest staan twee films uit de reeks op het programma.’
EXit: Deze opening is tevens de aftrap van een boeiende en multimediale waaier van extra’s bij ‘Draw for Change’? Hanne: ‘Van bij de start van het project hadden we het idee om er een 360° verhaal van te maken en naast de reeks ook een impactcampagne te lanceren waarbij we het gevecht voor vrijheid van deze vrouwen versterken.’ ‘We zijn erg vereerd dat Docfest dit project – in mijn geliefde geboortestad Brugge – volledig omarmde. Zo zal de Mexicaanse artiest Mar Maremoto te gast zijn in Brugge en enkele dagen in een Brugse school een mural maken. Men kan de VR film over haar leven tijdens de opening bekijken. Onze workshop ‘Artivisme’ wordt gevolgd door verscheidene Brugse klassen. Ook een expo met een selectie tekeningen en de lancering van het boek van Catherine Vuylsteke over de cartoonisten staat op het programma.’
‘Er staat veel op het spel voor deze artiesten. Hun werk tonen aan een zo breed mogelijk publiek is ons activisme. Als filmmakers én vooral als mensen.’
EXit: Hanne en Tine, in jullie samenwerking zijn documentaires een rode draad. Wat is jullie missie? Hanne: ‘Documentaires laten de kijker toe om voor heel even in de schoenen van iemand anders te gaan staan waardoor je de andere hopelijk beter begrijpt. Het klinkt misschien naïef, maar toch hoop ik met de films die ik produceer bij te dragen aan een betere samenleving. In de sterk gepolariseerde wereld van vandaag vind ik het zo belangrijk om een genuanceerd debat aan te wakkeren, vooral onder jongeren. Daarom investeren we naast de productie van de films ook veel in impactcampagnes met educatieve tools voor jongeren. Daar is Tine de laatste jaren een experte in geworden. We werkten met haar samen op het pakket bij de film ‘Young Plato’. Haar expertise op het gebied van impact is bijzonder waardevol voor de sector, maar ook voor de bezoekers. De programmatie van Docfest is veelbelovend en ik hoop dat het Bruggelingen inspireert om zich te blijven engageren voor een meer solidaire samenleving.’
Tine: ‘De afgelopen jaren heb ik als filmprogrammator documentaire steeds meer ingezet. De documentaires die Hanne produceert, zijn steeds heel straf en maatschappelijk van groot belang. Haar films komen dus vaak in mijn selectie terecht, inclusief goed uitgewerkte omkadering. Voor mij is het organiseren van Docfest het stimuleren van actief burgerschap. Zorgen dat iedereen bewust in een samenleving staat en voeling krijgt met al wie daar in beweegt. De documentaires bieden een inkijk in uiteenlopende levens en fungeren als een empathiemachine, ze bereiken zowel hoofd als hart van de bezoeker.’ (ADC)
____
Info en tickets op docfestbrugge.be
Het programma van Docfest is te vinden in de bijlage van deze EXit.