Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Speranza Symphonic: Mozart zonder één euro subsidie

Het orkest is een geval apart: het bestaat uit oud-leerlingen van het SASK (Brugse humanioraschool).  Ze worden steeds vaker geëngageerd voor uitvoeringen van prachtwerken uit het bekende repertoire. ‘Vriendschap is de basis geweest en de sleutel van het succes’, zegt dirigent Piet Lamiroy. Op donderdag 21 september staan ze op de planken van de Stadsschouwburg, samen met de jonge stersolisten Alexander Declercq (piano) en Victor Pevernagie (viool). Zij vertolken onder meer het pianoconcerto n° 24 en het mooie Adagio en Rondo voor viool en orkest.

EXit: U gebruikt graag het woordje virtuoosvoor uw orkest. Is dat terecht?

Piet Lamiroy: ‘Alle musici zijn bijna of helemaal afgestudeerd aan de hogere conservatoria van Brussel, Antwerpen en Gent. De term ‘virtuoos’ is gewoon een weergave van de werkelijkheid. Misschien heb ik die term wat onderlijnd omdat het orkest een doorgroei is van een ensemble leerlingen op een Brugse humanioraschool (SASK) waar ik geschiedenisles gaf. Vriendschap is de basis geweest en de sleutel van het succes. Vrienden brengen muzikale hogeschoolvrienden aan en zo spelen tegenwoordig gemiddeld een 15-tal nationaliteiten mee, gaande van Colombia tot Zuid-Korea en van Letland tot Portugal en Malta.’

EXit: Jullie vormen een totaal onafhankelijk ensemble, zonder één euro subsidie. Sterk.

Lamiroy: ‘Wij zijn een totaal onafhankelijk ensemble. Toch zijn het uiteraard allemaal oud-leerlingen (ook ikzelf) van de landelijke conservatoria en zijn er wel effectieve contacten. Zo repeteren we momenteel meestal in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Alexander en Victor (twee solisten) kregen hun basisvorming aan het Brugse muziekconservatorium.’

EXit: De eenvoudige vraag: hoe doet u het?

Lamiroy: ‘De meeste musici van het orkest stellen zich die vraag ook: hoe doet hij het? Tja, ik weet het ook niet zo goed maar voor mij – en ook voor het orkest, dus – is het van belang dat alle steun voortkomt uit menselijke, soms zelf vriendschappelijke contacten. Mensen die sympathie hebben en ons oprecht willen steunen. Dossiers hebben wij tot dusver nooit ingediend en dan ook geen euro subsidie ontvangen.’

EXit: Er staat al heel wat op jullie repertoire.

Lamiroy: ‘Het zijn inderdaad al heel wat prachtwerken die we hebben uitgevoerd. Na de concerten vorig jaar in Aardenburg en Brugge werden we de avond zelf al terug geëngageerd voor het volgend seizoen. Een hoogtepunt was wel het derde pianoconcerto van Beethoven met Alexander als solist. Ik ben ook dol op de ouvertures van Mozart. Zo speelden we de ouverture tot ‘Le nozze di Figaro’ en ook dit najaar staan er twee geprogrammeerd: ‘Don Giovanni’ en ‘Idomeneo’. Aan Haydns trompetconcerto met de jonge solist Warre Dendievel (14 jaar), denk ik ook met veel plezier terug. Voor mij en de musici is elk optreden eigenlijk een feest, een muzikale hoogdag.’

EXit: U bent blijkbaar verslingerd aan Mozart?

Lamiroy: ‘Ik hou enorm van zijn goddelijke inspiratie, zijn karakteruitbeelding, zijn heldere structuren, zijn variatiekunst … Elke musicus die zich aan Mozart waagt, weet dat het om een soort ‘oneindige poging’ gaat zoals het nastreven van het geluk zelf. Een ding is zeker: de musici van Speranza Symphonic gaan er met hun groot talent, virtuositeit en zeer veel goesting tegenaan.’ (LF)

____

Speranza Symphonic plays Mozart, donderdag 21 september om 20 uur in de Stadsschouwburg.

Foto Paul Willaert

Comments are closed.