Wie bij het woord ‘haven’ alleen denkt aan bedrijvigheid en economische belangen, think twice. Femke den Hollander en Thomas Barbier bewijzen met hun pure zwart-wit fotografie dat er ook een flinke scheut mystiek en poëzie schuilt in de ‘achterhaven’ van Brugge. In samenwerking met B.E.E.N. zijn hun beelden te bekijken in de Speelmanskapel van 18 augustus tot 3 september.
Femke Den Hollander (°1979) en Thomas Barbier (°1985) maakten een nachtelijke wandeling in de haven, hun fototoestel in de aanslag, de lens vanuit het hart gericht op de omgeving. ‘We doolden door een plek die het niet heeft van schone schijn, een plek die tot zuivere essentie is herleid. Een plek die uit niets anders bestaat dan ruimte, licht en orde’, zegt Thomas. ‘Ruimte, licht en orde’, pikt Femke in. ‘Wie zich door de wereld begeeft, heeft er niet meer altijd aandacht voor, maar ons dagelijks bestaan wordt subtiel en minder subtiel beheerst door deze zaken. Het is soms op onverwachte momenten dat het ons overvalt. Maar er zijn plekken die louter daarop gericht zijn. Strip een stad van haar façades en haal de franjes van het leven weg. Wat blijft er dan nog over?’
Met hun foto’s gaan ze niet alleen de dialoog met de omgeving aan, maar ook met elkaar. ‘De haven staat symbool voor de plek van de mens in de wereld, maar ook hoe die haar omgeving vorm geeft. Een doortastende, poëtische blik op ons bestaan’, aldus Femke. (ADC)