Het weekend van 18 tot en met 20 augustus wordt voor Brugge (Plus) een serieuze testcase. Dan wordt de stad ondergedompeld in een festivalsfeer waarin kunstenaars op en rond de Reien veertien creaties uitvoeren rond het thema ‘geloof’. Voorwaarde tot slagen? Een zachte zomeravond die iedereen zijn huis uit jaagt. Zijn de Reiefeesten terug van weggeweest of is het Reiefestival een nieuwkomer op en rond het water?
Bij het aantreden van het nieuwe stadsbestuur in 2019 beloofde het beleid de Reiefeesten ‘op een vernieuwende wijze te organiseren’. Vandaag kennen we het gehele plaatje. Er komt een driedaags kunstenfestival, gegroeid uit de samenwerking van een aantal lokale culturele spelers. Zij tekenen voor veertien nationale en internationale creaties op bijzondere, meestal historische, locaties. Dit wordt een verhaal dat niet mag fout gaan, zo klinkt het binnenkamers. Er is een voorgaande geschiedenis.
In 2019 pleitte stadswatcheren ‘influencer’Eric Van Hove in EXit voor een Reiefeesten-nieuwe-stijl. De toenmalige Reiefeesten dateerden immers uit 1963 en werden opgericht door een aantal lokale pioniers dat zich Het Comité voor Initiatief noemde. De eerste editie, met veel toneeltjes voor open ramen langs de kanalen, was met meer dan 26.000 (betalende) bezoekers meteen een voltreffer. In de tachtiger jaren en later kwam de klad erin. De choreografieën konden steeds minder bekoren en na de floppende editie van 2014 doekte het Comité de werking op. Het was duidelijk: een grondige vernieuwing moest de feesten nieuw leven in blazen. Brugge en het water, dat was de baseline. De ideeën lagen voor het grijpen.
Op en rond het water
In 2013 was er de start van een nieuw stadsbestuur. Nieuwe meesters nieuwe wetten en de Triënnales kwamen eraan. In 2015 maakten we kennis met de Canal Swimmer‘s Club van de Japanse architecten van Atelier Bow-Wow. Een waterplatform voor zonnebaders, en een mooie zomer, zorgden voor veel plezier en zwemgenot rond de Carmersbrug. Drie jaar later was het Triënnale-thema Vloeibare Stad. Er verscheen een imposante constructie aan het Minnewater (Floating Island) en een zwemplatform aan de Coupure. Dat laatste is een blijver. Het was vlug duidelijk dat de vernieuwde Reiefeesten hier moesten op aansluiten.
Eric Van Hove rondde zijn oproep af met een uitnodiging voor creatieve krachten in deze stad: ‘Eer onze historische kern, het water, door er heel toekomstgerichte, onvoorspelbare maar daardoor heel authentieke acties en evenementen te plannen.’
Toekomstgericht, onvoorspelbaar, authentiek
Brugge spreidt zijn nieuwe aanbod cultuur en evenement over drie jaar, startend met De Gouden Boomstoet, het jaar erop de Triënnale en het derde jaar in het teken van het Reiefestival. Voor de invulling van dit nieuwe Reiefestival wordt een beroep gedaan op de samenwerking tussen enkele culturele partners (Brugge Plus, KAAP en Concertgebouw). Het ambitieuze programma moet ‘een brug slaan tussen erfgoed en hedendaagse podiumkunsten’. Het thema is Geloof, maar dan in de brede zin: bijgeloof, rituelen, spiritualiteit en de zoektocht naar waarheid. Na de bekendmaking van het programma werden er 104 projectvoorstellen ingediend, waarna een professionele jury 14 projecten selecteerde. De creaties zullen tot leven komen op plekken die tot de verbinding spreken, verspreid over historische locaties in de stad. Er wordt gespeeld zowel binnen als buiten, tot in Zeebrugge toe. Een deel van het parcours is gratis, de rest betalend. Het resultaat ziet u in het weekend van 18-20 augustus. (LF)