DJ Grazzhoppa, de man, de mythe, maar ook de huiskunstenaar van Cultuurcentrum Brugge, laat het publiek van zondag 5 tot en met zondag 12 februari proeven van zijn wereld: hiphop en alles wat daarbij hoort. Grazz is ondertussen het genre overstegen en heeft zijn muzikaal universum verbreed, vandaar een diverse week. Op zaterdag 11 én zondag 12 februari inviteert hij zijn all time buddy Jamz Jamezon voor de creatie van een nieuw kunstwerk én een fijne babbel over hun vijftien favoriete platen(hoezen).
Bruggeling Jamz Jamezon (°1975) is bekend door zijn straatkunst (zie zijn prachtige murals in onder meer de Hauwerstraat en de Gistelse Steenweg/Hogeweg), maar werkt ook op doek en gerecycleerd materiaal. Daarnaast is hij striptekenaar, illustrator van kinderboeken en oprichter van ‘Sarazon Creative’, samen met zijn vrouw Sarah Van Dale (zie artikel JEF). Jamz en Grazz hebben een vriendschapsband die al tientallen jaren teruggaat. Zo werkten ze samen voor onder meer Project Grow 1.0, een comic met cd waarbij tal van Belgische artiesten hun medewerking aan verleenden.
‘In die tijd werkten we creatief samen en woonden we ook samen in Gent’, zegt Jamz. ‘Als er mixtapes werden gemaakt, tekenden we zelf de hoesjes aan tafel. Het blad ging rond. Dat was voor mij de start van Photoshop, maar wij waren ook straatartiesten en waren veel met graffiti bezig. Ik studeerde toen schilderkunst in Gent, maar ik was dat eigenlijk beu. Ik deed meer thuis dan op school. Ik wou een experimentele graphic novel maken dat alle wetten van de strip overboord gooide. België was toen nog niet klaar voor manga of comics uit Amerika. Van begin tot einde zie je mijn leerschool van Photoshop erin verwerkt. Het boekje zelf heeft in ons land geen fijne kritieken gekregen, maar is wel opgenomen in de archieven van het Museum of Modern Art in New York en Los Angeles en daar bestempeld als een ‘vooruitstrevend project’. Een mooie erkenning.’
EXit: Jij bent een echte ancien, want in 1987 was je in onze stede al bezig met graffiti …
Jamz: ‘Ik kreeg vrij vroeg de smaak te pakken om met een spuitbus te werken, maar ook breakdance interesseerde me enorm. De muziek was tof en ik was omringd door een leuke vriendenbende die op hetzelfde spoor zat.’
‘Graffiti was toen illegaal, maar wij probeerden het wel te brengen in de openbaarheid zodat het meer aanvaard werd. Voor er echt sprake was van street art, dachten wij er toen al aan om iets moois te creëren. Au fond heeft graffiti altijd de bedoeling gehad om de vergrijzing en het saaie beton van de (groot)steden tegen te gaan. Een beetje kleur in het leven te brengen en iets moois scheppen: voor mij heeft het altijd die connotatie gehad.’
EXit: Project Grow 2.0 is ontstaan tijdens de lockdown en is nu nog steeds live via Instagram en kort nadien op Youtube en Mixcloud te volgen.
Jamz: ‘Het uitgangspunt is: wat als je alles loslaat en improviseert? Het is een ultiem experiment. Zonder nadenken creëren we iets. Om de twee weken gaan Grazz en ik quasi onaangekondigd live op Instagram. Hij draait muziek, ik schilder een uur aan een stuk. Zonder voorbereiding. Dat maakt het spannend en telkens bijzonder.’
EXit: Op zaterdag 11 februari is het tijd voor de volgende stap. Met Project Grow 3.0 maak je in Exporuimte Biekorf een nieuw in situ kunstwerk op de tonen die door Grazz live ter plaatse worden gemaakt. Het publiek kan live meevolgen!
Jamz: ‘ Dat wordt een toffe avond. De hele gang van die ruimte zal ik in vier à vijf uur bewerken. Er staan geen wetten op wat het moet worden, maar ik denk dat ik iets in de ‘comic’-stijl zal doen en er zal ook een link zijn met de bigband van Grazz. We voegen er ook nog wat projecties aan toe om de avond volledig in te kleuren. Iedereen is welkom om het hele proces mee te volgen. Mijn werk zelf zal op die dag live te volgen zijn op de sociale media en nadien nog te bezichtigen tot en met 9 juni 2023.’ (ADC)