Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

‘Docfest Brugge 2022’: filmvoorstellingen met extra beleving

Van woensdag 16 tot en met 20 november pakken De Republiek en Cinema Lumière uit met het gloednieuwe filmfestival ‘Docfest Brugge 2022’. Op het programma staan tien interessante verhalen die het verdienen om ontdekt te worden op het witte doek. Wat meer is: met de steun van een aantal Brugse partners worden er aan die filmvoorstellingen extra ‘ervaringen’ gekoppeld. Van filocafé tot mini-bedevaart, van workshop tot concert. Tine Van Dycke (De Republiek) en Simon Vanbeylen (Cinema Lumière) lichten dit graag toe.

Tine Van Dycke: ‘We maken het publiek warm voor dit unieke filmgenre en presenteren tien boeiende verhalen die uit het leven zijn gegrepen. Ik koos heel bewust voor toegankelijke titels over thema’s die ons allen raken. Films die het publiek energie zullen geven en stimuleren tot een gesprek. Want ook daar zetten we op in:  samen met Brugse organisaties creëren we een unieke extra ervaring bij elke film.’

EXit: De openingsdocumentaire ‘Zolang we nog kunnen’ (woe 16/11) is bijzonder én Brugs. Het speelt zich af in de buurtwinkel van Henriette en Raf uit Koolkerke. Wat is het verhaal?
Simon Vanbeylen: ‘Regisseur Philippe Niclaes (Dwars door de Lage Landen) volgde de voorbije jaren drie charmante buurtwinkels die stilaan dreigen te verdwijnen. Een ervan is de winkel van Henriette en Raf. Een ontroerende film over uitbaters die aan de slag blijven vanuit passie en trots, maar ook een belangrijke rol spelen voor hun buurt. Henriette staat steeds klaar voor een babbel en Raf brengt boodschappen thuis bij wie niet meer goed te been is. De film illustreert mooi hoe waardevol lokale sociale contacten zijn.’

EXit: Young Plato (woe 16/11) is een documentaire over een bijzonder onderwijsproject. Na de vertoning kan het publiek terecht in een ‘filocafé’? Wat houdt dit in?
Tine
: ‘In het filocafé ervaar je zelf het plezier van filosoferen. Er kleeft nog vaak een stigma op de methodiek: dat het iets abstracts is, iets voor intellectuelen. Niets is minder waar. Iedereen kan filosoferen: als leerkracht met je klas, als ouder met je kinderen of vrienden onder elkaar. In dit café filosofeer je over ‘slechts’ één vraag! Je zal versteld staan hoe ver je kunt gaan in je vraagstelling en het zoeken naar antwoorden. Je wordt uitgedaagd om dieper na te denken en voor jezelf te leren denken. Belangrijk in een tijdperk waarin we vaak oppervlakkige of onderbroken gesprekken voeren.’

EXit: Met ‘The Reason I jump’ (do 17/11) leggen jullie de focus op autisme?

Simon: ‘Dat klopt. Je wordt als kijker visueel en auditief ondergedompeld in de zintuiglijke wereld van kinderen met autisme. Belangrijk is dat hier slechts een klein segment van het brede spectrum van ASS aan bod komt. Na de film vertellen drie mensen met autisme wat ze herkenbaar vonden in de film. Vzw Victor modereert dit gesprek. Voor ouders, brussen en begeleiders van kinderen & jongeren met autisme kan deze film een eye opener zijn.’

EXit: Zoals je zei, creëren jullie bij elke film een extra unieke ervaring. Bij ‘Lourdes’ (vrij 18/11) is er zelfs mogelijkheid tot een mini-bedevaart …

Tine: ‘De film toont dat de kracht van een bedevaart vooral zit in het samen-zijn. Iets waar iedereen deugd van heeft. En hoe elk zijn geloof op een eigen unieke manier beleeft. Koen Dekorte van YOT daagt het publiek in de Magdalenakerk uit hetzelfde te doen, en betrekt daarbij het iconische kunstwerk van Piet Peere. Hij stelt in vraag of je zelf ook een zwaarte ervaart.’

EXit: Zelfs het concept ‘Tiny desk concert’ (za 19/11) ontbreekt niet in het programma-aanbod van Docfest …
Simon
: ‘‘Other Music’ vertelt het verhaal van een iconische platenzaak in New York waar een generatie jongeren grensverleggende muziek ontdekte en waar sommige bands in een compacte opstelling kwamen optreden. Dat concept trekken we door naar Docfest, waarbij we Cherry Picker Record Store zien als een unieke trefplek voor vinyljunks die na de film getrakteerd worden op een ‘tiny desk concert’ van Lara Rosseel.’

EXit: Het campagnebeeld van Mohammad Radwan is opvallend. Het toont een man met een ‘versnipperde’ monddoek.
Tine: ‘We vonden zijn werk op Instagram zo fris en uniek dat we hem ook vroegen het campagnebeeld te ontwerpen. Via de snippers in zijn collages legt Radwan verhalen van andere mensen vast. In dit geval zijn het snippers uit de filmverhalen van Docfest. Die brengt hij samen tot één beeld waarin hij emotie en diversiteit samenbrengt. Het beeld is zowel aantrekkelijk, donker als enthousiast tegelijk. Een beetje zoals het leven zelf. Radwan geeft ook een workshop collage na de film ‘My Paper Lifein het opvangcentrum Rode Kruis.’ (ADC)

____

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: