‘Uitvoering luidt een nieuw hoofdstuk in voor Anima Eterna Brugge’
foto Koen Broos
De zomer was bloedheet en lang en voor klassieke concerten kon je hier alleen terecht bij het jaarlijkse MA Festival. Er is beterschap op komst. Vanaf zaterdag 17 september gooit het Concertgebouw de beuk erin met een veelbelovende uitvoering van Bruckners Zevende Symfonie, een prachtwerk waarvoor topdirigenten in de rij staan. Zo maakt Brugge nu kennis met de alom bekende Spaanse dirigent Pablo Heras-Casada (°1977) die het huisorkest van het Concertgebouw Anima Eterna Brugge mag leiden door woelige wateren en de nodige tremolo’s.
Voor Pablo Heras-Casada is Brugge en het Concertgebouw tot nu toe onontgonnen terrein, op een eenmalig optreden (‘many years ago’) met het Freiburger Orchester na. Ook de samenwerking met Anima Eterna is voor hem geheel nieuw. Noemt het ‘a blind date’, zowel voor hem als voor hen.
Pablo Heras-Casado: ‘Natuurlijk kende ik het orkest wel via hun opnames en optredens, ik was altijd al ‘a fan’ of Anima Eterna. Vooral dan de manier waarop zij historische onderzoek doen op muziek en instrumenten uit alle periodes en tijdvakken. Wat ze doen vind ik remarkable, maar we hebben elkaar nog nooit ontmoet tot nu. Alhoewel … Enkele jaren geleden hebben we samen plannen gesmeed.’
Of hij zich kan vinden in de commentaar van Bart Van Reyn, een van de andere vier dirigenten die werken met Anima Eterna ‘a dream come true’ noemt. Kan hij volledig in meegaan.
Pablo-Heras werkte de voorbije tijd ook intensief met historische ensembles en instrumenten aan het repertoire dat aan Bruckner voorafging. Bruckner op historische instrumenten vindt hij daarom een logische keuze. Hij is een overtuigde fan. Ervaart dat dat soort uitvoeringen de verborgen kwaliteiten van een werk veel sterker laat gelden. De muziek klinkt als nieuw. Er is geen weg terug. Elke uitvoering laat ‘new qualities’ ontdekken.
Primeur voor dirigent én orkest is dat ze dat doen met de instrumenten van toen, de snaren van toen, de orkestopstelling van toen en de historische klank van de fameuze Wagnertuba’s.
EXit: Bruckner op het programma: waarom is dat een special event voor Brugge?
Heras-Casado: ‘Uiteraard is dit een bijzondere gebeurtenis voor Brugge. Het is trouwens een van de hoogtepunten van het muziekrepertoire van de zomer. Het concert is zowel voor mezelf als voor het orkest een grote uitdaging. We maken hiermee een fors statement. In de komende jaren gaan we samen verder werken aan dit en ander repertoire.’
EXit: Hebt u een boodschap voor het Brugse publiek?
Heras-Casado: ‘Natuurlijk, ze mogen dit concert niet over het hoofd zien. We verwachten een vol huis. Met dit concert gaan we trouwens door Europa reizen.’ (LF)
Pablo Heras-Casado
Pablo Heras-Casado is een nog vrij jonge dirigent met ‘veel noten op zijn zang’. Op zijn repertoire staan uiteraard de grote symfonische werken, maar ook enkele opera’s. Zijn ‘historische uitvoeringen’ bestrijken alle tijdsvakken met muziek van barok tot vandaag en zijn gevarieerd: van Schubert over Schumann, Sjostakovits tot Bartok en Debussy. Het is de eerste keer dat hij in Brugge staat met een groot symfonisch werk, op een eenmalig concert met Freiburger Barockorchester na. Zijn optredens ogen en klinken zeer dynamisch. De symfonieën van Bruckner noemt hij ‘een nog ontbrekend puzzelstuk’. (LF)