Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Kunstenares Otobong Nkanga gaat solo in leeggemaakt Sint-Janshospitaal

‘Met haar tentoonstelling wil Otobong Nkanga de bezoeker aanzetten om te onthaasten’

Nog tot 25 september pakt Musea Brugge uit met een belangrijke en grootschalige solotentoonstelling van de vermaarde Nigeriaans-Belgische kunstenares Otobong Nkanga in het Sint-Janshospitaal. Enkele maanden geleden beloofde directeur Elviera Velghe in dit blad Musea Brugge meer schwung te geven. Bij deze geslaagd, want blijk gevend van grote ambitie.

Het werk van Otobong Nkanga is uitermate geschikt voor deze ambitie. Otobong zoekt in deze prachtige tentoonstelling een dialoog op met de bezoeker, met het historische Sint-Janshospitaal en met Brugge. Op deze historische plek wil Nkanga de bezoeker ‘genezen’ van zijn kwetsuren, ‘helen’ door de connectie met haar kunst, in dialoog met de collectie van Musea Brugge. Centraal in de expo staat het concept van grounding, of aarding als rode draad doorheen dit kunstparcours. De tentoonstellingheet in de pers een ‘slingerpad van verstilling naar heling’. Alleen al een bezoek op de imposante zolder, een van de best bewaarde originele dakgebinten in Europa, is een belevenis.

Connecteren

Op die imposante zolder van het Sint-Janshospitaal creëert Nkanga een nieuwe versie van het bekende sculptuurwerk Anamnesis, gevuld met kruiden, specerijen en andere grondstoffen die geïmporteerd en verhandeld werden in Brugge. Zo connecteert de kunstenares de bezoeker terug met een deel van de oorspronkelijke handelsroutes tussen Europa en Afrika, en het geheugen van de stad Brugge.

Otobong Nkanga sluit deze expo af buiten de museummuren, in de kruidentuin van de oude apotheek, (binnenkoer Sint-Janshospitaal)  waar ze haar nieuwe poëtische sculptuur verweeft met de oorspronkelijk kruiden van de Sint-Jansapotheek.

Veelzijdig oeuvre

Otobong Nkanga (1974 – Nigeria) is beeldend kunstenaar en performance artiest. Ze woont en werkt in Antwerpen. Nkanga focust op concepten als identiteit, grondstoffen als symbool voor territorium, macht en conflict, uitbuiting van landschap, mens en arbeid, globalisering en transformatie. Haar oeuvre is een veelzijdig palet met daarin onder meer tekeningen, performances, sculpturen en andere media. (LF)

____

Underneath the shade we lay grounded, Sint-Janshospitaal, tot 25 september

KADERTJE

* De 2.500 m²  tentoonstellingsruimte van het Sint-Janshospitaal biedt ruimte aan installaties, sculpturen, tekeningen, tapijten, performances en poëzie.

* Voor de opbouw gebruikte Nkanga 50 ton witte keien (een gift van een aannemer), 750 liter turf, 30 kg koffie en evenveel zwarte thee, maar ook cacao, kaneel, peper, wierookhars, komijn en gember.

* Het blijft nog eventjes wachten op de catalogus (midden juli), een creatie van uitgeverij Hannibal Books. Dat klint alvast veelbelovend, gezien hun reputatie op dat vlak.

* Doorheen de tentoonstelling hoor je een soundscape van fluisterstemmen die allerlei emoties verspreiden, van melancholie tot pijn.

* Dé blikvanger uit de Brugse museumcollectie is Memlings Sint-Ursulaschrijn.

* Deze tentoonstelling is Otobongs grootste solo-expo in ons land.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: