Cactusfestival op kruissnelheid voor een daverende driedaagse in het Minnewaterpark
Ongetwijfeld staan de data van vrijdag 8, zaterdag 9 juli en zondag 10 juli al maandenlang aangestipt in de agenda van menig muziekliefhebber. Dan vindt namelijk – na twee uitgestelde edities – de 39ste editie van het Cactusfestival plaats in het nog altijd feeërieke Minnewaterpark. Onder meer Robert Plant & Alison Kraus, Belle and Sebastian, Ben Harper, Franz Ferdinand, Richard Hawley en Balthazar kruiden de affiche, naast nog meer fraaie toppers. Organisator Patrick Keersebilck oogt tevreden over (de voorbereiding van) zijn festival, al bezorgt de bouw van het nieuwe muziekcentrum op het Kanaaleiland (op enkele meters van het park) hem wel een pak kopzorgen en slapeloze nachten.
EXit: We zijn op een zucht van (eindelijk!) een nieuwe editie van het Cactusfestival. Hoe verliep de voorbereiding?
Patrick Keersebilck: ‘We zitten perfect op schema en onze voorverkoop zit op een maand voor het festival een stuk beter dan voorgaande jaren. Toch blijft die laatste maand cruciaal qua verkoop, want Cactus heeft van oudsher voor een stuk een publiek van late ticketkopers. Het blijft dus traditiegetrouw opnieuw spannend tot aan de eindmeet. Die spanning is er altijd, maar nu toch wat meer dan in voorgaande jaren. We stellen immers vast dat er dit jaar ontzettend veel nieuwe muziekfestivals zijn bijgekomen. In de directe regio kwam Live is Live in Zeebrugge (drie weken voor ons) erbij. Herman Schueremans en andere promotoren lanceren deze zomer ook een aantal nieuwe festivals … . Daarnaast blijven een aantal zalen (AB, Roma, …) ook in de zomer concerten programmeren, voornamelijk uitgestelde concerten.’
EXit: Is de evenementensector zichzelf niet aan het opblazen?
Keersebilck: ‘Naar mijn gevoel is het deze zomer zeker te veel van het goede. Ik hoop dat ik me vergis, maar ik denk dat er misschien wel slachtoffers zullen vallen. Met slachtoffers bedoel ik organisatoren die zich zullen hebben misrekend.’
EXit: Die uitgestelde knaldrang botst dan toch op zijn limieten?
Keersebilck: ‘Die knaldrang wordt naar mijn gevoel toch wat overschat. Ook was er in de sector het idee dat na twee Covid-jaren, waarin weinig te beleven viel qua evenementen, mensen bereid zouden zijn om meer budget hieraan te besteden. Ondertussen worden mensen echter, onder andere door de oorlog in Oekraïne, geconfronteerd met aanzwellende inflatie en prijsstijgingen allerhande … . We voelen wel dat mensen in zekere zin snakken naar die aankomende festivalzomer, maar het aanbod is dit jaar enorm terwijl het budget dat mensen hieraan willen/kunnen besteden toch beperkt blijft en het meer dan andere jaren wellicht een kwestie van keuzes maken wordt.’
EXit: De samenstelling van de affiche: een gemakkelijke of een moeilijke puzzel om te leggen na die twee moeilijke coronajaren?
Keersebilck: ‘Het is altijd een serieuze uitdaging om die puzzel te leggen. Mensen denken vaak dat dit voor ons – met dertig jaar ervaring op de teller en onze internationale contacten – een fluitje van een cent is, maar niets is minder waar. Europa is in de zomer een echt festivalcontinent met in de meeste landen verschillende events die mikken op een internationale programmering. Interessante groepen hebben als het ware festivals voor het uitkiezen aangezien de vraag veel groter is dan het aanbod.’
‘Daarenboven zit je met de vaststelling dat de grote spelers hier in België zoals Werchter en Pukkelpop meestal groepen in exclusiviteit willen neerzetten, wat ervoor zorgt dat heel wat acts die we potentieel interessant vinden voor Cactus, en die daar ook op hun plaats zouden staan, hierdoor niet beschikbaar zijn.’
‘Tenslotte is Cactusfestival een event dat artistieke kwaliteit hoog in het vaandel draagt – ook vanuit onze erkenning als muziekcentrum door de Vlaamse overheid. Daarnaast is er echter de financiële realiteit waarbij het festival niet alleen financieel volledig self-supported moet zijn, maar waarbij er ook een batig saldo moet gerealiseerd worden om de rest van de werking te financieren. Rekening houdend met die factoren blijft de programmering dus jaar na jaar een serieuze uitdaging.’
EXit: Welke groepen zijn de publiektrekkers van het festival?
Keersebilck: ‘De vrijdag zal vooral in het teken staan van Robert Plant & Alison Krauss. De andere dagen dragen de sterkte uit door de totaliteit van het programma. Daar hebben we dit jaar opnieuw straf op ingezet. Met artistiek interessante groepen die stuk voor stuk hun eigen publiek hebben, maar die ook voor anderen een ontdekking zullen zijn.’
EXit: Mogen we voor de afterparty al naar jullie nieuwe zaal op het Kanaaleiland trekken?
Keersebilck: ‘Net voor het bouwverlof wordt ons nieuw gebouw opgeleverd, al zal het voor de afterparty dit jaar nog te vroeg zijn. Het muziekcentrum is grotendeels klaar, maar er zal nog wel wat werk kruipen in de eindafwerking ervan. We mikken nog steeds op de tweede helft van oktober voor de opening, ook al zijn er momenteel nog wat onzekerheden over de leveringstermijn van bepaald materiaal zoals de geluids-en lichtinstallatie. Ook in die wereld heersen er daar heel veel problemen momenteel. Voorts moet na de afwerking van het gebouw ook nog de omgevingsaanleg gerealiseerd worden, iets waarover we nog in gesprek zijn met het stadsbestuur.’
EXit: Het zijn uiterst moeilijke tijden ‘in de bouw’. Wellicht geldt dit ook voor jullie?
Keersebilck: ‘Klopt, het zijn harde tijden. Bij de start van de bouw van het nieuwe muziekcentrum was ons financieel plaatje sluitend, maar anno 2022 kijken wij ondertussen aan tegen een serieuze meerkost.
Het niveau van de prijsstijgingen in de bouw in het laatste half jaar is ongezien. Zo kregen we bijvoorbeeld in mei af te rekenen met een prijsherziening van meer dan 29 procent, dus bijna één derde meer.
Hierdoor staan we in de laatste rechte lijn uiteindelijk nog voor een serieuze uitdaging qua financiering.’
‘De bouwwereld is daarenboven een machine met een heel eigen dynamiek, die je moeilijk kunt stilleggen eenmaal die concreet in gang is gezet. Bestellingen werden geplaatst, onderaannemers geëngageerd, er duiken niet te voorziene problemen op die meteen een antwoord vragen … bij momenten erg hectisch allemaal.’
EXit: Je droomt ’s nachts van aannemers?
Keersebilck: ‘Van aannemers niet meteen, wel van de vele mogelijkheden die het gebouw zal bieden en de meerwaarde die dit kan betekenen voor Brugge als muziekstad.’
EXit: Coronavirus, needle spiking, apenpokken … Ze maken het jullie als organisatoren verdomd niet gemakkelijk …
Keersebilck: ‘Ik heb al een aantal telefoons van journalisten gekregen met de vraag wat we op het festival zullen doen tegen needle spiking. (Zucht), wat bij mij spontaan nog maar eens de bedenking opriep dat een deel van de pers toch wel toe is aan serieuze introspectie als het gaat over zaken in hun juiste proportie aan de orde te stellen. De drang naar primeurs, uitzonderlijke verhalen, exclusiviteiten en dergelijke meer is in die wereld op vandaag blijkbaar soms dermate groot, dat het de werkelijkheid geweld aandoet. Een jammerlijke evolutie.’
EXit: Naar welke groepen kijk je zelf uit op je festival, Patrick?
Keersebilck: ‘Robert Plant & Alison Kraus, Oh Wonder, Franz Ferdinand, Arab Strap – mijn favoriete Schotse band – en Richard Hawley om er maar enkele te noemen. Zijn eerste optreden op ons festival, maar we hebben ooit het eerste Belgische concert van Hawley in de Stadsschouwburg georganiseerd. Het wordt de eerste keer op ons festival van deze moderne crooner, die soms toch ook wel stevig kan uithalen. Niet te missen!’
EXit: Volgend jaar zijn we toe aan de veertigste editie van het Cactusfestival. Dat wordt iets speciaals?
Keersebilck: ‘De intentie is er om iets speciaals te doen, maar zoals ik al aangaf, heb je de programmering niet altijd zelf in handen. We zullen zien. Een ding is zeker: de nieuwe zaal voor de afterparty staat er in ieder geval al.’ (ADC & LF)