Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Salon Arents wordt ontmoetingsplek rond actuele thema’s en tijdelijke expo’s

Musea Brugge, of de dertien museumlocaties, kijkt aan tegen een intense vernieuwing van haar beleid. De vertrouwde paden uit het nabije verleden worden stukje bij beetje verlaten, nieuwe concepten worden uitgetest en vormgegeven. Een garantie voor publiekssucces is dit niet (verwacht geen vreugdedans), maar het is op z’n minst een waardevolle inspanning die de Brugse musea meer bij de tijd moet brengen.

Er waait al een hele tijd een nieuwe wind door het museumlandschap. De alleenheerschappij van ‘dé directeur’ is voorbij en vervangen door een jong driemanschap, geleid door Elviera Velghe, Anne Van Oosterwijk en Jonathan Nowakowski. Het startschot van de vernieuwing werd gegeven met de keuze voor een ‘totaal nieuw brand’, wat u en ik een nieuw merk zouden noemen. De verbindende kleur is vermiljoenrood of een verwijzing naar middeleeuwse tijden.

Het nieuwe logo toont 13 stippen en verwijst naar de 13 museumlocaties die samen 75.000 objecten tellen. Opvallend is de stoere letter B die meteen verwijst naar BRUSK, de nieuwe expohal die in 2025 de deuren opent en volgens de directie ‘Musea Brugge incontournablezal maken in de internationale museumwereld’. Een immense opdracht voor wie het stuur in handen moet houden.

Ontmoetingsplek

De inrichting van het Salon Arents is een eerste stap in de nieuwe richting. Het elegante herenhuis, (Dijver 16) is bekend omwille van zijn rijke collectie Frank Brangwyn en past nu in een nieuw concept. Het moet een ontmoetingsplek worden waar men events rond actuele thema’s   en tijdelijke expo’s zal organiseren. Hier wordt stilgestaan bij de toekomst van erfgoed, kunst en musea en wordt er nagedacht over de musea van de toekomst. Musea Brugge doet dat niet op haar eentje, maar in samenwerking met Brugse partners als KAAP, De Republiek en DOvzw.

Museumdichter

Salon Arents wordt ook de residentieplek van de nieuwe (Antwerpse) museumdichter. De allereerste Brugse museumdichter (en woelwater) Delphine Lecompte gaf begin dit jaar de fakkel door aan slam poet en performer Seckou Ouologuem. De woordkunstenaar resideert nu in Salon Arents, vanwaar hij bezoekers, mede-dichters en performers betrekt bij de collectie van Musea Brugge en een brug slaat tussen beeldende kunst en woordkunst via interventies en performances.

De nieuwe museumaanpak zal al vlug moeten blijken met de organisatie van tentoonstellingen nieuwe stijl. Zo wordt met veel belangstelling uitgekeken naar ‘Oog in Oog met de Dood’die op 28 oktober start in het Sint-Janshospitaal. (LF)

______

museabrugge.be/salonarents

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: