Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Anima Eterna Brugge schittert met Schumann en Brahms

Op zaterdag 30 april gidst dirigent Bart Van Reyn het huisorkest Anima Eterna Brugge doorheen het symfonisch landschap van Schumann & Brahms. Bij deze een warme aanbeveling. Orkesten hebben de voorbije twee jaar voor hete vuren gestaan, maar vandaag lijkt de coronaklip omzeild.

Bart Van Reyn: ‘Zoals ik het vanuit mijn eigen beleving kan waarnemen, staan de structuren nog overeind na twee jaar van gesloten deuren, behelpen met livestreams en weer openen met beperkte capaciteit. Dat is, denk ik, te danken aan drie factoren: overheden die zoveel als mogelijk steun hebben geboden, het management van orkesten, ensembles en concertzalen dat zeer creatief is omgesprongen met de omstandigheden, en tenslotte het publiek zelf dat ons altijd is blijven ondersteunen en duidelijk niet heeft afgehaakt. Ik heb in zowel binnen- als buitenland verscheidene concerten voor uitverkochte zalen mogen meemaken, en dat doet deugd.’

EXit: Anima Eterna Brugge leiden noemt u ‘a dream come true’.

Van Reyn: ‘Ik volg Anima Eterna al zo’n 25 jaar, en ik ben zo’n fan van hun authenticiteit om in alle rust op zoek te gaan naar hoe het nou echt kan geklonken hebben, wars van tradities die zich later ontwikkeld hebben en zijn blijven hangen in de oren van luisteraars en uitvoerders.’

‘Met Jos Van Immerseel heeft Anima Eterna een schitterend verhaal geschreven en de cirkel was rond: het hele repertoire van Monteverdi tot Orff en Gerschwin werd zorgvuldig geëxploreerd met als rode draad ‘Originalklang’. Uiteraard worden de verschillen met moderne instrumenten kleiner naarmate je in de tijd vordert, maar ik stond er toch nog van versteld hoe een Ravel of Poulenc merkbaar anders klinken dan bij een modern orkest.’

‘Het verhaal dat ik en mijn collega’s gaan schrijven met Anima Eterna Brugge is niet zozeer meer dat pionieren, maar om een heleboel repertoire te spelen dat (te) zelden op historisch instrumentarium wordt gebracht. Zo speelde het orkest nog nooit een Schumannsymfonie. Daar beginnen we nu aan.’

EXit: In Brugge staat werk op de plank van twee componisten: Robert Schumann en Johannes Brahms. Wat bindt beide componisten?

Van Reyn: ‘Ten eerste, de ontmoeting in 1853 tussen Schumann en Brahms, die voor de jonge Brahms echt life changing was. Schumann gaf hem meteen een flinke duw in de rug en tegelijk een enorm zware last mee door hem publiekelijk te bombarderen als de enige ware opvolger van Beethoven. Hoe ga je daarmee om als 20-jarige snaak? Vervolgens nog een gebeurtenis met diepe impact op Brahms: Schumanns zelfmoordpoging in de Rijn een jaar later. Ongetwijfeld een aanleiding om die tragische opening te schrijven van wat eerst een sonate voor twee piano’s, dan een symfonie en uiteindelijk zijn Eerste Pianoconcerto is geworden. Met Clara Schumann werd Brahms innig bevriend voor het leven en lang na Schumanns vroege dood. Dit eerste pianoconcerto is meteen ook zijn eerste orkestwerk en je voelt dat hij er echt alles heeft ingelegd wat hij in zich had op dat moment. Het trage deel heeft hij aan Clara opgedragen.’

‘Tot slot: speciaal is ook dat het publiek na het concert nog naar een afterparty kan in de Kamermuziekzaal waar Schumanns prachtige liedcyclus Frauenliebe und Leben gebracht wordt door mezzosopraan Marianne Beate Kielland en de solist uit het concerto Lucas Blondeel. Niet te missen.’ (LUC FOSSAERT)

_____

Anima Eterna Brugge & Bart Van Reyn met werk van Schumann & Brahms op zaterdag 30 april in het Concertgebouw

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: