Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Brugge, 20 jaar Culturele Hoofdstad van Europa: Katrien Van Eeckhoutte

We maken de balans op van ‘Brugge, 20 jaar Culturele Hoofdstad van Europa’. We doen dat aan de hand van een aantal getuigenissen van enkele hoofdrolspelers van toen (en nu): een verhaal in woorden en iedereen zag dat het goed was. Vandaag: algemeen directeur Concertgebouw Katrien Van Eeckhoutte.

‘We sloten Brugge 2002 af met mooie financiële papieren’

‘Mijn beste herinnering zou ik uiteraard de start van het feestjaar kunnen noemen op 20/02/2002, toen het vorstenpaar, de musici van Anima Eterna en Haydns Schöpfung het Concertgebouw om 20.02 uur voor geopend verklaarden. Voor het eerst werd ons – nog niet eens volledig afgewerkte – terracotta kunstenhuis op ’t Zand gevuld met paukenroffels, aria’s, en volk, veel en goed volk. Dat voelde voor mij zeker als een historisch moment, maar meer nog dan die onvergetelijke avond is mij de échte vuurdoop van onze Concertzaal bijgebleven: een pre-openingsconcert voor de arbeiders van de Concertgebouwwerf. Een eerste test van onze intussen wereldvermaarde akoestiek voor de ogen en oren van de scheppers van ons gebouw. Kippenvel, zelfs 20 jaar later.’

‘Ik heb als dagelijks bestuurder en zakelijk directeur van de vzw Brugge 2002 bijzonder intense herinneringen aan dat weergaloze cultuurjaar. We stapten aan boord van een rollercoaster die pas tien maanden later weer tot stilstand zou komen. Dat betekende dus: hectiek, dag in, dag uit, én ook ongelofelijk veel voldoening om te mogen meeschrijven aan een toekomstverhaal voor Brugge. Dat verhaal kende zijn aanvang in 2000, en werd in 2002 uitgerold in een fantastisch programma. Artiesten van talloze disciplines en uit alle windstreken streken neer in Brugge, waar hun passie en enthousiasme die van het publiek weerspiegelden en aanwakkerden. De teamgeest van toen vergeet ik nooit. Een kerngroep van een zestal mensen werd een hechte community van meer dan 150 medewerkers, versterkt door 20 vrijwilligers van over heel Europa en nog zoveel meer partners. Samen vormden we een beslagen en talentvolle equipe om onze forse ambities waar te maken en een multidisciplinair festival voor een breed (inter)nationaal publiek uit te rollen op tientallen locaties in Brugge en de regio. Dat vele van die 2002-collega’s waardevolle stemmen zijn geworden in het Vlaamse kunstenveld, toont dat we ons met gedreven mensen omringd hadden, en dat die gedrevenheid niet werd losgelaten, wel integendeel! We sloten Brugge 2002 af met mooie financiële papieren, en in de rotsvaste overtuiging dat ons jaar als Culturele Hoofdstad van Europa een rijke voedingsbodem was voor een duurzame, bloeiende culturele toekomst.’

‘En hoe fijn is het om die overtuiging twee decennia later te kunnen onderschrijven: Brugge zal nooit meer zijn zoals het was! Hier gaan traditie en vernieuwing hand in hand, want de voorbije decennia werd uitgebreid invulling gegeven aan een hedendaags Brugge. We zijn een UNESCO-werelderfgoedstad én een bruisende cultuurstad, waar artiesten dagelijks creëren en het publiek volop kunst kan beleven. Het Concertgebouw blijft tot op vandaag een plaats veroveren in gerenommeerde architectuurpublicaties en werd uitgeroepen tot een van ‘1001 buildings you must see before you die’ volgens het gelijknamige boek. Het kunstenhuis werd in 2015 een Vlaamse Kunstinstelling, en maakte de culturele driehoek in Vlaanderen tot een ruit. Cultuur lééft hier, onder meer dankzij het breedste aanbod klassieke muziek in Vlaanderen en een ongezien programma hedendaagse dans binnen de dansalliantie Dans in Brugge. Meerwaardezoekers uit binnen- en buitenland kunnen hier echt smullen van vele heerlijke culinaire en culturele troeven. Plus est en vous, Brugge? Jazeker.’

______

Katrien Van Eeckhoutte is algemeen directeur van Concertgebouw Brugge.

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: