Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Jeroen Vanacker:Het Concertgebouw heeft deze periode goed doorstaan’

Het is nog wachten tot half juni 2022 vooraleer het Concertgebouw uitpakt met haar nieuwe seizoensbrochure en dat na een jaar dat op vele fronten een ‘annus horibilis’ was. Maar artistiek directeur Jeroen Vanacker is overtuigd dat ’seizoen 22-’23 een voltreffer wordt met een opgewekt publiek dat zich graag laat verrassen. Maar eerst enkele vragen.

EXit: De vraag van tien miljoen, hoe ziet de nabije toekomst er voor jullie uit?

Jeroen Vanacker: ‘Met de huidige versoepelingen gaan we ervan uit dat alles doorgaat wat in de resterende maanden van dit seizoen gepland staat. We hopen dat het publiek massaal volgt, want er heerst nog wat terughoudendheid. Wie al terug van de partij is, reageert enthousiast. Iedereen beseft hoezeer men het gemist heeft om muziek en dans live te beleven. Wellicht zitten we in de naweeën van deze pandemie, we mogen aannemen dat de noodzaak om grote delen van het maatschappelijk leven stil te leggen nu wel voorbij is.’

EXit: Het zwartste scenario is toch vermeden?

Vanacker: ‘Ja, er is met de steun van velen geen man overboord. Het personeel, de partners zijn aan boord gebleven, er waren steunmaatregelen van de overheid en het publiek heeft donaties gedaan waarmee we artiesten konden steunen of compenseren voor de geleden verliezen.’

‘De hele situatie heeft ook heel wat solidariteit losgemaakt. Ook binnen deze stad hebben de culturele spelers, die allemaal in hetzelfde schuitje zaten, mekaar gevonden en plannen gemaakt voor intenser overleg. Hoewel de culturele sector erg getroffen is en tijd nodig zal hebben om te herstellen, is er dus wel een sterkere verbinding ontstaan. Denk ook aan de samenwerking rond Podium 19 of Mind the artist van Musea Brugge. Maar ik wil hier geen te rooskleurig beeld ophangen, het was bijwijlen een zeer frustrerende periode. En de sector zal nog veel steun nodig hebben voor een definitief herstel.’

EXit: Toch blijft de situatie heel broos…

Vanacker: ‘Desituatie was een beetje ongelijk. Er zijn organisaties die hun ondersteuning bleven krijgen en bij wie er weinig inkomsten wegvielen. Het Concertgebouw heeft naast de subsidie net heel véél eigen inkomsten en er is tijd nodig om dit weer op te bouwen. Een heel ander verhaal is dat van de freelancers, kunstenaars en artistiek personeel die een groot deel van de culturele sector uitmaken. Een orkest als (huisorkest) Anima Eterna Brugge bijvoorbeeld telt muzikanten uit meer dan tien verschillende landen met veel freelancers, ook uit landen waar geen steunmaatregelen waren. Hun situatie is heel broos. De jonge artiesten en kunststudenten zijn misschien het zwaarst getroffen. Zij verloren werk én perspectief, wat mentaal zwaar om dragen is. Zij vragen zich af in wat voor professionele wereld zij zullen terechtkomen.’

EXit: We zijn benieuwd naar de nieuwe seizoensbrochure.

Vanacker: ‘We behouden de timing van vorig jaar. Traditiegetrouw is dat begin mei, maar nu wordt het opnieuw half juni. Een dergelijke seizoensbrochure vraagt een lange aanlooptijd met januari als startmaand. Het programma is klaar en ik verzeker u, het is een rijk aanbod dat vele bijzondere avonden belooft.’

‘De hemel klaart op en we merkten in het najaar al dat het publiek na een duwtje in de rug terug vlot de weg vindt. We waren dit seizoen begonnen met 30% minder ticketverkoop en konden in de maanden september, oktober en november het gat al wat dichtrijden, met volle zalen voor Rosas en het Orchestre des Champs-Elysées. Dat geeft ons de hoop dat we een normaal seizoen zullen draaien.’

EXit: Mogen we nieuwe accenten verwachten in de programmatie?

Vanacker: ‘Zeker. Een nieuw beleidsplan is klaar en daarin komen er nieuwe accenten die ook volgend seizoen al worden aangezet. Naast muziek en dans komt er een derde, volwaardige kunstdiscipline bij: klankkunst. Dit is een genre dat zich beweegt tussen muziek en beeldende kunst. Installaties en kunstwerken focussen op de beleving van klank zonder dat er per se een muzikale context is. Het luisteren staat centraal in een tijdelijke tentoonstelling, maar ook in twee happenings per seizoen waarin we het publiek meenemen in bijzondere luisterervaringen. Openheid voor het onbekende is het uitgangspunt.’

‘Daarnaast gaan we ook nog een stap verder in het combineren van klassieke en traditionele muziek uit verschillende culturen, de term wereldmuziek gaan we niet meer gebruiken. Er zijn veel universele thema’s die de westerse klassieke muziek met andere tradities verbindt. Twee voorbeelden van eerdere succeservaringen op dat vlak: honderden liefhebbers van de polyfonie van Orlando di Lasso ontdekten de Arabische Soefimuziek uit dezelfde periode. Of het SLOW festival dat strijkkwartetten met Marokkaanse gnawa muziek verbindt. Zo voer je mensen via vertrouwde kanalen naar het onbekende.’ (LUC FOSSAERT)

_____

http://www.concertgebouw.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: