In Dijver 12, de centrale plek van waaruit Musea Brugge gemonitord wordt, gonst het van de activiteit. De succesvolle tentoonstelling STROOK loopt nog tot 6 maart en in het voor- en najaar staan twee toppers geprogrammeerd. Daartussenin worden de plannen voor BRUSK, de nieuwe tentoonstellingshal, steeds concreter. De enige onzekere factor waarmee Musea Brugge leeft, is de komst van dé toerist. Elviera Velghe, directeur Musea Brugge – Publiek & Tentoonstellingen, licht een tipje van de sluier.
Elviera Velghe: ‘Musea Brugge is helemaal gereorganiseerd. De structuur erachter bestaat uit drie beleidsdomeinen: zakelijk, collectie en tentoonstellings- en publieksbeleid. De herschikking was een logisch gevolg omdat de musea van Brugge nu meer als groep functioneren en communiceren. Vroeger was Musea Brugge opgedeeld per cluster, per soort museum, waardoor bepaalde functies overlapten of efficiënter konden worden ingezet. Onder mijn afdeling vallen vijf teams die samen een goed beeld geven van mijn functie en verantwoordelijkheid: tentoonstellingen, publieksactiviteiten, communicatie, marketing en retail van de dertien musea.’
De crisis
Elviera: ‘De coronacrisis heeft ons de voorbije twee jaar een klein beetje gespaard. In vergelijking met andere culturele partners zoals het Concertgebouw mogen wij niet klagen. Voor hen en zoveel anderen was dat een absoluut drama. Wij daarentegen konden relatief snel heropenen. Zelf had ik de pech om te moeten starten in volle corona.’
‘Maar… die 800.000 bezoekers hebben wij niet meer. 2020 was een echt rampjaar, in 2021 komen we op amper de helft (448.795 bezoekers). En of dat nog ooit terugkomt? Ik denk van wel, maar daarvoor moet de toeristische sector eerst helemaal heropleven. Wij zijn zeer afhankelijk van de toerismecijfers. Dat was altijd onze sterkte, maar nu onze zwakte gebleken.’
Opportuniteiten
Elviera: ‘Vorig jaar hebben we Mind the Artist gelanceerd. Dat is een project waarmee Musea Brugge de kunst- en cultuursector steunt. Op zich relatief kleine projecten, maar het zorgde wel voor een constante toeloop, zowel lokaal als nationaal. Dat heeft ons voor een stuk gered. Wij wilden de cultuursector an sich steunen. Cultuur is een ongelooflijk belangrijk onderdeel van onze samenleving. We zijn begonnen met Nele Van Canneyt. Ze kreeg de opdracht Brugge te fotograferen tijdens de eerste lockdown, wat resulteerde in prachtig artistiek werk. Door die tentoonstelling in het Arentshuis heeft ze een expositie binnengehaald in het buitenland (Canada). Bovendien heeft ze met de verkoop van haar werk – dankzij promotie van deze expo – eindelijk kunnen publiceren. Net zoals Pieter Chanterie – hij had een tentoonstelling in het Volkskundemuseum : hij kreeg daarna verschillende creatieopdrachten. Ook Sanam Khatibi krijgt nu meer aandacht. Met Musea Brugge hebben we zelfs een aantal kunstwerken gekocht van de Mind the Artist-kunstenaars. Zo geef je hen een extra duwtje in de rug. En dàt is net wat je hoort te doen als museum in een (cultuur)crisis.’
‘Met Mind the Artist gingen we ook in zee met KAAP, MOOOV en het Concertgebouw. Veel bezoekers kwamen exclusief voor STROOK. We zagen daardoor een publiek dat jonger was dan normaal in onze musea.’
Netwerk
Elviera: ‘In onze sector is het belangrijk om een netwerk op te bouwen en ‘warm’ te houden. Je moet weten wat er leeft in de sector. Tijdens verschillende studiereizen doorheen Europa en de Verenigde Staten van Amerika heb ik in het verleden heel wat musea bezocht. Boeiend. De meeste musea in London zijn echt wel toonaangevend, niet alleen door hun inhoudelijke werking, maar ook hoe ze omgaan met publiek, met maatschappelijke problemen, met actualiteit. In die optiek wordt het dringend om ook een schwung te geven aan Musea Brugge. Er was wat stof neergedaald op onze musea. Ik vind het belangrijk dat je als leidinggevende in een museum weet wat er leeft, dat je ontvankelijk bent voor nieuwe ideeën en dat je de organisatie (en jezelf) constant bevraagd.’
BRUSK
Elviera: ‘BRUSK zal voor een nieuwe dynamiek zorgen. In BRUSK zullen alle tentoonstellingen vanaf 2025 plaatsvinden zodat de collecties van bijvoorbeeld het Groeningemuseum of het Sint-Janshospitaal onaangeroerd kunnen blijven. Dit jaar organiseren we uitzonderlijk twee grote tentoonstellingen in het Sint-Janshospitaal. Van 25 juni tot 25 september dragen we het volledige museum over aan leading artist Otobong Nkanga. Ze is geboren in Nigeria, woont in Antwerpen en is een grote naam in de kunstwereld. Nkanga maakte de voorbije jaren verschillende spraakmakende tentoonstellingen over de hele wereld zoals in Tate Modern in Londen, Documenta14 in Kassel, Castello di Rivoli in Turijn, Henie Onstad Kunstsenter in Noorwegen … De lijst is lang en indrukwekkend.’
‘De tweede topper ‘Oog in oog met de dood’ zet het intens gerestaureerde schilderij van Hugo van der Goes, Het Sterfbed vanMaria (1470) centraal. De tentoonstelling gaat in zes thema’s dieper in op thema’s die uit het werk voortvloeien. Elk thema wordt omkaderd aan de hand van topstukken, zowel uit de eigen collecties als uit de hele wereld (Memling, Provoost, Bouts…). De expo loopt van 28 oktober tot 5 februari 2023. Heel wat schwung, lijkt me.’ (LF)
Goed bezig! We volgen geboeid de evolutie .
LikeLike