Brugge en de fotografie is een onderbelicht thema, maar daar wordt aan gewerkt, zie het stadsfestival ‘Brugge Foto’ en straks ‘De Donkere Kamer’ in het Concertgebouw. De blikvanger dezer dagen (en dat nog tot 9 januari) is de boeiende tentoonstelling van de Brugse kunstfotograaf Jean Godecharle. Hij toont zijn kunnen op drie locaties: de Bogardenkapel (Katelijnestraat), Exporuimte Burg en ten huize Godecharle. Bezoek aan zijn studio (in de Weidebekestraat 1, Assebroek) is bij deze warm aanbevolen en een buitenkans.
In zijn studio plaatste Godecharle een creatie van de Canadese kunstenaar David Altmejd, een werk dat schreeuwt om aandacht. Een reus, samengesteld uit beton en allerlei moeilijk definieerbare voorwerpen zoals kokosnoten, nepling en kwarts, vult de studio. Afkomstig uit de rijke collectie van kunstverzamelaar Vanhaerents. De GVR wordt daarbij geconfronteerd met Godecharles wandvullend fotografisch werk. Het tweede luik van zijn project bewonder je in de Bogardenkapel. Hier toont de kunstenaar elf nieuwe werken waarvan er zeven gemaakt werden tijdens een vertraagde wandeling door velerlei bomen. Aspects Of (a) Being toont een vreemde wereld.
Het vak
‘Een vriend die een zomercursus fotografie gaf in de Volkshogeschool zette mij op weg. Hij had een donkere kamer waar ik gebruik van mocht maken. Op mijn zesentwintigste heb ik mij ingeschreven in een cursus fotografie. Op mijn dertigste heb ik me dan ‘gevestigd’ als zelfstandig free lance fotograaf om me kort daarna te specialiseren in publiciteitsfotografie. Dat vak heb ik geleerd bij en van Stephane Verheye met wie ik nog altijd veel contact heb. Waarschijnlijk niet toevallig heeft Stephane intussen ook de stap gezet naar kunstfotografie, vooral dan als curator.’
Digitaal
‘Deze digitale tijden zijn onlosmakelijk verbonden met de ontelbare beelden die vooral via sociale media de wijde wereld ingestuurd worden. Vakmanschap heeft grotendeels plaats moeten ruimen voor snelheid en automatisatie, fotografen voor influencers, camera’s voor gsm’s. Er is echter ook een soort van fotografische tegenbeweging. Misschien relatief klein en in de marge, maar net daardoor inherent onafhankelijk en dus belangrijk.’
Kunstfotografie
‘Sinds enkele jaren ben ik zelf overgestapt naar de kunstfotografie. Voor mij was dat een bijna vanzelfsprekende evolutie. Ik was gekend als een out of the box denkende fotograaf en ik heb lang als dusdanig mijn creativiteit kunnen beleven, zelfs botvieren in toegepaste fotografie, in opdrachten.’
‘Na 35 jaar als zelfstandig publiciteitsfotograaf was het gewoon tijd om zelf te bepalen wat ik fotografeer, om mijn drang om ongebonden te creëren de vrije teugels te geven. Het is een erg moeilijk pad omdat het zo verschillend is van wat ik ervoor deed, maar net daardoor ook zeer bevrijdend en verrijkend.’
Debuut in Brugge
‘Aspects Of (a) Being is inderdaad mijn debuut in Brugge. Waarom heeft het zo lang geduurd? Eigenlijk heb ik pas sinds en naar aanleiding van mijn tentoonstelling in Galerie Hilde Vandaele in 2019 mijn werk een eigenheid weten te geven en kom ik echt als kunstenaar naar buiten. Sindsdien heb ik, naast een drietal groepstentoonstellingen in Watou en Knokke, de solotentoonstelling Walk_About in het Concertgebouw, een deelname aan de Internationale Fotobiënnale Oostende, de tentoonstelling ’Soupçons’ in Galerie Latuvu in het Zuidfranse Bages en nu dit erg mooie drieluikproject op vraag van Cultuurcentrum Brugge, gerealiseerd. ‘
Scenografie
‘Besteed ik erg veel aandacht aan. Mijn werk is een letterlijk ingevulde zoektocht naar menselijke ingrepen in zowel het natuurlijke als het (ver)stedelijk(t)e landschap. De inherente littekens, groot of klein, mooi of lelijk, duidelijk of verborgen, afstotelijk of geïntegreerd, worden gefotografeerd, maar niet met de bedoeling om ze als zodanig te tonen. Ze moeten de ondertoon van de beelden vormen, de onderliggende sfeer, maar niet noodzakelijk het beeld zelf. Om die intentie waar te maken, is hoe de beelden afgewerkt en gepresenteerd worden van erg groot belang. Een goede scenografie concretiseert dat streven en beschouw ik dan ook als een integraal onderdeel van mijn werk.’
Cultuurcentrum
‘Die samenwerking was een echte verademing, een plezier zelfs ondanks het erg harde werk, de intense voorbereiding en het vele roet dat de coronacrisis in het eten gegooid heeft en nog steeds gooit. Zowel creatief, technisch als administratief lopen er daar echte cracks rond die niet alleen mijn soms erg ambitieuze ideeën ondersteund en vorm gegeven hebben, maar me zelfs aanmoedigden om nog verder gegaan, nog creatiever te zijn. Er is een tentoonstellingsproject ontstaan waar ik mezelf heb kunnen en mogen overstijgen. Ik kan alleen maar hopen dat zij dat gevoel delen en dit project ook als een stap vooruit ervaren.’
Vanhaerents
‘Ik werk vaak nauw samen met kunstverzamelaar Vanhaerents. De Vanhaerents Art Collection is niet langer één man, het is nu het project van een vader, een zoon en een dochter. De stichter Walter Vanhaerents is inderdaad een bijzonder man. Bijzonder gepassioneerd, bijzonder inspirerend en met een bijzondere, geheel eigen kijk op kunst en het verzamelen ervan. Iemand die niet achterom kijkt, maar enkel en heel bewust vooruit. Zijn focus ligt op de nieuwste hedendaagse kunst en kunstenaars, op wat er nu gecreëerd wordt en op degenen die de nieuwe baanbrekers zijn.’
Fotografie in Brugge
Net als Dans in Brugge kan ook fotografie in Brugge gebundeld worden. Nu lopen ‘De Donkere Kamer’ (Concertgebouw), Brugge Foto én Godecharles werk losjes naast elkaar.
‘Maar, omdat ik de voorbije jaren toch met een aantal van die ‘huizen’ nauw heb samengewerkt, kan ik getuigen dat daar wel degelijk het besef gegroeid is dat er meer kan worden bereikt door samen te werken. Achteruit kijken en/of ‘oude’ projecten hernemen of proberen nieuw leven in te blazen, is volgens mij de verkeerde weg. Een groot, volledig nieuw en ambitieus project is wat aan de orde is.’(LUC FOSSAERT)
_______
Aspects Of… loopt nog tot 9 januari 2022 op drie locaties: Studio Godecharle, Bogardenkapel en Exporuimte Burg 11. Info 050 443060