De Brugse kunstenaar en dichter Renaat Ramon viert zijn 85ste verjaardag met een lijvige en tweedelige uitgave van zowel zijn werk als dichter (‘Woordwerk’) als van zijn grafisch werk (‘Beeldwerk’), beide boeken onder de noemer ‘Borgtocht’. Voorts bevat deze uitgave een stevig en hoogdravend portret van Ramonkenner professor Dirk de Geest. De twee boeken samen vormen een passende hulde aan een man die zijn leven samenvatte in cijfers en letters.
Renaat Ramon is een man met vele gezichten, schrijft De Geest. Hij verwijst hierbij naar de dichter Ramon ‘de taalvirtuoos’ zowel als naar ‘de visuele dichter’ die de taal tot beeld maakt. Ramon bedient zich hiervoor van letters, woorden, leestekens, oude alfabetten, logo’s of tekenreeksen. Hij laat zich eveneens associëren met de vormentaal van de meet- en wiskunde.
Ramons eerste gedicht verscheen in 1963, maar voor een echt debuut in boekvorm (‘Oogseizoen’) was het wachten tot 1976. Zijn thema’s zijn in de loop der tijden onveranderd gebleven, de appreciatie van de recensenten eveneens. Nederlander Tom Van Deel prijst Ramons poëzie als van ‘hoge kwaliteit. Met eenvoudige middelen bereikt hij telkens een treffend resultaat.’ Ramons poëzie mag dan ogenschijnlijk moeilijk lezen, hij bedient zich steeds van eenvoudige middelen. Zijn uitleg: ‘Er zijn 65 schakeringen tussen wit en zwart en 100 nuances in een regenboog’.
Tenslotte is Ramon, naast dichter, ook essayist en beeldend kunstenaar. In zijn rijke carrière ontwierp hij zowel sculpturen, meubels, reliëfs en juwelen. Vanwege zijn veelzijdigheid werd hij wel eens ‘de Brugse Leonardo’ genoemd. Bij het grote publiek is hij vooral gekend voor zijn monumentale sculptuur op de rotonde in Sint-Michiels. (LF) (Foto EDM)
____
‘Borgtocht’, verzameld dichtwerk, Renaat Ramon, 48 euro (uitg. PoëzieCentrum)