Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Dertiende editie voor December Dance

‘Vlaanderen heeft een rijke dansscene waar de hele wereld naar kijkt’

Op donderdag 2 december mag de West-Vlaamse choreografe Cindy Van Acker het jaarlijkse dansfestijn December Dance openen en indansen op de planken van het Concertgebouw. De voorbije dertien jaar bracht Concertgebouw heel wat toppers van bekende choreografen, afgewisseld met dans uit specifieke regio’s, maar dit jaar moest er uit een ander vaatje getapt worden wegens – u raadt het – corona. Deze editie start onder een dreigende hemel, maar de betrokkenen beloven een vlekkeloos verloop. Dansprogrammator (en Duitstalige Belg) Georg Weinand geeft tekst en uitleg.

EXit: De vraag die brandt: wat verandert er?

Georg Weinand: ‘In deze 21ste eeuw zijn we allemaal buren geworden. Tegelijk dwingt het ecologisch vraagstuk ons om erover na te denken of het zinvol is om artiesten uit de hele wereld in te vliegen. Bij het maken van de selectie voor het nieuwe programma hebben we daar rekening mee gehouden. We programmeren nu werk dat een brug slaat tussen verleden en toekomst. Dans is daar uitermate voor geschikt.’

EXit: Er is veel aandacht voor de Vlaamse dansscene?

Weinand: ‘We moeten vermijden dat we het meest evidente over het hoofd zien, met name onze directe omgeving. Alles komt in aanmerking, ook het regionale. Met ‘Dans in Brugge’ – een samenwerkingsverband rond dans – is alles voorhanden om samenwerkingen aan te gaan met artiesten die in ons land wonen en werken.’

Lokaalbetekent natuurlijk niet dat we alleen maar witte Vlamingen programmeren. De samenstelling van de gezelschappen en onderwerpen zijn heel divers. We kunnen ons programma echt als breed, inclusief en evenwichtig omschrijven.’

Live on stage

‘Dans maakt op een rituele manier verbinding met onze omgeving, met de doden zowel als de levenden. Ik geloof dat het bijwonen en live ervaren van een dansvoorstelling ons herinnert aan de grond waarop we leven en staan.’

‘Ik hoop dan ook dat het publiek na deze uitzonderlijke en ontwrichtende tijden tot de conclusie is gekomen dat het heel belangrijk is om mensen live on stage te zien’, aldus Georg Weinand. (LF)

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: