Als Harm (38) aan het dichten slaat, maakt hij het zichzelf niet gemakkelijk. Hij haalt zijn oldskool typemachine (met lint!) boven en bouwt letter per letter zijn puntige gedichten op. Vaak uren aan een stuk zit hij te schaven tot zijn literaire universum zijn eigen stempel draagt. Het resultaat is nu een lijvige bundel geworden met zeventig gedichten, afgewisseld met 25 Polaroid-reeksen van telkens drie beelden. Voor de titel ‘Een Propere Onderbroek’ speelde de Bruggeling leentjebuur bij wijlen Jean-Marie Berckmans.
‘De titel voor de bundel kwam er na het bekijken van een oud interview met schrijver Jean-Marie Berckmans. In dat interview – nog terug te vinden op YouTube – zegt hij dat hij terug bij zijn ouders introk omdat hij daar iedere dag een propere onderbroek krijgt. Wanneer de journalist lachend vraagt naar het belang van een propere onderbroek, antwoordt Berckmans laconiek en op bulderende toon: ‘Dat lijkt mij gezien de beschetenheid van mijn existentie nogal belangrijk!’. Ik wist dat ik daar iets mee moest doen’, zegt Harm die in het verleden al radio maakte, schilderijen tentoonstelde, improvisatietheater speelde en dj was, maar zich pas in 2017 verdiepte in de dichtkunst na het overlijden van zijn grootmoeder. ‘Zij was het laatste vaste ankerpunt in mijn leven. Dat heeft mij getekend. Op een avond wist ik met mijn verdriet geen blijf en heb ik mijn eerste gedicht geschreven. Het hielp mij, het had blijkbaar een therapeutische waarde.’
In 2018 verscheen zijn eerste dichtbundel ‘dood is punk’, goed voor een dertigtal gedichten met eigen tekeningen en foto’s. Zijn opvolger ‘Een Propere Onderbroek’ bevat zeventig gedichten met de typemachine geschreven die in de bundel worden onderbroken door 25 Polaroid-reeksen die telkens bestaan uit drie beelden. ‘Dat is mijn manier van werken’, zegt Harm. ‘Zowel de typemachine als de instantcamera hebben een onherroepelijk karakter. Eens je de toets hebt ingedrukt, komt het onuitwisbaar beeld. De foto’s moeten voor een rustpunt zorgen bij de lezer. Er zit vaak leed in mijn werk, maar het gaat ook over leuke dingen. De dagelijkse bekommernissen vormen een belangrijke inspiratiebron. Ik schrijf korte gedichten omdat ik me niet wil verliezen in het poëtisch omschrijven van zaken. Als een bloem een bloem is, dan is dat zo. Ik ga daar niet rond zeveren, ik kan en wil het niet. Ik heb graag duidelijkheid en dat valt bij de mensen in de smaak, ook bij degene die niet zo vertrouwd zijn met poëzie. Ik wil met mijn gedichten iedereen en alles kunnen raken, zelfs al heb je geen ‘’uitstaans’ met poëzie. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in mijn boek minstens één gedicht zal vinden die hem/haar zal treffen. ‘In eenvoud weet je ons te raken’, zei iemand me. Nog iemand anders vertelde me dat ze kon zien aan mijn gedichten dat ik veel naar muziek luister omdat er veel ritme in mijn woorden zit. Mooie complimenten’, aldus Harm die zijn eigen stem en taal in de dichtkunst lijkt gevonden te hebben en in de toekomst verder de toetsen op zijn typemachine zal geselen. Als hij in de kringwinkel tenminste genoeg linten blijft vinden… (ADC)
____
‘Een propere onderbroek’ is in eigen beheer uitgebracht en is te koop bij boekhandel De Reyghere (Markt, Brugge) en bij Corman (Oostende)