Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

MOOOV kleurt de Brugse museumzomer

De museumzomer in Brugge wordt, naast een reeks expo’s binnen het project ‘Mind the Artist’, mee gekleurd door MOOOV. Deze Brugse organisatie rond wereldfilm neemt Musea Brugge voor twee maanden over en zorgt, samen met een reeks partners, voor een warme filmzomer. Op het programma: openluchtvertoningen, films in verschillende musea op groot en klein scherm én een festival rond videokunst in september als afsluiter. 

Benny Haesebrouck: ‘Vanaf 12 juli starten we onze samenwerking met Musea Brugge. Een van onze speerpunten is ‘film op locatie’. MOOOV heeft geen eigen zaal, dus slaan we heel vaak onze vleugels uit. We gaan daarbij telkens op zoek naar boeiende, soms ook minder evidente locaties om ons aanbod te presenteren. We zijn bovendien als educatieve partner vaak betrokken bij de organisatie van expo’s. We hadden dus vrij snel een ‘match’ met Musea Brugge en bleken een uitstekende partner voor een museum take-over.’

EXit: Het publiek krijgt een gevarieerd programma?
Haesebrouck:
‘We gaan telkens twee weken in een bepaalde locatie van Musea Brugge resideren. In de eerste week presenteren we samen met een andere Vlaamse filmprogrammator een film. In de tweede week zetten we de leden van onze jongerenwerking ‘PLATFORM’ aan het werk. Deze take-over leek ons een uitstekende gelegenheid om hen in te schakelen.We sluiten af met een vierdaags videokunstfestival van 23 tot en met 26 september, in samenwerking met het Brusselse centrum voor audiovisuele kunst ARGOS.’

EXit: Een greep uit het aanbod voor de eerste week?
B. Haesebrouck:
‘We gaven onze collega’s uit de sector carte blanche. Ze zochten elk op hun eigen manier naar een thematische insteek rond Musea Brugge en gaan daar bovendien ook dieper op in tijdens een reeks online gesprekken. De mensen van BUDA Kortrijk kozen voor ‘Alice’ van de Tsjech Jan Švankmajer, een surrealistische, poëtische, ietwat sinistere bewerking van het bekende kinderverhaal. Deze keuze is geïnspireerd door de collectie opgezette vogels van Guido Gezelle. Sphinx Cinema in Gent kiest dan weer thematisch voor musea als stilteplekken met de film ‘In Pursuit of Silence’ van Patrick Shen. Stilte wordt meer en meer een zeldzaam goed, of zelfs iets uit vervlogen tijden. Een contemplatieve film over de betekenis en het effect van (het gebrek aan) stilte op de hedendaagse mens.’

EXit: In augustus volgen ook het Gruuthusemuseum en het Volkskundemuseum?
B. Haesebrouck:
‘Kinepolis Brugge haalt voor ons op het grote plein voor het Gruuthusemuseum de klassieker ‘The Name of the Rose’ nog eens uit de kast. Een bloedstollend detectiveverhaal over de franciscanenmonnik William van Baskerville die samen met zijn leerling een onderzoek voert naar een reeks bizarre sterfgevallen in een 14e-eeuwse Italiaanse benedictijnenabdij. In een decor als dit komen de middeleeuwen bijna weer tot leven … We sluiten het openluchtluik af met ‘Das weisse Band’ van Michael Haneke in het Volkskundemuseum, de keuze van de Brugse collega’s van Cinema Lumière. Net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt een rustig protestants boerendorpje opgeschrikt door een reeks bizarre, onverklaarbare gebeurtenissen. De uiteindelijke waarheid hierrond blijkt verbijsterend …’    

EXit: Jullie zoeken heel wat mooie, zomerse plekken op?
Mathias Debevere:
‘Musea Brugge heeft inderdaad enkele locaties met fantastische tuinen of pleinen, dus we konden niet anders dan daar onze tenten opslaan. MOOOV schakelt daarbij ook het Wevelgemse bedrijf Cinemobiel in dat expert is in openluchtvertoningen. Zij hadden zwaar te lijden onder de coronacrisis, dus op die manier onderschrijven we ook de filosofie achter ‘Mind the Artist’, namelijk het ondersteunen van kunstenaars en makers.’

EXit: In de tweede week trekken jullie ook de musea in?
Debevere:
‘We plaatsen telkens een hele week een kleine black box in of bij een van de musea. Er is ruimte voor twee personen. Er is een scherm en er zijn koptelefoons voorzien. Het publiek kan er de hele dag films bekijken. We erg benieuwd naar wat dit oplevert. Hoe lang zullen mensen blijven kijken? Gaan ze überhaupt naar binnen? Is film voor hen kunst? Het is vooral die discussie die we op gang willen brengen. Er zijn fervente aanhangers die film beschouwen als ‘de zevende kunst’. Is dat zo of niet? Die vraag willen we tijdens deze take-over in Brugse (museum)middens gooien.’

EXit: Wat aansluit bij het slotstuk van jullie overname?
Haesebrouck
: ‘We gaan er inderdaad in september uit met een vierdaagse rond videokunst. Een vrij nieuw medium waar veel over gepraat wordt en waar nog heel veel mee mogelijk is. Aangezien Elviera Velghe, directeur Publiek en Tentoonstellingen Musea Brugge, ons vroeg om ook te durven experimenteren, leek ons dit een goede keuze. Voor Brugge wordt dit alvast erg vernieuwend, aangezien dit genre hier nog weinig aan bod kwam. We werken daarvoor samen met het Brusselse audiovisueel kunstencentrum ARGOS, een organisatie die heel wat (jonge) videokunstenaars kansen geeft. Zij nodigen drie videokunstcollectieven uit om werk te presenteren. Op de laatste dag werken we samen en overschouwen we het videokunstlandschap en de relatie tot film en populaire cultuur.’ (RD)

______

http://www.museabrugge.be/MOOOV

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: