Bordspellen, zandsculptuurfestival, doe-expo en nieuwe zaalshows
Culturele ondernemers van Comedyshows nemen toekomst weer in handen
Onze Stan Smiths trappen een open deur in als we zeggen dat de coronacrisis de cultuursector in mootjes heeft gehakt. Sinds maart 2020 ligt de culturele wereld bijna volledig op haar gat, maar kijk, er komt nu toch weer stilaan licht aan het einde van de tunnel. Pieter De Wulf en zijn brother in arms Kristof De Block van Comedyshows kregen vorig jaar ook een ferme oplawaai te verwerken, maar krabbelden recht, veegden het stof van hun jas en slaan nu terug met een pak concrete plannen, bitches. Van hagelverse zaalshows, een doe-expo van Jacques Vermeire tot een nieuwe editie van het zandsculptuurfestival.
Pieter De Wulf: ‘In niet-coronatijden organiseren we jaarlijks 250 zaalshows. We hebben dat grote volume nodig om rendabel te blijven. Net voor de crisis vorig jaar in maart uitbrak, hadden we nog een veertigtal uitverkochte shows op onze kalender staan. Dikke miserie, natuurlijk, want wij hadden hiervoor al een pak kosten gemaakt. De mensen hadden ook al hun tickets gekocht. Zomaar alles terugbetalen zou een gigantische verliespost voor ons betekenen. We zouden ook artiesten, techniekers en managers meesleuren in het negatieve verhaal. We hebben dan beslist om de shows te verplaatsen. Niet één keer, maar soms tot zes keer toe. Dat was voor ons mentaal het zwaarste om te dragen. Een manager of een artiest heeft daar soms een andere idee over dan ons, maar ik wou dat meteen met grote sprongen doen. Een uitstel van drie maanden was niet realistisch.’
EXit: Toen ik je kompaan Kristof vorig jaar in de eerste lockdown vanop veilige afstand sprak, zei hij als een ware Nostradamus: ‘We moeten ons geen illusies maken, deze grap zal zeker duren tot diep in het voorjaar van 2021’.
De Wulf: ‘Het was een pessimistische stelling, maar Kristof schatte dat toen heel goed in. Ik dacht dat ons economisch model dat niet zou kunnen dragen, hoe erg dit ook was als gezondheidscrisis. België kampt al met een miljardentekort en zomaar alles toedekken met steunmaatregelen, neen, dat zagen we niet goedkomen. Als je zoveel sectoren zo lang de adem afsnijdt, dan is het land failliet.’
EXit: Hoe hebben jullie het jaar (financieel) kunnen bolwerken?
De Wulf: ‘We hebben heel weinig steun gekregen, zowel op lokaal, Vlaams als op federaal niveau. We hebben zelfs een deel overheidssteun moeten terugbetalen omdat we toch ‘open konden zijn’ en maar alternatieven moesten uitdokteren zoals livestreaming. Iedereen die streamings heeft georganiseerd, heeft verlies geleden. Voor 10 euro per maand kun je onbeperkt naar Netflix kijken en dan zouden wij voor een streaming van een show van een comedian 20 euro moeten vragen? Niemand wil dat betalen. We hebben dat probleem persoonlijk met minister-president Jan Jambon besproken, maar het stuitte op onbegrip. Gelukkig bood de steunmaatregel van technische werkloosheid ons wel uitkomst, anders was het over and out voor onze twaalf man personeel.’
EXit: Never waste a good crisis, zegt men dan een beetje zalvend. Welkelessen hebben jullie noodgedwongen uit de coronacrisis getrokken?
De Wulf: ‘Mensen verklaarden ons gek toen we een paar jaar geleden wilden diversifiëren. We waren zo goed in wat we deden, dus waarom van koers wijzigen? Toch hebben we koppig doorgezet en het bordspel Monopoly Brugge op de markt gebracht. Dat was een zeer slimme zet, niet alleen op financieel vlak. Ook mentaal gaf dat een boost. Als ik zie en hoor hoeveel collega’s in de cultuursector mentaal aan de grond zitten… Als je alleen maar bezig moet zijn met shows te annuleren en te verplaatsen en nooit meer ‘een succesje’ kan boeken, dan vreet dat enorm aan je. Samen met enkele mensen van mijn team hebben we ons volledig kunnen smijten in het Monopoly-verhaal. Het valt nog altijd niet te vergelijken met onze normale inkomsten van de zaalshows, maar we boeken succes en houden er een goed gevoel aan over. Momenteel zitten we al aan bijna twintig versies van Monopoly. Hoofdzakelijk steden – Sint-Niklaas, Hasselt en Leuven zijn recent uit -, maar onze twee succesvolste dozen zijn géén steden. Urbanus en FC De Kampioenen verkochten om en bij 20.000 stuks. We behoren tot de top-10 van leveranciers bij Dreamland en Monopoly staat overal op nummer één als het best verkochte bordspel.’
EXit: Jacques Vermeire, DDT en de man met ‘één miljard smoelen’, is een sterkhouder en een houvast voor jullie?
De Wulf: ‘Mensen verwijten Jacques soms dat hij te veel bezig is met geld, maar hij weet tenminste wat ondernemen is. Hij hangt niet de artiest uit, hij is artiest én zakenman tegelijk. Ons economisch model begrijpt hij beter dan een cultureel centrum waar hij vroeger vaak niet altijd welkom was wegens te volks en te plat. Voor Jacques gaan we iets speciaals doen: in de Pier van Blankenberge organiseren we vanaf 3 juli tot 29 augustus de tentoonstelling ‘Jacques Vermeire 70 forever’, een interactieve expo met doe-decors, video booths en leuke activiteiten voor de hele familie, gebaseerd op alle facetten uit zijn hele carrière. Geen saaie toestanden, want Vermeire is nog altijd alive and kicking.’
EXit: Stilzitten is niet aan jullie besteed, want jullie halen nog een ander groot project vanonder het stof, of beter gezegd: het zand…
De Wulf: ‘Juist, in Westende organiseren we, samen met Bruggeling Peter Monbailleu, een coronaproof editie van het zandsculptuurfestival van 1 juli tot en met 12 september. Voor het thema FC De Kampioenen hebben we een mooie samenwerking kunnen afsluiten met de VRT. We kunnen dus weer een show organiseren, op veilige basis, maar dan wel eentje met veel zand. Het cultureel ondernemen zit honderd procent in ons DNA. We nemen de toekomst weer in handen, want sinds enkele weken kondigen we ook weer nieuwe zaalshows aan. De ticketverkoop voor de tournee ‘Speech’ van Wouter Deprez is bijvoorbeeld als een raket vertrokken. We voelen dat, dankzij onder meer de vaccinatiecampagne die nu op kruissnelheid zit, de mensen de klik aan het maken zijn. Het vertrouwen komt terug en we hopen dat tegen oktober, november alles weer normaal kan verlopen.’ (ADC)