Voor Symfonieorkest Vlaanderen (SOV), verwend met een trouw publiek, was de voorbije periode geen sabbat, maar een tijd van mogelijkheden en kansen zoeken. Toch is de hunker naar live en contacten immens groot. Intendant Frederik Styns, door Klara verkozen tot muziekpersoonlijkheid van het jaar 2020, heeft er alle vertrouwen in: ‘Wat mij betreft, staan we volgend seizoen opnieuw gewoon op het podium’.
EXit: Hoe overleeft SOV deze aartsmoeilijke periode?
Frederik Styns: ‘Het sleutelwoord is creativiteit. Stilstand is voor geen enkele kunstenorganisatie gezond of nuttig. Van bij de start van deze crisis hebben we nagedacht hoe we deze periode artistiek kunnen overbruggen én overleven. We hebben daarom creatief nagedacht over nieuwe projecten, opnames, manieren om in contact te blijven met ons publiek. Het resultaat is – al zeg ik het zelf – indrukwekkend. We hebben maar liefst vier Beethoven-symfonieën opgenomen, we hebben een nieuw internationaal project voor jonge dirigenten uit de grond gestampt, we hebben livestreams gespeeld, we hebben in december een online kerstvoorstelling gemaakt én we zijn nieuwe samenwerkingsverbanden – zowel nationaal als internationaal – aangegaan. Toch hoor je me niet zeggen dat we ons hyper-gelukkig voelen. Datgene wat ons zin en energie geeft, is het contact met ons dierbare publiek. Het wordt echt hoog tijd om opnieuw ons publiek in onze muzikale armen te sluiten, in de concertzaal wel te verstaan!’
EXit: Hoe zijn de vooruitzichten voor het komende seizoen? Blijft livestreaming dé boodschap?
Styns: ‘Ook hier is het antwoord simpel: neen, livestreaming is wat mij betreft niet de boodschap. Het is een zwak en flauw surrogaat voor de ‘real stuff’. De live-ervaring is datgene waarvoor we het doen. Gelukkig heeft deze tijd aangetoond dat er geen 100% waardevol digitaal alternatief bestaat. Dat stemt me gerust en bevestigt ook wat ik zelf al aanvoelde. Wat mij betreft staan we dus volgend seizoen opnieuw gewoon op het podium, voor ons publiek. Creativiteit is ook hier weer het steutelwoord. Zo hebben we in oktober (toen we even concerten mochten spelen) bewezen dat we ook in moeilijke tijden met zin voor verantwoordelijkheid – en alle strenge maatregelen in acht nemend – een veilige context kunnen creëren voor het publiek. Veel veiliger dan samen winkelen of samen het vliegtuig nemen. Hopelijk vertrouwen wetenschappers en politici ons, en kunnen we aldus zeer snel weer de deuren van de concertzalen openen.’
EXit: Jullie werken, als een van de weinigen, met een vrouwelijke dirigente. Tekenen vrouwelijke dirigenten voor een eigen stijl?
Styns: ‘Ik zou het niet weten. Toen Kristiina Poska geselecteerd werd als nieuwe chef-dirigent van Symfonieorkest Vlaanderen gebeurde dit enkel en alleen op basis van haar grote muzikale en artistieke kwaliteiten. Ik maak niet graag vergelijkingen, maar als ik het toch moet doen dan merk ik geen enkel verschil tussen haar en haar mannelijke collega’s.’
EXit: SOV heeft een trouw publiek. Jullie zetten zwaar in op communicatie met jullie publiek. Rendeert dat?
Styns: ‘Uiteraard zetten we zwaar in op communicatie met ons publiek. Zij zijn deels onze bestaansreden. Ze moeten het gevoel krijgen erbij te horen als essentieel deel van onze werking. Ik ben bijzonder verheugd dat we zo’n trouwe achterban hebben. Ons publiek erkent onze grote kwaliteiten en waardeert de creativiteit van onze programmatie en van al onze flankerende projecten. Ik verwacht inderdaad dat ons publiek snel opnieuw naar de zalen zal komen. We krijgen wekelijks brieven en mails waaruit hun hunker naar de live muziek blijkt. Het is hartverwarmend en geeft ons veel moed om deze periode voor heel even nog achter gesloten deuren te overleven.’
EXit: Blijft het SOV op volle getalsterkte werken of dreigen er ontslagen?
Styns: ‘We blijven absoluut op volle sterkte verder gaan. Tijdens de crisis hebben we er alles aan gedaan om zoveel mogelijk werk te creëren voor de musici, en ook om hen blijvend uit te dagen via bestaande en nieuwe projecten. Van stilzitten willen we niet weten, en nog minder van afslanken. Wat ons betreft gaan we dus op volle snelheid verder en staan we binnenkort weer op de scène met een spannend en uitdagend nieuw seizoen.‘ (LUC FOSSAERT)