De nadrukkelijke aanwezigheid van de vrouw in het werk van Koen Broucke en de vraagstelling rond de blik van de man vormen het uitgangspunt van de tentoonstelling. Een selectie van werken over een periode van dertig jaar gaat in dialoog met werken van kunstenaars van de Renaissance tot nu: van een anonieme Bruggeling tot Constant Montald, van Picasso tot de Chinese tijdgenoot Huang Gang.
In een tijdperk waarin de positie van de vrouw en het evenwicht in de man-vrouwverhoudingen centraal staan in een universeel debat, onderzoekt de tentoonstelling Woman de manier waarop een man vrouwen observeert, bewondert, opneemt en weergeeft. Hoe doet hij dat zonder gecontesteerde paden te bewandelen? Wanneer wordt de blik van een man gevierd en wanneer wordt die problematisch? Historische figuur, academisch model, jonge communicante, kunstenares, koningin of mondaine dame de vrouw wordt door de kunstenaar in een grote verscheidenheid gepresenteerd.
Koen Broucke is zowel historicus als kunstenaar. Zijn twee benaderingen – wetenschappelijk en artistiek – verrijken elkaar om een serene bijdrage te leveren aan een debat dat niet altijd sereen is.