Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Filip Strobbe, directeur Cultuurcentrum
Brugge: ‘Liveoptredens zijn ons DNA’


‘The show must go on, dat is een grondwet van de cultuursector. Daarom
heeft ons team van bij het begin van de crisis alternatieven uitgedacht
voor de afgelaste voorstellingen. Die alternatieven zochten we in de
eerste plaats in de digitale sfeer. We streamden vroegere opnames ,
presenteerden een theaterstuk via Whatsapp en organiseerden virtuele
tentoonstellingen en digitale zoektochten voor kinderen in de
schouwburg. We leven in een tijdsgewricht waarin alles wat digitaliseert
als een stap vooruit wordt gezien. Op een bepaald ogenblik dachten we:
dit is de versnelling naar een nieuw digitaal cultureel tijdperk die we
misschien zelfs nodig hadden.

Eerlijk: dat moeten we toch serieus nuanceren. Als programmator
vermijden we zelf al om een voorstelling enkel op basis van een opname
te boeken of te beoordelen. Dat is gevaarlijk omdat je de reactie van het
publiek niet ziet en de context, de elektriciteit in de zaal en de al dan niet
schitterende ogen evenmin ervaart. Theater, dans, circus of concerten op
een scherm: het is een afkooksel van de live-ervaring. Komt daarbij dat
we tijdens de coronacrisis misschien nog meer dan vroeger aan ons scherm zijn gekluisterd. Dan hebben we echt geen nood aan nog eens
extra culturele schermtijd.

Zo’n crisis legt bloot wat de eigenheid van je organisatie is en welke
elementen daarin onontbeerlijk zijn: de artiesten in de eerste plaats
natuurlijk maar ook de magie van een speelplek en de reacties van de
andere toeschouwers zijn van groot belang. Liveoptredens zijn ons DNA,
en niet het maken van digitale producties of het verspreiden ervan via
schermen. Daar zijn andere instanties zoals televisie of radio veel beter
in.
Ons publiek verwacht van ons voorstellingen die ‘levende versch’ zijn.
Dat bleek toen we het komende seizoen in verkoop brachten en het even
leek alsof er geen crisis was. Dat bleek ook toen we deze zomer met alle
Brugse culturele partners UitZOMERlijk organiseerden, een vijftigtal
kleinschalige openlucht voorstellingen. In een mum van tijd waren die
voorstellingen uitverkocht. Dat UitZOMERlijk vroegtijdig moest stoppen,
maakte aan de andere kant ook weer duidelijk in welke kwetsbare
situatie de culturele sector zich bevindt. Na het opdoeken van het
voorjaar mochten we het vervangprogramma van de zomer voor een
groot stuk annuleren en dit terwijl er nog grote onzekerheid heerst over
het najaar.

Ons motto is: ‘Schoonheid, Inspiratie, Creativiteit. Elke Dag, Voor
Iedereen’ en dat willen we binnen om het even welke context waarmaken.
Het ziet er naar uit dat we bepaalde onderdelen, zoals tentoonstellingen,
verder zullen kunnen organiseren. Een schouwburg met een maximale
capaciteit van 100 toeschouwers stelt grotere uitdagingen. We zijn
natuurlijk nog niet aan het einde van onze creativiteit of mogelijkheden.
Zoals Pippi Langkous zei: ‘We hebben het nog nooit gedaan dus we
denken dat we het wel kunnen.’’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: