Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Brugge eert Joseph Ryelandt met stadsfestival

(foto EDM) 

Beroemd is de Brugse componist Joseph Ryelandt, bij leven en welzijn en nadien, nooit geweest. Nochtans hoort zijn rijke oeuvre in het rijtje van groten als Fauré, Sibelius, Elgar en Rachmaninov. De Brugse (muziek)historicus David Vergauwen pleit dan ook voor meer respect en bedacht er meteen een heus stadsfestival bij. ‘Na 21 maart moet elke Bruggeling weten wie Ryelandt is’, luidt zijn boodschap.

EXit: Waarom een stadsfestival gespreid over bijna een maand?

David Vergauwen: ‘Het verhaal en het concept is mijn idee geweest en heeft een voorgeschiedenis. Vijf jaar geleden kreeg ik een hartaanval tijdens een voordracht (mijn moeder zat nota bene in de zaal en gelukkig ook een dokter). Nadien kreeg ik rust opgelegd en in die gedwongen rust bedacht ik dat Vlaamse en Belgische componisten nogal snel in de vergetelheid belanden. Zoals de figuur van de Brugse, ietwat vergeten, componist Joseph Ryelandt. Hij schreef nochtans een groot oeuvre bij elkaar met symfonieën, oratoria, kamermuziek en liederen. Wie wel aandacht vroeg voor Ryelandt was Patrick Peire, de dirigent van het Collegium Instrumentale Brugense. We hebben veel te danken aan Peire.’

EXit: U vraagt meer respect voor de componist Ryelandt?

Vergauwen: ‘Ik wil Ryelandt uit de vergetelheid halen. Waarom wordt zijn muziek zo weinig uitgevoerd? Zijn oeuvre is – of liever: was – natuurlijk moeilijk toegankelijk en zat heel verspreid. Een deel zat in de kasten van het Brugse stedelijk Conservatorium (LF. waar Ryelandt directeur is geweest), een deel in de Brusselse muziekbibliotheek en een groot aantal werken bij de familie Ryelandt zelf. Ik ben er dan toch in geslaagd om dat hele archief naar het Brugse Stadsarchief over te brengen. Dat was een hele klus, want het archief bevat nu meer dan 133 opusnummers, ingevoerd in meer dan 100 archiefdozen. Ik heb dat alles geïnventariseerd en perfect gebruiksklaar gemaakt. Studenten of musici die pakweg de vierde pianosonate van Ryelandt willen raadplegen worden hier netjes bediend.’

EXit: Wat vindt u zelf zijn beste werk?

Vergauwen: ‘Moeilijke vraag. Ik hou nogal van zijn intieme vocale muziek met daarin vooral de ‘Flos Carmeli’ uit 1932. Een werk met een prachtige melodische opbouw, geschreven ter ere van de heilige Theresa van Liseux. Een ander favoriet werk uit dat soms mystieke oeuvre is zijn ‘Idylle Mystique’. Maar of dat nu zijn beste werk is? Het is in elk geval het werk waar ik het meest van houd.’

EXit: Toch is ook Ryelant internationaal niet doorgebroken.

Vergauwen: ‘Hoewel, hij heeft toch wat succes gehad in het buitenland. Zijn missen en oratoria zijn opgevoerd geweest in Amerika en Canada (weliswaar vooral voor een publiek van émigrés), en ook in Nederland en Frankrijk behaalde hij successen. Nadien, na de Tweede Wereldoorlog, is hij wat weggedeemsterd. Hij telde ook geen schare leerlingen die hem steunden. Bovendien dateerde zijn muziek uit de late romantiek en het interbellum en in die periode diende zich een vernieuwende generatie musici aan. Hij heeft nooit de sprong gemaakt naar de nieuwe muziek. Eind jaren dertig was het vet dan ook van de soep. Toch liet hij zich beïnvloeden door grote tijdgenoten als Fauré, Sibelius, Elgar en Rachmaninov. Zijn werk hoeft in die verzameling niet onder te doen. Er bestaat dan ook geen grotere Belgische componist die een grotere ‘symphonicus’ is dan Ryelandt.’

 EXit: Wat betekende Brugge voor hem?

Vergauwen: ‘Veel. Vanaf 1923, hij was toen al 54, was hij directeur van het stedelijk Conservatorium en in die functie bracht hij jaarlijks concerten naar Brugge, hoewel slechts sporadisch met eigen werk. Zijn belangrijk aandeel in de Brugse muziekgeschiedenis heb ik trouwens uitvoerig beschreven in een biografie die op 21 maart verschijnt. Vanaf nu moet elke Bruggeling weten wie Ryelandt was. Hij is hier trouwens begraven.’ (LF)

Het volledige programma rond Ryelandt vindt u op http://www.concertgebouw.be/ryelandt/

 Wie is David Vergauwen?

 Geboekt als (kunst)historicus en musicoloog, studeerde aan de universiteiten van Gent en Brussel en doctoreerde op ‘De muzikale cultuur van de Belgische vrijmetselarij’. Afkomstig uit het rode nest Zelzate, maar sinds lang Bruggeling. Naam en faam met zijn talloze spreekbeurten (Amarant) en diverse cultuurreizen. Bezit een bibliotheek die het label ‘erfgoed’ verdient en weet alles, zo niet bijna alles, over Joseph Ryelandt. (LF)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: