(foto EDM)
Na het succes van het project Young Curators vorig jaar, laten Het Concertgebouw, Het Entrepot en Musica, Impulscentrum voor Muziek opnieuw een groep jongeren los op een meesterwerk uit de muziekgeschiedenis. Dit keer is dat de toneelmuziek bij Peer Gynt van Edvard Grieg. Het resultaat van hun creatieve denkwerk is te zien op 24 en 25 januari 2020 in De Tank. EXit laat drie van de jongeren aan het woord.
EXit: Jullie vertrekken vanuit een van de meest bekende suites uit de klassieke muziek?
Dorine: ‘Met de Young Curators werken we binnen de zogenaamde ‘topstukweken’ van het Concertgebouw. Daarin staat het werk van Edvard Grieg centraal. Grieg schreef deze muziek voor het gelijknamige theaterstuk van zijn vriend Hendrik Ibsen. Eigenlijk voelde Grieg niet zoveel voor de figuur van Peer Gynt. Hij wilde de opdracht aanvankelijk ook niet aannemen. Misschien terecht, want het stuk zelf werd niet een van Ibsens meest memorabele werken. De suite daarentegen werd een onsterfelijke klassieker en wordt nog heel vaak opgevoerd.’
EXit: Wat betekenen het stuk en de muziek nog voor jullie?
Dorine: ‘Het verhaal is gebaseerd op een oud-Noors sprookje en vertelt het verhaal van de egoïstische Peer Gynt. Hij is een brokkenmaker die zijn verantwoordelijkheid ontvlucht, maar aan het einde van zijn leven toch in de armen van zijn geliefde Solveig sterft. Peer Gynt is in onze ogen een ordinaire rokkenjager met ‘een niet zo clean leven’. We geven dus een heel eigen, hedendaagse twist aan het verhaal.’
EXit: In welke zin?
Alicia: ‘We zijn vooral uitgegaan van de centrale thema’s van het stuk: waarheid, schoonheid en leugen. We zijn daar heel breed rond gaan denken tijdens de eerste bootcamp. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een concept met drie kamers: een voor elk thema. In de kamer rond waarheid komt een installatie met een kubus met spiegels. Naast beeldende kunst, wilden we absoluut ook dans in ons werk. Die discipline ligt ons alle vijftien, dus daar waren we het snel over eens. Ten slotte gaan we ook met foto’s en tekeningen aan de slag.’
EXit: Vanwaar die verschillende disciplines?
Alicia: ‘We zijn gestart met een ‘bootcamp weekend’ in De Tank in de herfstvakantie. Een heel leuke ervaring. Verschillende coaches en experten deelden hun kennis met ons. We zijn de stad ingetrokken om filmpjes te maken. Er was ruimte voor experiment met muziek en geluiden. Na die drie dagen mochten we aangeven met welke professionele makers we verder gaan. Er was ook een bootcamp in de kerstvakantie en nu komen we samen op zaterdag.’
EXit: Hoe hebben jullie het project leren kennen?
Dorine: ‘Een medewerker van Het Entrepot is het project komen voorstellen in de klas en we vonden het meteen een unieke kans. We zitten alle drie op de Steinerschool in Assebroek. Binnen de schoolmuren is er sowieso veel ruimte voor kunst, cultuur en creativiteit, maar ook daarbuiten zijn we ermee bezig. Young Curators leek ons een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met nieuwe technieken, genres en stijlen. Young Curators biedt ons vooral de kans om uit onze comfortzone te stappen en een project te realiseren met professionele makers.’
EXit: Jullie kiezen voor De Tank als presentatieruimte?
Jana: ‘De Tank leent zich uitstekend voor ons concept met drie kamers. We komen er ook heel graag. Het is een plek waar creativiteit broeit. Er vinden heel veel workshops plaats, er zijn verschillende makers gevestigd en we ontmoeten er ook de andere Young Curators. Het is voor ons een soort jeugdhuis voor kunst. De Tank is trouwens, zowel voor ons als voor het publiek, een gemakkelijk te bereiken plek, centraal gelegen, midden in de stad. Geen excuus dus om niet te komen kijken (lacht).’ (SD)
www.concertgebouw.be
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...