Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Stan Slabbynck laat Brugse zotten dansen op gevel

(foto EDM)

Vier dansende Brugse zotten: dat is het beeld van kunstenaar Stan Slabbinck (STS) dat je te zien krijgt als je langs het Concertgebouw op ’t Zand richting Westmeers tuft. Na de mural van Maria van Bourgondië (Hauwerstraat) van Jeremiah Persyn en de sculptuur ‘De eerste Bruggeling’ (gevel ’t Santpoortje) van Strook is deze ‘zotte’ graffitietekening (Westmeers 18) van Slabbinck het derde werk in het streetartproject Legendz.

De Brugse kunstenaar liet zich voor zijn werk – waterverf en spuitbus – inspireren op de legende van de Brugse Zotten. In het Vlaanderen van de 15de eeuw ontstond er ambras tussen Keizer Maximiliaan van Oostenrijk en de Bruggelingen. Nadat Keizer Maximiliaan meer dan vier maanden gevangen werd gehouden in het ‘Huys Craenenburg’ verbood hij de Bruggelingen nog langer jaarmarkten te organiseren. De inwoners waren hier uiteraard niet mee opgezet en probeerden de keizer opnieuw aan hun kant te krijgen door een groot feest te organiseren. De Bruggelingen hoopten zo opnieuw jaarmarkten te kunnen organiseren en een nieuw zothuis te kunnen bouwen. Toen de keizer dit nieuws vernam, declameerde hij volgens de geschiedschrijving de volgende legendarische woorden: ‘Sluit alle poorten van Brugge en je hebt een zothuis!’. Sindsdien is de geuzennaam van de Bruggelingen ‘Brugse zotten’, al staat het woord ‘zot’ niet voor ‘krankzinnig’, maar wel voor het eigenzinnige karakter van de Bruggelingen met hun voorliefde voor humor.

 

Wereldleiders als zotten

‘Ik hoop dat er veel gelachen wordt, dat is ook de vergelijking met de Bruggeling’, zegt Slabbinck. ‘Maar mijn werk zelf zie ik ook globaal: er bevinden zich veel zotten in een bevoorrechte positie. De wereld kampt met problemen en de mensen die een oplossing zouden kunnen bieden, maar het niet doen, die noem ik ook ‘zotten’. De zotten die ik heb getekend, staan vrij hoog en wandelen boven de hoofden van het volk. Net zoals Erdogan, Poetin of Trump regeren ze vanuit hun ivoren toren. De vier zotten staan ook symbool voor de seizoenen. Elke zot stelt een jaargetijde voor, telkens in een passende kleur.’

‘Wereldwijd wordt streetart nu meer en meer erkend als kunstvorm, en niet meer miskend. Vroeger had graffiti een slechte en negatieve bijklank, maar voor ons is graffiti het begin geweest van alles. Graffiti hoeft niet schreeuwerig te zijn, nu krijgen we de kans om dit te bewijzen. Het draagvlak is gelukkig veel groter geworden, want het brengt leven en zuurstof in de stad. In 2002, het Europese cultuurjaar, heb ik samen met mijn vader Frank een grote muurschildering gemaakt aan de brug aan het Kanaaleiland. Ik voelde toen dat Brugge veel schrik had om zoiets te doen. Stilletjesaan is het vertrouwen gegroeid, ook dankzij curator Jeremiah Persyn die altijd een goed compromis nastreeft met het stadsbestuur. Volledig vrij zijn we niet, het gebeurt altijd in overleg met elkaar, maar dan groeien we naar elkaar toe. Ik kan dat alleen maar toejuichen, want het is niet de bedoeling om in een historische stad als Brugge zomaar wat met verf en spuitbus te gaan kladderen.’

Nieuw versus oud

‘Met ons streetartproject Legendz willen we oude Brugse legendes en verhalen op een hedendaagse manier belichten. Eigentijdse kunst (streetart) laten samensmelten met het oude patrimonium van de stad, maar altijd op een kwalitatieve manier’, zegt Jeremiah alias Jamz/Jamezon. Brugse geschiedenis dus, maar steeds met een hedendaagse benadering vol symboliek en dat is belangrijk om jong en oud met elkaar te verbinden. ‘Het zou leuk zijn als we hier nog een vervolg kunnen aan koppelen en dit project verder kunnen uitdiepen, want Brugge heeft nog een pak boeiende verhalen te vertellen. Ook in de Brugse deelgemeenten zijn er nog veel mogelijkheden’, aldus Jeremiah. (ADC)

http://www.bruggeplus.be

 

 

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: