
Foto EDM
De Brugse glaskunstenaar Pia Burrick heeft haar recente carrière van ruim vijftien jaar samengevat in een mooi uitgegeven kunstboek. ‘Lines and light’ (lijnen en licht) is de titel die samenvat wat haar werk voorstelt: licht is de basis, de lijnen zijn het lood. Het boek toont een breed en verrassend beeld van haar oeuvre.
EXit: Elke kunstenaar verdient een boek, is dat het?
Pia Burrick: ‘Het boek is een idee van intussen wijlen mijn schoonvader (en literator) Fernand Bonneure. Hij drong al lang aan op een publicatie over mijn oeuvre. Hij heeft de contacten gelegd met uitgeverij Stichting Kunstboek die het boek ook internationaal op de markt wil brengen. Mijn zoon Timo, mijn artistieke partner in crime, is grafisch ontwerper en verzorgde de opmaak en lay out.’
‘Ik wou graag een totaal overzicht van mijn glaswerk en dat betekende hard selecteren en moeilijke keuzes maken. Bovendien is de technische kwaliteit van mijn vroegste werk, nu al meer dan 30 jaar geleden, soms ondermaats (geworden). Andere ‘oude’ werken zijn dan weer niet meer te traceren. Daarom heb ik gekozen voor het betere werk van de voorbije 15 jaar, gaande van het meest recente over de installaties tot het toegepaste werk.’
EXit: Eén boek, twee verhalen, waarom?
Pia Burrick: ‘De Brugse kunstliefhebber Johan Debruyne beschrijft hoe hij mijn werk ervaart, het atelier bezoekt en zoekt naar een lijn doorheen het werk, een visie. Stichting Kunstboek miste het woord van de kunstenares zelf en zo komt ook cultuurjournaliste Eline Maeyens in beeld met een passend en verklarend interview dat in het Engels wordt gebracht, gezien het internationale karakter van het project’.
EXit: Lijnen en licht, is dat uw materiaal?
Burrick: ‘Als titel hadden we eerst onze zinnen gezet op ‘licht en lijnen’, want dat is mijn werk. Licht is de basis, de lijnen komen er door het lood. Ik heb het lood trouwens altijd interessanter gevonden dan het glas. In mijn ontwerpen zijn ‘de lijnen’ primordiaal, wat zich ook vertaalt in mijn passie voor grafiek. Uiteindelijke kozen we voor ‘Lines and light’ als titel die het plaatje samenvat.’
‘Mijn drijfveer? Mijn passie voor glas als materie en voor licht als bron. Het soort glas bepaalt mee de sfeer van het werk.’
‘De voorbije zes jaar ben ik (ook) begonnen met brandschilderen. Mijn vroegste werk was altijd glas in lood, nu ben ik meer bezig met schilderen op glas met verf die ingebakken wordt. De beschildering is daarmee essentieel geworden. Ik gebruik deze techniek voor portretten, voor kalligrafische tekens, verhalen en teksten. Maar het meeste werk is figuratief, vaak geïnspireerd door oude en/of zelf genomen foto’s. Het werk van de laatste vijf jaar is allemaal gebrandschilderd op de traditionele manier. Het straalt een sfeer uit van tragiek, van eenzaamheid, van desolaatheid, maar heel vaak ook van ontroering. ‘
EXit: Voelt u sant in eigen stad?
Burrick: ‘Niet bepaald. Het acute tekort aan goede ruimtes in Brugge voor hedendaags werk is voor mij en vele andere boeiende beeldende kunstenaars groot. Met heel veel spijt zag ik De Bond sluiten. Mede daardoor moet ik telkens weer eigen ruimtes zoeken en improviseren om het werk sterk te kunnen presenteren. Gelukkig zijn er naast mijn puur artistieke werk ook de opdrachten: het ontwerpen en uitvoeren van glascreaties in functie van het interieur.’
‘Het spelen met kleur en licht blijft me fascineren. Wellicht komt er opnieuw een reeks kleurige abstracte werken. Net die verschillende facetten van glas(kunst) trekken mij aan. Zo gaat dat met kunst. Heel vaak doen mijn handen op papier dingen waar mijn hoofd niets van weet. Dit boek toont een breed beeld van het oeuvre.’ (LF)
_‘Lines and light’ is uitgegeven bij Stichting Kunstboek, Oostkamp. Info bij piaburrick@skynet.be.
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...