
Enter is het jongerenproject van het Assebroekse toneelgezelschap Kunst Adelt. Zowat acht jaar geleden startte de kring met een reeks workshops die uitmondden in succesvolle avondvoorstellingen. ‘Geef me een broer’ is ondertussen hun zevende productie op 4, 5, 10 en 11 mei. Drijvende kracht achter Enter is creatieve duizendpoot Frederik De Schepper, ook de man van Skriewer. Hij coacht, samen met Joran Timmerman, 17 jongeren tussen 12 en 18 jaar naar een geslaagde theateravond.
EXit: ‘Geef me een broer’ vertelt het verhaal van een broer en een zus?
Frederik De Schepper: ‘De ouders van Lena en Alex zijn omgekomen bij een auto-ongeval. Toen de auto het water inreed, zaten zij achteraan. Ze bleven ongedeerd, maar op de achterbank is iets gebeurd. Lena was Alex aan het plagen, waardoor hun vader de controle over het stuur verloor. Alex geeft Lena de schuld. In zijn ogen heeft ze alles van hem afgenomen. Hij is keihard voor haar, waardoor ze doodsbang is van hem. In het stuk duiken we in haar hoofd. Op een moment kantelt daar alles en beslist ze om haar angst opzij te zetten. De vraag is dan: tot wat is ze in staat?’
EXit: Een straf uitgangspunt voor jongeren?
De Schepper: ‘We starten altijd vanuit een bepaald thema. Dit keer was dat ‘angst’. We wilden graag een voorstelling maken die ook spannend is. Een uitdaging, want het gegeven ‘spanning’ is niet evident in het theater. Zo kwamen we uiteindelijk bij het idee: wat als iemand geen angst meer kent? Wat gebeurt er dan?.’
EXit: De drie verhaallijnen komen ook duidelijk tot uiting in de enscenering?
De Schepper: ‘Water en verwrongen metaal vormen de basiselementen van ons decor. Boven de scène hangt een metalen constructie. Ik wil daarop werken met gekleurd licht. De drie verhaallijnen zullen telkens in een ander licht baden. We gaan ook experimenteren met theaterspots aan kettingen. Ze worden materiaal om mee te spelen. Een technische uitdaging in de ruimte waar we spelen, maar ik ben ervan overtuigd dat het zal werken.’
EXit: Je bent dit jaar niet alleen als coach?
De Schepper: ‘Ik word dit keer bijgestaan door Joran Timmerman. Hij heeft geen theateropleiding achter de rug, maar is zeer creatief. Hij startte bij mij binnen de jongerenwerking van theater Rostune in Sijsele en werkt met mij mee binnen Skriewer. Joran is heel goed in het schrijven van verhalen. Hij zorgt voor een frisse wind na ondertussen acht jaar werken.’
EXit: Enter vernieuwt. Hoe zie je de toekomst?
De Schepper: ‘Zoals bij veel amateurtheaterverenigingen is Enter ontstaan vanuit de noodzaak om de vereniging te verjongen. De toekomst van het amateurtheater is in die zin in Vlaanderen problematisch, dat heel wat jongeren willen theater spelen, maar niet altijd doorstromen naar de bestaande ‘volwassen’ verenigingen. Heel wat kringen boden daar het antwoord met een jongerenwerking. Wat nu opvalt, na enkele jaren, is dat dit niet altijd efficiënt werkt. Eigenlijk maken weinig jongeren ook effectief de overstap. Het wordt dus een uitdaging voor het amateurtheater om daar een oplossing voor te vinden.’
EXit: Een uitdaging die jij niet uit de weg gaat?
De Schepper: ‘Heel wat jongeren gaan studeren, de vraag is: hoe krijg je ze terug? Creëer je ergens een tussentijds platform tijdens hun studentenjaren? Daarnaast denk ik dat het amateurtheater zich moet bezinnen over het soort theater dat het wil brengen. Misschien zit de oplossing in een nieuwere manier van werken, een mengvorm tussen repertoire, tekst en improvisatie? Een open blik is daarbij cruciaal. En die wil ik zeker bieden. Ik wil daar zeker mee over nadenken, maar nu eerst onze voorstelling in mei (lacht).’ (SD)
http://www.kunstadelt.be
Vind ik leuk:
Like Laden...