Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Yves Velter: ‘Wat ik niet begrijp, daar geef ik beeld aan’

Nog tot en met zondag 5 mei valt er in de Black Swan Gallery (Langerei 24) een verrassend uitgewerkte overzichtstentoonstelling te bekijken met werk van de Oostendse kunstenaar Yves Velter. ‘Where the forgotten is stored’ kreeg de begeesterende expo als naam mee en daar worden alle ‘codes’ belicht die steeds in de kunstwerken van Yves Velter binnensluipen.

Kristoff Tillieu en Lieve De Cuyper, de galeriehouders van de Black Swan Gallery, lopen tevreden door de verschillende ruimtes waar het werk van Yves Velter is opgesteld. ‘Het was niet de bedoeling om zomaar een gewone tentoonstelling te organiseren’, zegt Kristoff. ‘We brengen in de verschillende ‘kamers’ een samenhangend verhaal aan de hand van de codes die in de werken van Yves aanwezig zijn. Samen geven die codes beeld aan zijn fascinatie voor de impact van die onzichtbare aanwezigheid van het vergetene. Daardoor is het een mini-museale tentoonstelling geworden; bezoekers kunnen in de verschillende ruimtes op ontdekkingstocht gaan.’

EXit: Wat maakt het werk van Velter zo fascinerend?

Kristoff: ‘Het fascinerende aan zijn werk is dat het in de eerste plaats over de mens gaat, over jezelf, over een bepaalde gevoeligheid. Daarmee treedt ook een poëtische gelatenheid op in zijn beelden waarmee je jezelf als persoon kunt relateren. Je hebt enerzijds het verhaal van Yves zelf, maar het is anderzijds niet nodig om zijn verhaal te kennen om die spanning, die emotie in dat beeld te begrijpen en te voelen. Door de gelaagdheid van zijn werk kun je als kijker telkens iets nieuws ontdekken. De personages in zijn schilderijen en sculpturale installaties krijgen weinig context of identiteit mee. Ze bevatten telkens een materiaal met een symbolische waarde en een verhaal, zoals gaatjeskarton, spiegels, brieven of foto’s. De kunstenaar spreekt van een ‘beeldend alfabet’. Deze beeldelementen geven vorm aan vragen en antwoorden, angsten of verlangens. Een instap in een wereld van symbool, poëzie en ratio tegelijkertijd. In alle stilte is de impact van wat verborgen is, bijzonder groot.’

EXit: Yves, de gezichten van de personages in uw werk zijn vaak anoniem.

Yves Velter: ‘Dat is bewust. Wanneer het afwezige sterk aanwezig is, is het gemakkelijker voor de toeschouwer, de kijker om zich te verplaatsen in het beeld dat getoond wordt. Het stelt je in staat om zelf in de symbolische waarde van het werk te stappen. Op die manier komen er een aantal verhalen naar boven. Er zijn zoveel gelaagdheden om een werk te beleven: je kunt het puur esthetisch bekijken, het kan iets van herkenning oproepen, het kan een vraagstuk bewerkstelligen of het kan een tool voor discussie zijn. De rode draad in mijn werk is altijd geweest dat ik voor fascinerende zaken geen oplossingen voor handen heb. Ik word altijd geboeid door wat ik niet begrijp en daar geef ik beeld aan. Het gaat veelal over vragen die antwoorden weigeren.’

EXit: U verwacht altijd een inspanning van de bezoeker?

Yves: ‘Dat is uiteindelijk altijd de doelstelling van mijn werk. Als je tentoonstelt, geef je daarmee aan dat je een publiek benadert en dat je ermee in interactie wil gaan. Ik ben het publiek heel dankbaar, want het is door die mensen dat je als kunstenaar ook een bestaansrecht hebt. Ik doe mijn uiterste best om die verstandhouding optimaal te krijgen. In die zin heb ik een morele verantwoordelijkheid tegenover mijn publiek.’

EXit: Uw werken komen prachtig tot hun recht in de Black Swan Gallery.

Yves: ‘Ja, ik ben zeer tevreden over de samenwerking met Lieve en Kristoff die ondertussen mijn ‘compagnon de route’ is geworden. De structuur van de galerie heeft veel compartimenten en biedt de mogelijkheid om verschillende mini-galerietjes te kunnen tonen die telkens een apart karakter hebben. Dat is ook de sterkte van deze locatie aan de Langerei. Iedere ruimte heeft een eigen thema. Je treft er veel recent werk aan en ook een paar oudere werken. Jammer genoeg kan ik niet alles tonen. Het gaat steeds over de juiste keuzes maken. De interactie tussen bepaalde werken is ook van belang. En hoe reageert een ruimte op het werk? Soms kan een werk in een atelier fantastisch zijn, maar kan het in een andere ruimte niet meer werken of net andersom. Een tentoonstelling opbouwen vormt dus telkens een uitdaging en houdt het ook boeiend.’ (ADC)

Black Swan Gallery, Langerei 24, 8000 Brugge, info@blackswangallery.be, 0475 83 94 72, 

www.blackswangallery.be

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: