Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

The Van Jets nemen afscheid op Red Rock Rally

Tina Herbots

 

Zwaai nog eens naar hen als ze op woensdag 1 mei in het Astridpark op het podium van de Red Rock Rally staan, want The Van Jets gaan eind dit jaar met muzikaal pensioen. Wat we vooral van deze van oorsprong Oostendse rock(glam)band uit hun vijftienjarig bestaan zullen onthouden: leveranciers van vijf fantastische full albums, vaste klanten van StuBru’s De Afrekening met knallende singles, veel en graag geziene gasten op de grote(re) Belgische festivalpodia, winnaars van Humo’s Rock Rally in 2004… en terechte laureaten van de Red Rock Rally in datzelfde jaar. We zochten frontman Johannes Verschaeve op in zijn repetitiekot.

(foto Tina Herbots)

EXit: Wat herinner je je nog daarvan?

Johannes Verschaeve: ‘We waren toen nog echte broekventjes en hadden allemaal nog wat meer haar op ons hoofd én was het zeer mooi weer die dag. De Red Rock Rally was een van onze eerste concerten en dat was ook te zien aan het ‘bricolé-materiaal’ dat we toen gebruikten. We hadden net Humo’s Rock Rally gewonnen en toch deden we nog aan verschillende wedstrijden mee. We zeiden: we spelen gewoon en we zien wel, maar het zou voor onszelf toch maar pover geweest zijn als we toen niet hadden gewonnen, al waren we daar niet echt mee bezig.’

 

EXit: Wanneer kwam het besef: dit wordt iets groots?

Johannes: ‘Na de overwinning van beide rockrally’s kwam er wel een rollercoaster op gang van optredens en interviews. We gingen ’s avonds of ’s nachts slapen als The Van Jets en ’s morgens werden we weer wakker als The Van Jets. We moesten wel elke dag iets met de groep doen, we gingen totaal op in ons eigen ding. Eigenlijk hebben we altijd maar een jaar op voorhand plannen gemaakt. Het is door veel te spelen dat we konden roderen en dat we in staat waren om een langere set te spelen. Dan hadden we wel door dat het ergens naartoe ging.’

 

EXit: De beginperiode was redelijk rock ’n roll…

Johannes: ‘Het was de periode van puur live spelen en overal aan meedoen. Het was niet bedacht, meer à l’improviste. We hadden ook nog geen manager en we reden in onze naïviteit overal zelf naartoe. Dat was nog in de tijd zonder iPhone en Google Maps. Het was behelpen met Routeplanner. En dan achteraf op elkaar vloeken als we weer eens verkeerd waren gereden. Bric à brac, maar tof als we er nu op terugkijken. Altijd met ons vieren op stap, redelijk scoutsachtig.

Heel veel van die ‘leute’ is bewaard gebleven en dat is misschien een van de redenen waarom we zo lang samen zijn gebleven zonder te veel personeelswissels. We zijn een vriendenkliek gebleven. Wat we toen hadden, hebben we nog altijd.’

 

EXit: Het mocht geen machine worden?

Johannes: ‘Voor ons is die vriendschap belangrijk. Er waren wel periodes dat we onder spanning stonden, en als het dan niet goed klikt, kan ik me wel voorstellen dat de bom dan barst. Ik heb nooit anders geweten. Ik zou niet weten hoe het voelt om in een band te spelen die meer zakelijk is geregeld. Ik geniet nog altijd enorm van de momenten dat we samen op schok zijn.’

 

EXit: Na vijftien jaar stoppen The Van Jets, dus. Kun je schetsen waarom?

Johannes: ‘We hebben geen ruzie, dat mag duidelijk zijn. We wilden gewoon stoppen op een mooi punt. We hebben niet alle vier de ambitie om eeuwig muzikant te blijven. Ons muzikantenbestaan is soms moeilijk combineerbaar met ons ander werk en ons gezinsleven. Om platen te maken en te toeren, moet je veel tijd kunnen vrijmaken in de agenda en dat lukte steeds moeilijker. Het stoppen is een geleidelijk proces geweest, we hebben er lang over gepraat. Het was vooral geen donderslag bij heldere hemel, we moesten vooral dapper zijn. Nu willen we er een mooi einde aan breien. De afscheidsoptredens worden één groot feest. Stoppen in volle spotlights, het zal emotioneel worden.’

 

EXit: Hoe ziet de setlist eruit voor het concert op de Red Rock Rally?

Johannes: ‘Dat is altijd een moeilijke keuze. Speel je een ‘best of’ of schuif je de eigen lievelingsnummers naar voor? Het zal altijd een mengeling zijn. We hebben veel nummers die het als single supergoed hebben gedaan en als er daarvan eentje ontbreekt in je set, dan blijven er altijd ontgoochelde fans achter. Als band moet je natuurlijk je eigen stempel drukken op een optreden. Je kunt niet voor iedereen goed doen. Het is een moeilijke taak om een setlist samen te stellen, want het botst vaak andere nummers weg. Een luxeprobleem, hé.’

 

EXit: Wat ga je doen na The Van Jets?

Johannes: ‘Een beetje vanalles. Ik zal wat met andere kunstvormen experimenteren. Ik heb als kind veel geschilderd en getekend. Straks ga ik met theatergroep Cecilia mee als muzikant op het podium. Daarnaast ben ik ook achter de schermen bezig met de productie van de Gentse hiphopartiest Spray. Ik creëer de muziek, hij rapt er poëtisch over in het Gents. Ik overweeg wel om iets alleen te doen, maar ik heb nu nog geen harde ambities, laat staan concrete ideeën.’

 

EXit: Tot slot: wanneer is de reünietournee gepland?

Johannes: ‘Geen commentaar!’ (luide lach)

 

ANTOINE DE CLERCK

_______

 

http://www.redrockrally.be

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: