Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Filmfestival MOOOV in Concertgebouw, Stadsschouwburg en Cinema Lumière

We schrijven 1984. Twee filmfanaten, Jan Declercq en Georges Micholt, richten het Cinema Novo-festival op voor films met een ruime blik op de wereld. 35 jaar later slaat de formule nog steeds aan, zij het onder de noemer MOOOV. Op het bord: negen dagen lang 73 films, 146 vertoningen, drie locaties, MOOOV-gesprekken en liveconcert.

EXit: Mooov trekt een blik Indiase films open. Verrassend.

Benny Haesebrouck: ‘De grootste filmindustrie ter wereld vind je niet in Hollywood, maar in India: Bollywood, de eindeloos romantische films om heerlijk bij weg te dromen, met veel zang en dans. Nog meer dan in de Verenigde Staten of Europa worden sterren er als goden vereerd. Samen met Anurag Kashyap ontdekte een hele generatie jonge cineasten dat cinema niet enkel entertainment was. Ze gingen op zoek naar een eigen filmtaal. Sommigen laten zich inspireren door het werk van Indiase grootmeesters zoals Ritwik Ghatak en vooral Satyajit Ray. Anderen nemen een sloppenwijk als decor voor een schrijnend verhaal over armoede of geweld en tonen de Indische realiteit in plaats van droomplaatjes, durven sociale wantoestanden in het land aan te klagen en zien hun films als een schreeuw voor menselijkheid en gelijkwaardigheid. Sommigen keren wel eens terug naar de Bollywoodcinema, maar dan wel met maatschappelijk relevante accenten.’

 EXit: MOOOV en animatiefilm, een vreemd huwelijk?

Benny: ‘Animatiefilms waren lang enkel gericht op een jong publiek. De meeste films waren gebaseerd op sprookjes of stripfiguren. Langzaamaan groeide het genre ook naar een volwassen publiek toe. MOOOV ontdekte dat de laatste jaren het genre wereldwijd meer aandacht kreeg en zag tegelijk dat documentaires gebruikmaken van animatietechnieken om zaken uit te leggen of te verbeelden.’

EXit: Ook dit jaar staat er veel engagement geprogrammeerd.

Benny: ‘Wereldwijd zijn er zo’n 40 miljoen mensen die uitgebuit worden. Regelmatig verschijnen er nieuwe cijfers of alarmerende berichten in de media. MOOOV zal geen cijfers geven, want getallen zijn gemakkelijk en anoniem. MOOOV toont wel de gezichten van zij die de statistieken uitmaken. De films die MOOOV geselecteerd heeft, zetten de mens centraal: levens in de coulissen, slachtoffers van onoverbrugbare klassenverschillen, vluchtelingen zonder statuut.’

 EXit: De wereld wordt er niet bepaald vredevoller op, merken we aan het filmaanbod…

Benny: ‘Volgens onderzoeken van allerlei instituten wordt de wereld minder vredevol. Steeds meer landen hebben te maken met gewapende conflicten die vele mensenlevens eisen. De oorzaken zijn gekend: economische problemen, overheidsrepressie, onderdrukking van minderheden, bevolkingsdruk, gebrek aan mensenrechten… MOOOV selecteerde films die de oorlog tonen in al zijn gruwel en absurditeit, maar een aantal films plaatsen journalisten centraal. Zij die blijven waar anderen gaan lopen: oorlogsjournalisten. Maar geraakt een mens wel gewoon aan oorlog?’ (LF)

Openingsfilm ‘Tel Aviv on Fire’ op woensdag 24 april in Concertgebouw, in aanwezigheid van de regisseur. Cult/Live plays Post Tenebras Lux op zaterdag 27 april. Slotfilm Sibel op vrijdag 3 mei.

MOOOV loopt van woensdag 24 april t.e.m. vrijdag 3 mei.

http://www.mooov.be

 

 

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: