
In Yves Velter’s soloshow ‘Where the Forgotten is Stored’ in de Black Swan Gallery (Langerei 24) wordt de bezoeker van 6 april tot 5 mei aan de hand van zijn beeldend alfabet op een museale manier doorheen zijn oeuvre geleid. Kosten noch moeite werden gespaard om elke ruimte van het tentoonstellingslabyrint te transformeren om zijn symbolen of codes optimaal te ondersteunen.
De opening van de expo ‘Where the Forgotten is Stored’ van Yves Velter is gepland op zaterdag 6 april. Om 17.00 uur geeft Annelies A.A. Vanbelle, co-hoofdredacteur TheArtCouch, een inleiding op het werk van Yves Velter.
Annelies A.A. Vanbelle: ‘Al van kindsbeen af heeft Yves Velter een fascinatie voor onoplosbare vragen. Hij laat ze bestaan, een beetje ontredderd in al hun vaagheid. Precies in die ontreddering ziet hij de schoonheid, hij zet de schemerzone op een voetstuk en maakt er zijn levenswerk van. Als een sociaal onderzoeker, weliswaar van de eigengereide soort, begeeft Velter zich onder zijn medemens, om daar precies op te pikken wat anderen laten liggen. Met een hypergevoelige antenne detecteert hij de blinde vlekken in ons sociale spel. Verlangens en angsten, stille getuigen op de achtergrond, ongeschreven regels, conflicten en twijfels, sensaties en emoties, nuances en lagen die zonder meer bestaan, maar waarvoor niemand ooit de moeite nam woorden te bedenken.’
Nieuwe betekenislagen
Velter geeft er geen woorden aan, maar beelden. ‘Schimmen van mensen, of suggesties van figuren’, zegt Vanbelle. ‘Hij beperkt zich tot de contouren van ons mens-zijn, niet omdat hij niet weet wat zich daarbinnen afspeelt, maar om het teveel buiten te sluiten, om het ondefinieerbare naar voor te halen, en voor het voetlicht te plaatsen wat doorgaans tussen de lijnen glipt. Gezichten worden verhuld, lichamen worden vereenvoudigd. Precies door die beperking komen nieuwe betekenislagen bovendrijven.’
Velter richt de spot op het onbestemde. ‘Om dit kracht bij te zetten bedient hij zich van een beeldenalfabet dat gestaag aangroeit: brieffragmenten van zijn autistische tante, spiegelgezichten, oplichtende lichaamsdelen, arceringen, gaatjeskarton, sleutels of zaklampen… Stuk voor stuk verwijzen ze naar onderbelichte elementen uit ons gevoelsleven of subtiele sociale vraagstukken.’ (ADC)
De tentoonstelling loopt van 6 april tot 5 mei in de Black Swan Gallery, Langerei 24, Brugge. Open op zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur en op afspraak.
Vind ik leuk:
Like Laden...