
Foto EDM
Sympathie heeft hij al gekregen van The Rolling Stones en als hij een rode kleur heeft, dan kan de duivel in voetbalmiddens ook op een grote aanhang rekenen. De Brugse thrillerauteur Pieter Aspe en cartoonist Marec pakten het anders aan en maakten samen een boek waarin de donkere schaduw van dit ‘bovennatuurlijk wezen dat het kwaad personifieert’ overheerst. ‘Dossier van de duivel’ heet de prachtig uitgegeven graphic novel en vertelt een boeiend historisch verhaal, gebaseerd op een officieel rapport van 8 september 1890, over de duistere kant van de Brugse priester Ludovicus Van Haecke.
Het verhaal begint op 1 december 1890 in het hart van Brugge. De jonge seminarist Eugène trekt naar de biechtstoel van de Sint-Annakerk om het relaas te vertellen van de kapelaan Ludovicus Van Haecke en Jacques Grossaert, ‘marchand de tissus à Bruges’, een relaas dat een aanvang neemt op de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs. Wat volgt is een aaneenschakeling van gebeurtenissen met dramatische inslag (zwarte mis, verkrachting, moord) waar, naast Van Haecke en Grossaert, nog andere personages zoals commissaris Vidts en zijn assistent Cooremans, de perifide courtisane Berthe de Courrière en schrijvers Remy de Gourmont en Joris-Karl Huysmans een bepalende rol spelen. Het zwierige decor is zowel Brugge als Parijs op het einde van de 19de eeuw. Ook deze keer weer geen spoiler alert, want over het scenario van de graphic novel geven we verder geen inhoudelijke details meer prijs. ‘Het uitgangspunt is een oud en waargebeurd verhaal dat Pierre kende en waarop we verder hebben gefantaseerd. Het beeldverhaal linkt satanische missen en historische figuren op een bijzondere manier aan elkaar’, zegt Marec. ‘Om de decors zo historisch correct mogelijk te tekenen, ben ik naar Parijs getrokken. Ook voor de decors van het Brugge van vroeger heb ik veel research gedaan. De tekeningen in het boek zijn erg gedetailleerd. Je kunt de tekeningen vergelijken met hoe ik maandelijks de cover van het cultuurblad EXit illustreer.’
Niet mis die zwarte mis
Begin december stelden Marec en Aspe in de Ryelandtzaal (Achiel Van Ackerplein) hun boek aan een honderdtal aanwezigen op een aparte wijze voor. Trouw aan het opzet van ‘Dossier van de duivel’ organiseerden ze in de voormalige kerk (die voor de gelegenheid stijlvol was aangekleed) een zwarte mis. Een organist in zwarte kapmantel joeg ‘duivelse’ klanken uit het gigantische orgel terwijl de burlesque danseres Fay Loren uit Nederland zich ontdeed van haar kleren. Ondertussen registreerde Marec haar bewegingen minutieus en vertaalde die à la minute op een indrukwekkende wijze met zijn tekenpen naar een groot scherm. De geest van Picasso was niet ver weg. Tot slot vlijde Fay Loren zich volledig naakt op het altaar en werd het ‘Dossier van de duivel’ geofferd aan het publiek.
Uitbreiding van het oeuvre
Samen beslaat het oeuvre van Pieter Aspe en Marec meer dan zestig misdaadverhalen en cartoonboeken. Recent voegden Aspe met zijn bloedstollende thriller ‘Van In – Episode 1’ en Marec met ‘Real Fake News’ – hij is een echte chroniqueur van de tijdsgeest – nog elk apart een boek toe. Na ‘Afscheid van een muze’ (2017) is deze duivelse graphic novel hun tweede gezamenlijke publicatie. Begin april stampten ze hun eigen uitgeverij en boekhandel annex koffiehuis ‘De Loge van Marec en Aspe’ in de Sint-Jakobsstraat uit de grond. Het is de bedoeling dat deze uitgeverij elk jaar verschillende boeken op de markt brengt, zowel van hen als duo als van hen apart. (ADC)
_______Dossier van de duivel’ kost 14,99 euro en is te koop in De Loge (Sint-Jakobsstraat) en in de boekhandels. Marec en Pieter Aspe zullen op zondag 23 december van 14 tot 16 uur aanwezig zijn in De Loge voor een babbel en een signeersessie.
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...
Ja, hoor. Ik ben alle voorstellingen beschikbaar (Behalve de schoolvoorstellingen). Misschien is het wel handig dat ik de laatste repetities in februari meevolg en de fotoshoot voor het boekje (als die er is)? Dan zie ik de vosjes en leren ze mij ook kennen, dan weet ik wanneer ze boven moeten zijn, enz … en als ik geen enkele ‘echte’ voorstelling vanuit de zaal kan zien, dan heb ik er toch iets van gezien, hé. (Ik heb normaal een kaart voor de première) Wanneer jullie het wensen kan ik ook terug kijken voor ‘eten in de kelder’. Dan heb ik wel de namenlijst van cast en crew nodig. Nog veel repetitieplezier ! Els
LikeLike