Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

MINT gaat naar de maan (en terug)

Joke en Jana (r.), foto EDM

 Het Concertgebouw zet in op jonge vertolkers. Op 5 december in de Kamermuziekzaal bijvoorbeeld. Op de affiche, liederen over de liefde, een mini-opera in een vertolking van de jonge Brugse luitiste Joke De Ketelaere en sopraan Jana Pieters. Ze noemen zich MINT en gaan naar eigen zeggen ‘op zoek naar pepermuntfrisse interpretaties van het repertoire voor luit en stem’.

 EXit: Hoe is jullie muzikale carrière tot nu toe verlopen?

Jana Pieters: ‘Als duo komen we eigenlijk nog maar net piepen. Zes Jaar geleden speelden we voor het eerst samen, toevallig bij elkaar beland voor het vak kamermuziek. Al snel ontdekten we een gezamenlijke liefde voor oude muziek. Ik heb veel repertoire en componisten leren kennen via Joke. Pas sinds heel kort heeft ons duo een naam, Mint.’

Joke De Ketelaere: ‘Als Mint willen we pepermuntfrisse interpretaties brengen van het repertoire voor stem en luit. Niet enkel de meest voor de hand liggende stukken, maar we graven graag naar meer onbekende componisten en muziek. Heel belangrijk is daarbij de aandacht voor de tekst en de emotie die deze teweeg brengt. Met tekst kun je heel veel doen.’

EXit: De titel van jullie optreden luidt ‘Mint, tot de maan en terug’. Waar slaat deze titel op?

Joke en Jana: ‘Concertgebouw Brugge gaf ons vorig jaar de opdracht om een programma uit te werken rond het nieuwe seizoenthema Kosmos. Binnen het renaissance- en barokrepertoire gingen we op zoek naar geschikte werken die thuishoren in de kosmos. We hoopten op stukken waar gezongen werd over planeten en het nieuwe wereldbeeld uit die periode. Hoewel het in die tijd een veelbesproken onderwerp was, vinden we die astronomie niet vaak terug in de liederen. Wel toonde men dikwijls een fascinatie voor de kosmische verschijnselen: een ode aan de sterren, de zon of de maan komen meermaals voor. We bundelden de mooiste werken tot een mini-opera waar enerzijds de maan en de zon centraal staan en anderzijds het aloude verhaal van de liefde wordt verteld. Beide elementen komen passend samen in de titel Tot de maan en terug. Het is het antwoord op de vraag Raad eens hoeveel ik van je hou uit het bekende kinderverhaaltje.’

EXit: Joke, u speelt aartsluit en luit. Geen eenvoudige keuze.

Joke: ‘Ik koos 14 jaar geleden in de muziekschool voor een niet zo bekend instrument, de luit. Vaak vragen mensen, waarom precies dat instrument. Viool of gitaar was inderdaad net iets meer voor de hand liggend. Toch was het net dát minder gekende instrument dat me aantrok. Een instrument dat bij mijn karakter past.’

‘Gaandeweg leerde ik meer en meer kennen over het repertoire en de schoonheid van luitmuziek. Het stille instrument heeft in de geschiedenis een aantal aanpassingen ondergaan om niet enkel als solo- maar ook als orkestinstrument te kunnen worden gebruikt. Vandaar het ontstaan van de aartsluit, de theorbe, en andere. Door verder te studeren aan het Conservatorium ging de orkestwereld pas echt voor me open. Opbotsen is soms wel een correcte omschrijving. Bij een groot orkest moet je je manier van spelen echt aanpassen om voldoende ondersteuning te kunnen bieden. Maar daarnaast heb je het grote voordeel om net in zachte, stille passages een mooi contrast te creëren tegenover dat orkestgeweld’

EXit: Jana, sopraan, een branche met veel concurrentie. Hoe lastig timmeren is het aan de weg?

Jana: ‘Ja, aan sopranen inderdaad geen gebrek. Als ik kon kiezen, was ik dan ook een mezzo of een alt, maar dat kies je jammer genoeg niet. Het is moeilijk, er is niet echt een template of een gids met een pad naar succes als zangeres ofzo. Er komt, denk ik ,deels ook gewoon geluk bij kijken, de juiste mensen op het juiste moment tegen het lijf lopen bijvoorbeeld. Wat niet wegneemt dat je je geluk ook wel voor een deel zelf in handen hebt. Je moet ook zelf initiatief nemen en dingen op poten zetten en zorgen voor goede opnames voor op YouTube, of goede foto’s, een website… Ik heb in dat departement nog wel wat werk voor de boeg en dingen die in de steigers staan.’

EXit: Hoe ver reiken jullie muzikale ambities?

Jana: ‘Solo ben ik nog op het punt dat ik wil en durf dromen, de wereld rondreizen, rollen in barokopera’s, onderdeel zijn van, samenwerken met supergoede ensembles.’

Joke: ‘Ik vind het vooral belangrijk om de schoonheid van de muziek te kunnen tonen aan het publiek. Als Mint hebben we nog een aantal frisse projecten in gedachten. We willen graag loskomen van het traditionele statische beeld van een concert waar de sopraan en de luitist stil op podium zitten met een reeks van liederen. Met dit project bundelen we stukken uit verschillende gebieden, in verschillende talen en stijlen tot één universeel liefdesverhaal. En als mini-opera horen daar natuurlijk ook wat extra visuele impressies bij.’ (LF)

EXit: Joke, u werkt nu ook als onthaalmedewerker in het Concertgebouw. Een boeiende ervaring?

Joke: ‘Niet enkel als medewerker van het onthaalteam, maar ook als toehoorder maak ik in het Concertgebouw prachtige concerten mee. Het is fantastisch om nu ook als artiest de scène te kunnen ontdekken en deel uit te maken van de programmatie.’ (LF)

Mint, Tot de maan en terug, Joke De Ketelaere en Jana Pieters op woensdag 5 december in Kamermuziekzaal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: