Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Het nieuwe seizoen van Anima Eterna Brugge

 

Foto Paul Willaert

 

‘Van Mozart tot Mahler’ in het Concertgebouw

 Op 19 oktober bracht Anima Eterna Brugge (AEB) in het Concertgebouwnaast twee Mozart-Symfonieën van het twintigjarige genie, het schitterende fagotconcerto in een uitvoering van top-soliste Jane Gower . In februari en maart 2019 staat AEB nogmaals op Brugse planken met het Septet van Berwald en het Octet van Schubert, genaamd ‘Orkest in miniatuur’. Uitkijken wordt het vervolgens naar bariton Thomas Bauer die de prachtige Lieder eines Fahrender Gesellen en liederen van Hugo Wolf uitvoert met AEB. Het orkest sluit dan de avond met de magistrale eerste symfonie van Brahms.

 EXit: Anima Eterna Brugge is een projektorkest. Klopt dat?

 Jos Van Immerseel: ‘Ja, want het orkest is niet doorlopend aan het werk en we concentreren ons inderdaad op een vijftal projecten per jaar. Toch hoor ik het woord projectorkest niet graag omdat die benaming bij veel mensen aan een telefoonorkest doet denken.’

‘Een telefoonorkest is een orkest dat (meestal in een laat stadium) bijeengeroepen wordt, en waarbij meestal niet veel aandacht aan diepgang kan worden besteed. Bij AEB gebeurt het omgekeerde: we plannen jaren van tevoren de programma’s, kiezen voor de beste musici uit heel Europa, die gespecialiseerd zijn in het historisch instrumentarium dat voor elk specifiek project ideaal is. Wij kijken uit naar musici die niet alleen geweldige spelers zijn, maar ook een positieve ‘kamermuziekmentaliteit’ bezitten. Ook proberen we een goede mengvorm te vinden tussen (wat oudere) spelers met ervaring en jongere spelers met nieuwe ideeën. Die mengvorm is verrijkend voor iedereen en het internationale karakter van de spelers werkt uitdagend en inspirerend.

We nodigen de spelers lang van te voren uit, zodat ze tijdig aan hun persoonlijke research kunnen beginnen (instrumentarium, stijl, historische context, etc.). Op deze manier krijgen we een topensemble dat met weinig repetities op het puntje van hun stoel concerteert. Dat levert bovendien een positieve sfeer op: de musici bij Anima arriveren met de glimlach voor het project waar ze al lang naar uitkeken, en vertrekken na afloop met spijt omdat het weer eens voorbij is.’

 EXit: Anima komt uit een moeilijke periode. Hoe loopt het nu?

Van Immerseel: ‘U bedoelt waarschijnlijk, dat ik ernstige gezondheidsproblemen gehad heb, en een zware operatie heb ondergaan. Ja, dat was even moeilijk, voor mij en het orkest, maar dat is gelukkig verleden tijd. Ik ben perfect ‘gerepareerd’ en heb meer energie dan tien jaar geleden. Met het orkest gaat het uitstekend, maar we proberen steeds te verbeteren waar het kan. Zo liep het concertaanbod lichtjes terug (mede door mijn gezondheidstoestand), maar we zijn nu bezig aan een inhaalmanoeuvre. Zo zijn we een grote rondreis aan het voorbereiden die ons naar verschillende landen in Azië brengt. Natuurlijk is er op het concertpodium veel concurrentie, zeg maar het tienvoudige van dertig jaar geleden, toen we met Anima begonnen. Een remmende factor is bijvoorbeeld de mode bij concertorganisaties om alles te willen ophangen aan een thema, soms interessant, maar voor ons vaak zeer beperkend qua programmatie. Want met onze missie, alle muziek spelen met tijdseigen instrumenten, kunnen we geen programma’s spelen waarin we componisten uit verschillende eeuwen stoppen. Gelukkig zijn er organisatoren die dat begrijpen, zoals het Concertgebouw Brugge, waar we één van de huisartiesten zijn en in overleg programma’s maken. Net zoals met de Opéra de Dijon, waar we Orchestre associé zijn. Dus hoor je me niet klagen.’

EXit: U brengt dit seizoen Mahler. Dat is eventjes schrikken.

Van Immerseel: ‘Schrikken doet men vaak bij onze programmering, zoals in het verleden met de uitvoering van alle Pianoconcerten van Mozart, de integrale Beethoven- symfonieën, of ook bij de programma’s Ravel, Debussy, Gershwin of Monteverdi. Maar schrikken is gezond, het voorkomt dat men in slaap valt. Maar goed, u bedoelt zeker dat ik geen echte Mahler-fan ben, en dat is juist. Zijn symfonieën zijn ‘not my cup of tea’, maar ik zie wel de grootsheid ervan in. Wij kozen echter voor een genre waarin hij zichzelf volgens mij bijna overtrof: de orkestliederen. En het is een gelegenheid om nog een keer te werken met één van de beste baritons die de wereld kent: Thomas Bauer.’ (LF)

_____

Anima Eterna Brugge speelt op 9 februari en 8 maart 2019 in het Concertgebouw. Info animaeterna.be. Uw aanwezigheid steunt Foton, expertisecentrum en thuisbegeleidingsdienst dementie van Familiezorg West-Vlaanderen vzw.

 

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: