Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

MAfestival 2018 speurt naar vrouwenstemmen in de muziek

 

foto Friese Landuyt

 

Van 3 tot 12 augustus loopt in Brugge de 55ste editie van het Musica Antiqua Festival. Met het thema ‘Cherchez la femme’ brengt het festival hulde aan de vrouw in de muziek. Hoewel de muziekwereld eeuwenlang een mannenbastion is geweest, waren er ook heel wat vrouwelijke componisten, musici en schrijfsters. ‘Ons uitgangspunt is hoe het komt dat de vrouw in de muziek als onderwerp gebruikt werd en waarom er als componist haast niets over haar geweten is’, zegt Tomas Bisschop, directeur van het MAfestival.EXit: Cherchez la femme, #MeToo ligt niet veraf?

Tomas Bisschop: ‘Het is een actueel thema, maar het is al langer bezig dan #MeToo. Onze dramaturge Katherina Lindekens bezocht in 2014 in Salzburg een tentoonstelling over de vrouw in de schilderkunst. Ze heeft mij ’s avonds nog gecontacteerd omdat deze tentoonstelling qua inspiratie zeer interessant was als thema voor het festival. Ons uitgangspunt is niet zozeer de vrouw in de muziek als iets speciaals, maar wel hoe het komt dat de vrouw in de muziek als onderwerp gebruikt werd en waarom er als componist en uitvoerder haast niets over haar geweten is. Daarom schuwen we ook de confrontatie met mannelijke componisten niet. Het gaat niet alleen om de vrouw, het gaat over de relatie tussen man en vrouw, zowel in de muziekgeschiedenis als in de thema’s.’

EXit: Waar mogen we ons aan verwachten?

Bisschop: ‘Als opening hebben we de barokopera Rinaldo (3/8) van Händel. Rinaldo is als het ware een mannelijke ridder, maar in de relatie tegenover de vrouw komt hij tot totaal andere gedachten. Het is een van de meest toegankelijke opera’s en het was indertijd een echte kaskraker. Naast de vrouw tegenover de man, hebben we ook duo’s. Het oratorium Adam en Eva (6/8) is een werk van Josef Myslivecek. Het verhaal is bekend, maar Myslivecek is een totaal onbekende Boheemse componist.’

‘Kassia (12/8) is iets heel speciaals. Zij is een Byzantijnse componiste uit de 9de eeuw, ten tijde van het ontstaan van de Gregoriaanse muziek. Zij was een non die er toch in slaagde de rug te rechten en op te staan als componiste. Ze is een van de eerste vrouwelijke componisten. Verder is er nog Clara Schumann (10/8) , een zeer interessante componiste uit de Franse barok voor zowel klavecimbel als kamermuziek. Zij zit op hetzelfde niveau als Marin Marais en François Couperin.’

EXit: Er staat veel klavecimbel op de affiche.

Bisschop: ‘Klopt, het concours (1/8-8/8) staat dit jaar in het teken van het klavecimbel. Ook naar repertoires toe is er veel klavecimbelmuziek. De klavecinist Claude Jacquet de la Guere heeft veel werken geschreven die hij noemde naar vrouwen: de spinsters, de naaisters, de kokkin … Allemaal vrouwenfiguren die hij verklankt in korte klavecimbelstukjes. Die staan op het programma. Op zaterdag spelen we ook een hele avond klavecimbelmuziek, met juryleden en oud-laureaten. Drie korte gevarieerde concerten.’

EXit: De Belgische zangeres An Pierlé brengt poëzie van de 13de eeuwse Hadewijch. Verrassend.

Bisschop: ‘Ik heb haar vorige zomer opgezocht en verteld dat de mystiek van Hadewijch intrigerend en iets voor haar is. Het interesseerde haar en zij is zich gaan verdiepen in deze poëzie. Er waren verschillende mogelijkheden. We konden haar laten samenwerken met mensen die meer ervaringen hebben of ze kon zich laten inspireren. Ze wou hen uiteindelijk ontmoeten en ze zal meewerken met zes zangers (Ensemble Pasallentes), een slagwerker, een harpiste en een zangeres (Alma Auer). Pierlé zelf zal zingen en pianospelen. Het wordt een totaal nieuw concept.’

 

‘An Pierlé heeft een publiek dat ons niet direct met haar zal associëren en omgekeerd. Maar ik denk dat dat goed zit. Ze staat heel erg open voor dergelijke zaken. Ze heeft een eigen geluid en stem, je zult haar meteen herkennen. Die sterke persoonlijkheid past binnen dat thema. Wellicht even verrassend wordt ‘In my end is my beginning’ (10/8). In de zaal van bibliotheek de Biekorf doen we een klein project met videoprojectie. Het wordt iets experimenteels met elektronicamuziek. Ook dat zal een ander publiek met zich meebrengen. Het blijft wel duidelijk waar we voor staan. De liefhebber van pure oude muziek vindt zijn ding, maar diegene die iets speciaals zoekt met het uitgangspunt oude muziek, vindt ook zijn weg.’ (LUC FOSSAERT & FRIESE LANDUYT)

MAfestival, ‘Cherchez la femme’, Early Music in Bruges, 3 – 12 augustus, http://www.mafestival.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: