Van 6 mei tot en met 3 juni barst opnieuw het tweejaarlijkse muziekfeest Airbag los. Eén instrument staat centraal: het accordeon. Nieuw is dat het programma mee in handen is van een curator. Accordeonvirtuoos Gwen Cresens speelt regelmatig met Kommil Foo en Patrick Riguelle, maar is ook gastmuzikant bij bekende namen als Raymond van het Groenewoud, Guido Belcanto, Arno, Boudewijn De Groot en vele anderen.
EXit: Je bent de allereerste curator van Airbag?
Gwen Cresens: ‘Ik heb een heel bijzondere band met festival, want ik was er elke keer al bij. In de eerste editie ontstond Papillon, een musette- en chansonprogramma dat ik maakte samen met Jean Corti. Later passeerde ik nog met Sam Vloemans, Raymond van het Groenewoud, Bart Voet en Esmé Bos. Met mijn eigen Orquesta Tanguedia concerteerde ik via Airbag in het Franse Wazemmes.’
EXit: Je hebt niet getwijfeld?
Cresens: ‘Zeker niet. Ik heb het programma samengesteld met Peter Roose, artistiek verantwoordelijke voor het festival. We zijn samen tot een heel divers aanbod gekomen. Die grote diversiteit is de sterkte van Airbag. Het is veel meer dan gewoon een accordeonfestival. Het is een echt stadsfestival dat zijn gelijke in Vlaanderen niet kent.’
EXit: Welke accenten heb je gelegd?
Cresens: ‘Ik vond het vooral belangrijk om een Belgische focus te leggen met muzikanten als Wim Claeys, Elke De Meester en de band Variomatic. Daarnaast wilde ik ook aandacht voor het jonge werk. Er is een heel nieuwe generatie beloftevolle accordeonisten op komst die heel uiteenlopende interessante dingen doet. Het was voor mij vooral een kwestie van ‘kill your darlings’. Bram van Weverberg speelt het hedendaagse klassieke repertoire. Stan Maris schrijft eigen werk en experimenteert met jazz en free jazz. Kajetan Kubala vertolkt op virtuoze wijze Russische klassiekers. Bruggeling Louis De Backere ten slotte is een muzikaal fenomeen waar we nog veel van zullen horen.’
EXit: Je brengt ook jouw Orquesta Tipica Belgica mee?
Cresens: ‘Dat orkest bestaat uit vier bandoneons, een piano, contrabas en een strijkerssectie van minstens vier violen. We presenteren samen de dansmuziek uit Buenos Aires uit de eerste helft van de vorige eeuw. Je ziet ons aan het werk op de Burg op zondag 20 mei, in openlucht met een grote dansvloer voor het podium.’
EXit: Er staat op 24 mei een Curator Night op het programma. Wie nodig je uit?
Cresens: ‘Die avond speel ik met mijn nieuwe kwartet met drie doorwinterde jazzmuzikanten: Matthias Dewaele op drums, Janos Bruneel op bas en Alano Gruarin op piano. We spelen tango, musette, maar ook klassieke muziek van Bach en Grieg. Verder nodig ik het Brussels Chamber Orchestra onder leiding van Michel Bisceglia uit. Met hen breng ik een aantal stukken uit mijn nieuwste plaat die dit voorjaar verscheen op het label van Klara & Warner Classics.’
EXit: Kort daarna breng je een ode aan Dalida?
Cresens: ‘Ik doe dat samen met onder meer mijn vrouw Karla Verlie. We zijn allebei al jaren geïntrigeerd door deze fenomenale grande dame van de Franse muziek. Dalida kende grote muzikale successen, groeide uit tot icoon van de jaren 70, maar in de liefde kende ze minder geluk. In 2017 was het dertig jaar geleden dat ze uit het leven stapte. Voor ons een reden om een volledig programma te wijden aan haar onsterfelijke oeuvre met nummers als Parole Parole, Gigi l’amoroso en Ciao Ciao Bambino.’
EXit: Je speelt ten slotte ook in duo?
Cresens: ‘De voorbije jaren zijn heel wat professionele accordeonisten in duo gaan werken. Philippe Thuriot en Rony Verbiest bijvoorbeeld, maar ook Smeulders & Smeulders die een selectie uit hun Bach-programma zullen spelen. De Nederlandse dames van Toeac zijn specialisten in de creatie van hedendaagse composities. Zelf speel ik met Anne Niepold, een fantastische accordeoniste in de diatonische ‘range’, het broertje van het klassieke accordeon dat vaak in Ierse muziek wordt gebruikt. We spelen onder meer eigen nummers uit de plaat die we twee jaar geleden samen hebben gemaakt.’
www.airbag.be
Vind ik leuk:
Like Laden...