Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Shen Yun met twee voorstellingen in het Concertgebouw

 

Chinese oudheid op het podium

 

De voorbije tien jaar heeft Shen Yun Performing Arts de schoonheid van het traditionele China naar de internationale scène gebracht. Shen Yun heeft in meer dan honderd steden, verspreid over vijf continenten opgetreden, vaak voor uitverkochte zalen. Op dinsdag 1 en woensdag 2 mei treedt dit internationaal gezelschap op in het Concertgebouw. We hadden een gesprek met hoofddanseres Jialing Chen die van Taiwanese oorsprong is en eindlaureaat was in de Internationale Klassieke Chinese Danscompetitie 2014 van New Tang Dynasty Television.  ‘Onze missie is om China’s traditionele cultuur te doen herleven en die te delen met mensen over de hele wereld’, zegt ze.

EXit: Jullie optredens tonen vaak hemelse scènes en goddelijke wezens. Wat is de rol van deze spirituele traditie in Chinese cultuur?

Jilaing Chen: ‘China was ooit gekend als ‘Het hemelse keizerrijk’ en ‘Het land van het Goddelijke’. En de Chinese mythologie staat bol van verhalen over half-goddelijke wezens die met de mensen op Aarde samenleven. Onder onze vroegste legendes vind je die over de reus Pangu die de sterfelijke wereld schiep door de hemel van de Aarde te scheiden en die over de godin Nüwa die de mensheid uit klei schiep. Andere legendes vertellen hoe goden de mensen overlevingstechnieken aanleerden zoals vuur maken en het bouwen van huizen.’

‘Er wordt gezegd dat deze godheden een rijke cultuur van muziek, dans en andere kunsten hebben nagelaten. Je kunt in feite zeggen dat we alle aspecten van traditionele Chinese cultuur aan goddelijke bemiddeling toeschrijven. Dit omvat Chinese taal, klederdracht, geneeskunde, architectuur… De oude Chinezen geloofden dat ze leefden in een land geleid door het goddelijke. Ze hadden een levensstijl gecreëerd door het goddelijke.’

Xit: Wat betekent het om een cultuur te doen herleven? 

Chen: ‘Ik denk dat het belangrijkste aspect van traditionele cultuur het morele kompas en de spirituele cultuur is. Alles in Shen Yun draait rond deze principes. Wanneer we optreden, willen we meer aan ons publiek geven dan kortstondige opwinding. We willen iets inspirerends met hen delen, de ziel van traditioneel China. En daarvoor is klassieke Chinese dans het perfecte medium.’

EXit: Waarom is dit een gepaste kunstvorm?  

Chen: ‘Klassieke Chinese dans is een perfecte vertegenwoordiging van traditionele Chinese cultuur omdat er zovele aspecten van deze beschaving in verweven zitten. Het omvat traditionele esthetiek, etiquette en waarden die je in de dansen terugvindt – zaken zoals grootmoedigheid en bescheidenheid, de combinatie van innerlijke kracht en uiterlijke zachtheid en de idee van circulaire beweging en vloeiende continuïteit. Klassieke Chinese dans werd van de ene dynastie op de andere overgedragen en vandaag is het een van de meest uitgebreide danssystemen in de wereld. Het is een ongelooflijk expressieve kunstvorm; het geeft ons de vrijheid om elk karakter of elke emotie te verkennen.’

EXit: Hoe slaagt klassieke Chinese dans hierin?

Chen: ‘Het komt allemaal neer op wat we ‘houding’ en ‘vorm’ noemen. Vorm verwijst naar de honderden unieke bewegingen en poses. Ervaren dansers weten hoe ze elk deel van hun lichaam in perfecte harmonie kunnen bewegen – tot aan de richting van de blik en de beweging van de ademhaling toe. In dramatische dansnummers bevat klassieke Chinese dans ook unieke theatrale elementen.’

‘Houding is tevens de ziel van de dansbeweging. Het is niet zo afgelijnd gedefinieerd maar des te belangrijker. Wanneer we dansen, is houding net zo zichtbaar als elke fysieke beweging aan de oppervlakte. En klassieke Chinese dans heeft ook een uitgebreide waaier aan technieken zoals sprongen, draaibewegingen, buitelingen en moeilijke tuimelbewegingen. Deze dragen bij tot de expressieve kracht en ze verhogen het energie niveau op het podium.’

EXit: Zijn deze buitelingen verschillend van wat we zien in gymnastiek en acrobatie?

Chen: ‘In feite zijn vele van de buitelingen die we in andere kunstvormen zien oorspronkelijk afkomstig van klassieke Chinese dans. In de jaren 70 namen Chinese gymnasten deze technieken over van klassieke Chinese dans en begonnen ze deze op te voeren op internationale competities. Het effect was verbluffend. Weldra namen ballet, gymnastiek, en verschillende kunstvormen en sporten deze bewegingen allen over.’

‘We hebben echter verschillende vereisten voor ze en gebruiken ze anders. Wanneer we technieken in een dans opnemen, is het niet enkel met als doel om de techniek uit te voeren. Ze maken deel uit van de verhaallijn en helpen ons onze gevoelens te uiten.’

http://www.shenyun.com/brugge

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: