Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Brugse muzikanten eren popicoon Madonna

 

Madonna Louise Veronica Ciccone wordt op 16 augustus 60 jaar en dat zal zelfs in Brugge niet onopgemerkt voorbijgaan. Tientallen Brugse muzikanten brengen tijdens een Brugotta Tribute op zaterdag 14 april in de Stadsschouwburg hulde aan de queen of pop die onsterfelijke wereldhits op haar naam heeft staan.

 Het wordt drummen op het podium van de Stadsschouwburg, want maar liefst elf Brugse bands tekenen op zaterdagavond 14 april present om Madonna op hun eigen wijze te eren. De Metronoomband onder leiding van Steven Van Havere zorgt voor muzikale ondersteuning bij A New Difference, BOUViER, Tim De Roo, Eszra, Look O Kool, Seven Oaks, Shuriken II, Steel Orchid, Charlie Swyngedouw, Steffie Van Volsem, We Are Ooh People en enkele special guests.

‘Madonna is zowel popicoon als rolmodel op vele vlakken. Ze is een trendsetter die zichzelf constant heruitvindt, zowel qua muziek als in haar outfits’, zegt Joke Derre van Eszra. ‘Dat klopt’, zegt Berth van Poucke van Seven Oaks. ‘Ze is niet bang om haar eigen pad te volgen, ook als dat controversieel is. Ik heb veel respect voor haar vechtlust.’ Voor Kris Deloffer van BOUViER is Madonna nostalgie. ‘Haar muziek die ze in de jaren 80 maakte, is ontegensprekelijk een deel van onze jeugd. De jongens playbackten Michael Jackson, de meisjes Madonna. Zo simpel was dat. Madonna is een artieste die zich elke keer opnieuw probeert heruit te vinden. En dat is kunst.’ Nicolas Delfosse van Seven Oaks: ‘De muziek van Madonna leert mij dat er niks mis is aan een mooie song met een knap refrein.’

Net als Steffie Van Volsem en Philippe Lanckriet van A New Difference loopt ook Thomas Meire van Shuriken II niet al te hoog op met Madonna. ‘Haar muziek maakt eerder een soort van nostalgisch gevoel naar mijn kindertijd los toen mijn broer en zus op haar muziek stonden te dansen op bed.  Wel respect voor hoe ze haar artistieke vrijheid kost wat kost wou uiten en daarbij menige instanties tegen de borst stootte. Ook heeft ze eigenlijk bijgedragen aan een soort seksuele revolutie. De wereld heeft baat aan controversiële figuren. Muzikaal vind ik het dan weer jammer dat ze haar eigen nummers niet schrijft, daardoor alleen al zou ze voor mij nooit het label ‘popicoon’ krijgen.’

De covers

A New Difference speelt tijdens de Brugotta Tribute een cover van ‘Sorry’. ‘We zagen hierin een uitdaging om een lichte popsong om te draaien naar een koudere new wave song, met kwaadheid en pijn in de zanglijn en muziek’, zegt Philippe Lanckriet. Thomas Meire van Shuriken II: ‘Wij houden het op het nummer ‘True Blue’ uit 1986, al is mijn favoriete song wellicht ‘Frozen’ van het album ‘Ray of Light’. Deze cd sprong er echt uit door de productie van William Orbit. Ik hou wel van mystieke ambient en intelligente, dansbare synthesizerlijnen. Ook de videoclips van dit album waren visueel wat dieper dan veel van haar ander werk.’ BOUViER wilde eerst Borderline en Hung Up coveren, maar wegens ‘bezet’, viel de keuze uiteindelijk op ‘Open Your Heart’, ook een nummer uit 1986. Kris Deloffer: ‘Het is niet meteen het makkelijkste nummer om te zingen, maar we houden van uitdagingen. We hebben aan het poppy nummer een stevig BOUViER sausje toegevoegd.’

‘Ik kies voor een donkere versie van ‘Like A Prayer’, geeft Joke Derre van Eszra mee. ‘Madonna heeft heel veel vrolijke en uptempo nummers, dus kwam ik op het idee om een van haar nummers te transformeren in een compleet andere versie. ‘Like a Prayer’ leek het ideale slachtoffer, want die tekst is voor mij niet enkel vrolijk, maar vooral zeer ambigue met enkele triestige zinnen. Samen met mijn man Sonny Vande Putte heb ik gezocht naar alternatieve akkoorden voor de verses. Op die manier sluit het goed aan bij mijn eigen schrijfstijl.’ Steffie Van Volsem pikte ‘Beautiful stranger’ uit het oeuvre van Madonna, alhoewel andere nummers zoals  ‘Material Girl’, ‘Papa Don’t Preach’, ‘Hung Up’ en’La Isla Bonita’ ook tot haar favorieten behoren.

‘Frozen’ op de verlanglijst

Veel bands wilden de songFrozen’ uit het album ‘Ray of Light’ op hun setlijstje, maar het is Seven Oaks die de cover mag brengen in de Stadsschouwburg. ‘We zijn bij de herwerking vertrokken van de song in zijn naakte versie, zoals we bij Seven Oaks altijd doen’, zegt Nicolas Delfosse. Berth van Poucke vult aan: ‘Eerst is er de gitaar van Nicolas, dan mijn zang en daarna gaat Bart Parmentier aan de slag met het arrangement, om tot slot de song samen af te werken. Zo worden songs echt iets van ons drieën.’ ‘Helemaal juist’, zegt Bart Parmentier. ‘Seven Oaks werkt als een schilder op een doek: na een ruwe schets voegen we kleuren, vormen en accenten toe. Ik zie hier een zeer duidelijke link met Berth haar werk als beeldend kunstenaar.’ (ADC)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: