
Danseres en choreografe Vera Tussing groeide op in Freiburg (Duitsland). Via haar balletlerares kwam ze in Londen terecht waar ze studeerde aan ‘The Royal Aacademy of Dance’. Ze bouwt aan een internationale carrière, is resident bij het Kaaitheater en sinds vorig jaar is ze ook KAAP-maakster. Op donderdag 1 en vrijdag 2 maart presenteert ze haar nieuwste creatie Both, Two in De Werf.
EXit: Both, Two speelt met het duet?
Vera Tussing: ‘Ik creëerde of was meestal betrokken bij grotere groepscreaties en wilde nu graag terug naar de kleinste eenheid van ontmoeting en samenhorigheid. Een nieuwe aanpak, waarmee ik toch ook mijn onderzoek van de afgelopen jaren voortzet. Via het duet stel ik verder vragen als ‘hoe verhouden we ons tot de ander, hoe ondergaan we beweging, dans en theater en hoe gaan we als makers om met het publiek?’’
EXit: Je kiest voor een niet-klassieke uitvoering?
Tussing: ‘Esse Vanderbruggen en ik zijn klassiek getraind. We vonden het heel interessant om onderzoek te doen naar de principes van deze klassieke vorm en ze te herinterpreteren. Hoe kunnen twee lichamen samenkomen? Onder welke omstandigheden? Hoe gaan de dansers om met objecten, verhalen… die tussen hen in staan, maar vooral ook hoe gaan ze om met elkaar? Wie leidt? Hoe zijn ze hiërarchisch met elkaar verbonden? Wat betekent het om vandaag met twee samen te zijn?’
EXit: Je kiest niet voor een mannelijke partner?
Tussing: ‘Net ook om dat vaste patroon te doorbreken. Het is heel spannend om deze dansvorm met een heel lange geschiedenis en heel eigen principes onder de loep te nemen en een nieuwe invulling te geven. Het roept veel vragen op die mij inspireren in mijn werk. Binnen het klassieke ballet zie je zelden twee vrouwen op scene en neemt de man vaak de leidende rol op zich. In Both, Two is het niet altijd duidelijk wie de aanzet geeft van een beweging, wie aanraakt of aangeraakt wordt, wie actief is en wie passief. Op die manier hopen we dat Both, Two de maatschappij ook een spiegel voorhoudt.’
EXit: Wie is jouw ‘sidekick’ Esse Vanderbruggen?
Tussing: ‘Esse is een Belgische danseres die ook aan PARTS studeerde. We ontmoetten elkaar een vijftal jaar terug en sindsdien werkte ze al vaker mee aan mijn creaties. Twee jaar geleden zijn we begonnen met ons onderzoek naar het duet. Both, Two is dus vrij traag gegroeid, maar we merkten wel dat er een grote artistieke klik is.’
EXit: Je bent ondertussen ook KAAP-maakster?
Tussing: ‘Het KAAP-team is sinds enkele jaren een trouwe bondgenoot. Mijn eerste ontmoeting met het huis was tijdens het festival Dansand op het Oostendse strand. Een festival op een unieke locatie dat een belangrijke rol speelde in het lanceren van Both, Two. Voor mijn volgende project Tactile Quartet – een werk met vier klassieke muzikanten – deed ik ook onderzoek tijdens Dansand. Bedoeling is om deze productie op 15 april in KAAP/Vrijstaat O in Oostende te presenteren en later ook tijdens het KRIKRAK-festival volgend seizoen in Brugge.’
EXit: Twee jaar geleden was je in Brugge te zien tijdens de Dag van de Dans. Heb je wat gepland dit jaar?
Tussing: ‘Ik ben inderdaad van de partij in Brugge op zaterdag 28 april 2018. We presenteren in de Stadshallen Mazing, een stuk met vijf dansers dat gaat over de kracht van aanraking in dit digitale tijdperk. We startten de creatie van Mazing in Brugge en deden eerder al een vroege try-out ervan, net buiten het station van de stad. Mensen liepen de hele dag binnen en buiten en wij probeerden om ons werk met die stroom te verweven. Ik vind het fantastisch om via dans en beweging een zichtbaar onderdeel te worden van het dagelijkse leven van een stad.’
Both, Two op donderdag 1 en vrijdag 2 maart in KAAP/De Werf
Tactile Quartet op zondag 15 april in KAAP/Vrijstaat O & tijdens het familiefestival KRIKRAK (november 2018) in KAAP/De Groenplaats (voor iedereen vanaf 5+), http://www.KAAP.be
Vind ik leuk:
Like Laden...