Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Kurt Van Eeghem, de man van vele muziekjes

Kurt Van Eeghem in de KLARA-studio. (foto Michiel Hendryckx)

 

‘Als je als jongere wilt revolteren, speel dan Bach en Beethoven’

 

Jongeren en klassieke muziek, een gedroomd huwelijk vindt ex-Klaraman Kurt Van Eeghem (65): ‘Pop is vandaag mainstream. Nul vernieuwing. Als je als jongere wilt tekeer gaan tegen je ouders, speel dan Bach en Beethoven, tot je vader uitroept ‘Stop!’. Je krijgt er een generatieconflict gratis bij.’ Wie zowel Van Eeghem als Beethoven (en Anima Eterna) aan het werk wilt horen, kan dat op donderdag 22 februari in het Concertgebouw met ‘een bonte ode aan Ludwig van Beethoven’, verpakt in enkele topstukken.

 Al een tijdje achter ons, maar het zit Kurt Van Eeghem nog steeds hoog, het overlijden van zijn jongere broer Marc. De enorme publieksappreciatie heeft wel een en ander goedgemaakt.

 Kurt Van Eeghem: ‘De respons was enorm en dat heeft te maken met het feit dat mijn broer zeer gewaardeerd werd door iedereen die met dit vak bezig is. Bij het afscheid waren er 900 mensen in de Bourla en er stonden er nog veel buiten, mensen van alle slag.  Die weerklank staat in groot contrast met Marcs ‘zijn’, hij wilde altijd dienstbaar zijn, wilde dat de anderen het goed hadden. Was niet degene die met de ellebogen breed naar voren stormde. Hij zocht ook nooit ‘exposure’. Marc wou alleen maar een steengoede acteur zijn. Mijn broertje was een heel bijzonder iemand. Hij staat voor mij helemaal bovenaan.’

EXit: Ik herinner mij nog zijn felle uithalen naar de manier waarop kunstenaars hier vaak ontvangen worden.

Van Eeghem: Een Vlaamse ziekte! De pluche wordt mooi gerestaureerd, maar je mag niet kijken naar de ruimtes achter het podium waar de artiesten moeten werken. Alle aandacht gaat naar de mensen die komen kijken. Kijk naar Kortrijk, Brugge en talloos veel andere cultuurcentra waar je vaak nog onder het podium zit. Men besteedt geen aandacht aan de mensen die er moeten optreden. Je vraagt je soms af, hoe is dit in godsnaam mogelijk. Maar er is beterschap.’

 EXit: Wat u zelf betreft, zelden iemand met meer tegenzin met pensioen zien gaan.

Van Eeghem: Ik ga met pensioen na mijn dood en ik ben van plan om heel lang te leven. Daarom blijf ik hard bezig, zoals nu met de voorbereiding van een groot project in de Baltische staten waar ik een zomer lang zal verblijven en waarover ik een boek zal schrijven. Er is daar een culturele ontwikkeling aan de gang die mij enorm boeit. Het is trouwens wonderbaarlijk hoeveel ze investeren in cultuur. Een gemiddeld grote stad beschikt er over twee symfonische orkesten, een opera en enkele gerestaureerde of nieuwe musea. Ik wil er een tijdje gaan wonen en het zaakje met een apart oog bekijken.’

EXit: Straks staat u op het podium van het Concertgebouw voor een soirée Beethoven, samen met Jos Van Immerseel.

Van Eeghem: ‘Ik heb steevast goede herinneringen aan de projecten die ik er al heb gedaan. De samenwerking is er altijd op hoog niveau. Dit programma is opgehangen aan de ‘Negende’ van Beethoven die dit ‘topstuk’ componeerde terwijl hij zo doof was als een kwartel.  Dat op zich was al fenomenaal. Enkele van zijn beste werken schreef hij trouwens in zijn laatste levensjaren. Ik speel enkele rolletjes op scène, terwijl Jos (Van Immerseel) zijn orkest laat grasduinen in Beethovens oeuvre. Beethoven was een kathedraalbouwer, de Negende was de torenspits daarop.’

DE REST VAN DIT INTERVIEW LEEST U IN DE PAPIEREN VERSIE VAN EXIT FEBRUARI. OVERAL GRATIS MEE TE NEMEN!

Lounge Ludwig, donderdag 22 februari om 20 uur in Concertgebouw. Gastheer is Kurt Van Eeghem.

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: