‘Bach en jazz’

Pianist Bram De Looze zal zijn 27e verjaardag nog maar net verteerd hebben als hij op 25 januari De Werf laat vollopen voor een creatieconcert met jazzimprovisaties rond de muziek van Bach. De Looze komt er in het kader van een samenwerkingsproject tussen Kaap en het Concertgebouw de muziek van Bach integreren in zijn eigen werk en gaat op zoek naar muzikale vormen die hem raken en waarmee hij het voornamelijk jazzgerichte publiek van De Werf wil bekoren.
Het concert kadert in de meerdaagse Bach Academie Brugge 2018 (“Bach bewerkt” – van woensdag 24 tot en met zondag 28 januari), een evenement dat op verschillende locaties (Concertgebouw – De Werf – Stadsschouwburg – Sint-Godelieveabdij – Sint-Walburgakerk) verschillende disciplines aan bod laat komen (een tentoonstelling, concerten, lezingen, open repetities, improvisaties).
Bram De Looze koos ervoor dit project zelf voor om solo aan het werk te gaan en met de mechanismen en structuren van Bachs muziek eigen improvisaties uit te werken. ‘Het zou niet zo evident zijn om hier nog een twee- of drietal andere muzikanten bij te betrekken gezien de tijd die ik aan de voorbereiding van het project wens te besteden’, zegt hij. Een keuze dus waarbij hij zich volledig en ongeremd kan wijden aan het project zonder rekening te moeten houden met agenda’s en accenten van andere muzikanten.
De improvisaties vormen een logisch vervolg op de recente realisatie van het album ‘Piano e Forte’ (Outhere Music – maart 2017) , waarbij De Looze met een aantal piano’s uit de collectie van Piano’s Maene (Ruiselede) aan de slag ging. Ook bij dit improvisatieconcert rond Bach wordt opnieuw gewerkt met een nieuw instrument van Maene, met name met een piano waaraan Chris Maene het instrument parallelle snaren meegaf die de klank binnen de klankkast op een manier laat bewegen die de interesse van pianist De Looze prikkelt.
Collectie jazzplaten van opa
Bram De Looze – die vandaag in Brussel woont – werd thuis in Heist van jongs af aan ondergedompeld in de jazz. Zijn vader had een hele collectie jazzplaten liggen van opa Etienne De Looze (die Bram jammer genoeg nooit gekend heeft) en daaruit werd gretig geput om Brams muzikale smaak aan te wakkeren. Leraars Marcel Gooremans en Werner Meert hielpen hem verder op weg, en eens Bram de tienerjaren bereikt had leek het improviseren meer en meer aan te slaan. Enkele aansluitende zomerstages en de hiermee gepaarde ontmoeting met tientallen muzikanten hadden een enorme impact op de jonge tiener.
Volgen daarna een tweetal jaar Lemmens, een jaar Conservatorium in Antwerpen, en via een beurs kwam Bram in hartje New York terecht waar hij in de New School for Jazz & Contemporary Music in aanraking kwam met mensen als Reggie Workman, Uri Caine, Marc Copland… Het verblijf in New York bracht hem dichter dan ooit bij de muziek die hij al jarenlang beluisterde, en dankzij het hoge tempo aan activiteiten kon hij er heel wat vaardigheden verder ontwikkelen en groeide vooral de drang naar ultieme vrijheid en het zoeken naar eigenheid in improvisatie en compositie.
Er valt aan het talent van Bram De Looze weinig te twijfelen als je weet dat hij recent met een project rond 100 jaar Thelonious Monk een reeks concerten mocht brengen in het gezelschap van Robin Verheyen (sax) en niemand minder dan de 62-jarige Joey Baron (drums), die als geniale drummer van topgroepen als het Masada quartet en het uitgebreidere Electric Masada al tientallen jaren aan John Zorns zijde staat. De Looze over Baron : ‘Joey is een drukbezet artiest en is zeer op zijn hoede en kieskeurig met wie hij het podium deelt. Het was een leuke ervaring om met hem een aantal concerten te spelen. Dit trio draait echt rond subtiliteit qua timing en orkestratie, rond inventiviteit en spontaniteit.’
Als je het mij vraagt : als je zo’n ervaring als 26-jarige op je CV mag zetten, dan kan dit wel tellen als visitekaartje. (RUDI VANMARCKE)
www.kaap.be en http://www.concertgebouw.be
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...