Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Brugs cineastenkoppel debuteert met twee langspeelfilms

 

Een langspeelfilm inblikken zonder financiële middelen, technische knowhow of een formele filmopleiding? Het lijkt gekkenwerk, maar het Brugse koppel Bo en Gustavo Catilina speelde het wel degelijk klaar. Sterker nog, het cineastenkoppel had twee filmscripts geschreven en vreesde dat kiezen zou resulteren in verliezen dus besloten ze beide films gelijktijdig op te nemen.

Na een huzarenstukje van drie jaar – Bo en Gustavo deden namelijk alles zelf – werden de Franse roadmovie Direction Lourdes en de Engelstalige actieparodie Bonnie & Clyde Copycats halverwege december voor het eerst getoond aan het publiek. Deze twee films zijn echter niet hun eerste wapenfeit. Bo en Gustavo hebben reeds drie kortfilms op hun palmares staan, waaronder de animatieprent The Flight of the Humble Bee die werd geselecteerd voor het Wildlife Conservation Film Festival in New York en de problematiek van bijensterfte in kaart brengt.

Do it yourself

In tegenstelling tot wat hun namen doen vermoeden hebben Bo en Gustavo Catilina wel degelijk Brugse roots. Zij studeerde kleinkunst in Studio Herman Teirlinck, hij werkte als tiener mee met het toenmalige Cinema Novo en hield zich vooral muzikaal bezig met dirigeren en componeren. Het was echter hun liefde voor film die hen samenbracht, ‘al is het soms moeilijk om ons tot één passie te beperken omdat we zodanig veel interesses hebben’, zeggen ze. Dat gebrek aan zelfbeperking bewezen Bo en Gustavo door alle rollen in het creatieproces van Direction Lourdes en Bonnie & Clyde Copycats volledig zelf in te vullen: het script schrijven, regisseren, acteren, produceren, post-productie én de soundtrack componeren.

Bo Catilina: ‘Bovendien hebben we beide films simultaan opgenomen waardoor we soms dagelijks wisselden van rol en tegelijkertijd rekening dienden te houden met tal van andere technische aspecten.’

Gustavo Catilina: ‘Het was een hele uitdaging om, als twee onervaren filmmakers, organisatorisch alles draaiende te houden én het overzicht te bewaren over het hele filmproces. Toen de opnames afgelopen waren, dachten we dat het zwaarste gedeelte al achter de rug was, maar het was vooral de technische afwerking van het filmmateriaal die we echt onderschat hebben.’

EXit: Jullie hebben er drie jaar over gedaan om beide films te realiseren. Hoe beleefden jullie deze periode?

Bo: ‘We zijn door heel wat fasen gegaan waarbij we telkens meer bewust werden van elk detail van de opnames waardoor het na verloop van tijd enorm moeilijk werd om knopen door te hakken.’

Gustavo: ‘We waren niet meer objectief genoeg om de films zelf af te werken dus zochten we hulp van buitenaf. Die keuze bleek een geluk bij een ongeluk te zijn. We hadden iemand gevonden die ons wou bijstaan, maar die man liet langer op zich wachten dan gehoopt. Uiteindelijk stonden we na een jaar geen stap verder, wat enorm frustrerend was, maar het heeft ons wel de nodige afstand van het project gegeven.’

 EXit: Jullie zijn ook ten rade gegaan bij regisseur Kadir Balci. Wat heeft hij jullie bijgebracht?

Bo: ‘Hij heeft ons doen inzien dat we werkelijk alles in vraag moeten durven stellen’.

Gustavo: ‘Het ‘less is more’-cliché was ons uiteraard niet onbekend, maar de heldere manier waarop hij dit ons duidelijk maakte, heeft een diepe indruk nagelaten. Dankzij hem hebben we geleerd krachtiger en vlotter werk te leveren.’

EXit: Heel wat scènes zijn opgenomen in de Brugse binnenstad, waaronder een heuse wagenachtervolging. Hoe verliepen de opnames?

Gustavo: ‘Net omdat we met zo’n klein team werkten, hebben we aan een razendsnel tempo kunnen filmen zonder vertragende gevolgen.’

Bo: ‘Je kunt bovendien veel spontanere beslissingen nemen als je maar met twee bent, wat voor ons heel fijn is.’

Gustavo: ‘Al hebben we wel de politie verwittigd voor we bepaalde actiescènes inblikten zodat we niet opgepakt zouden worden wegens wapenbezit.’ (lacht) (LDD)

www.boguscat.com

Comments are closed.

<span>%d</span> bloggers liken dit: