
In het voorjaar van 2017 sloegen het kunstenfestival Europalia en KAAP de handen in elkaar om uitgeweken Bruggeling Dijf Sanders op muzikale ontdekkingsreis te sturen naar Indonesië, meer bepaald naar het eiland Java. De vruchten van zijn verkenningen verschijnen onder de naam JAVA eerstdaags op het W.E.R.F.-label (nummer 150 in de collectie) en worden live gepresenteerd op zaterdag 2 december in De Werf.
Op de eerste dag van november maakt Dijf wat tijd vrij om me in zijn Gentse studio zijn Java-project toe te lichten. Dijfs roots liggen in Sint-Michiels, in een familiale omgeving waarin vooral het aspect “beeld” prominent aanwezig was : vader is fotograaf, ook zijn grootvader was fotograaf, zijn broer is actief in de filmwereld. Muziek werd hem dus niet echt met de paplepel ingegeven, en het was ook niet een eerste gitaar, die hij rond zijn vijftiende kreeg, die hem meteen op een mainstream muzikaal traject bracht. Wat wel groeide, was de fascinatie voor “klank”, voor het bewerken en omvormen van klanken tot een soort organisch levend wezen, voor het gebruik van samples, voor wat geluiden in een klanklandschap teweeg brengen, voor het omgaan met de technische kant van klankmanipulatie.
Exotische elektronica
Het Europalia Festival (nog tot 21 januari 2018) zet dit jaar Indonesië in de kijker met tentoonstellingen, voordrachten, workshops, filmprojecties… en uiteraard ook met een muzikaal luik. Europalia en Kaap kwamen voor het Java-project bij Dijf terecht via zijn in het najaar van 2015 uitgebrachte plaat “Moonlit Planetarium”, een plaat die ondergedompeld is in een zee van natuurlijk aanvoelende exotische elektronica, iets wat de opdrachtgevers aansprak als uitgangspunt voor dit project.
Java
Dijf vulde dit voorjaar zijn rugzak met een 8-sporen recorder, microfoons, kabels, wat statieven, en trok voor een tweetal weken naar Java, waar hij in gezelschap van Palmer Keen (USA) een muzikaal parcours uitstippelde. Palmer Keen – die in Java woont en werkt – brengt al jarenlang Indonesische muziek in kaart (letterlijk, op zijn website Aural Archipelago) en is wat dit betreft dé muzikale referentie met zijn encyclopedische kennis. Perfect reisgezelschap ,dus.
De rondreis resulteerde voor de plaat JAVA in negen nummers die stuk voor stuk een korte titel kregen en verwijzen naar bezochte plaatsen (Bandung, Susukan, Banyumas), of naar de ontmoeting met lokale muzikanten (Akim, Teguh), of nog naar inheemse instrumenten en dansen. Je krijgt met deze plaat een afwisseling van meeslepende exotische ritmes, bezwerende rituele muziek, rustige contemplatieve stukken. Je hoort er wel eens een zwerm kraaien, een groep kikkers of een krekel in opduiken die mooi hun discrete plaats innemen in het geheel. Een plaat die met elke beluistering iets nieuws onthult. Een groeier.
Prentenboek Naturama als inspiratie
Voor de plaatopnames haalde Dijf enkele bevriende muzikanten van Black Flower in de studio : Nathan Daems (sax), Filip Vandenbril (bas), Simon Seghers (drums)… Op het podium van De Werf wordt het nieuwe album gebracht door Dijf Sanders (Philicorda) en Nathan Daems (sax en fluit). Een kunstwerk op maat, gemaakt door Sarah Zeebroek, vormt het decor van het concert. Inspiratie hiervoor zocht Dijf in de sfeer van het prentenboek Naturama (Carnovsky, Rachel Williams – Lannoo 2016), waarin aan de hand van een kijkglas met kleurfilters het afwisselend gebruik van drie kleuren verschillende aspecten van dezelfde wereld oproepen.
Een psychedelisch project ?
‘Ja, maar geen psychedelica omwille van de psychedelica. Het is gewoon zo dat het psychedelische in Java standaard aanwezig is, met zijn kleuren, klanken, vormen, dansen, maskers… Dat is waar ik mee aan de slag ging voor dit project’, besluit Dijf Sanders.
(RUDI VANMARCKE)
Dijfs psychedelische reis op zaterdag 2 december in De Werf, http://www.kaap.be
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...