Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Debuutfilm ‘Cargo’ van Gilles Coulier kiest het ruime sop

 

Foto EDM

 

Zeven jaar: zoveel tijd had de Brugse cineast/scenarioschrijver Gilles Coulier nodig om van idee tot zijn eerste langspeelfilm ‘Cargo’ te komen. Het resultaat is een mooie, donkere prent over de drie bonkige vissersbroers Broucke die na een ongeluk van hun vader het familiebedrijf proberen te redden. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Sam Louwyck (nog een Bruggeling), Wim Willaert, Sebastien Dewaele en bluesman Roland Van Campenhout. Authentiekere karakterkoppen voor dergelijke rollen kun je niet aantreffen.

Het verhaal van Cargo speelt zich af in, op en langs ’t zèètje van Oostende en dat weet je meteen na het bekijken van de openingsscène. Op volle zee danst het schip De Broodwinner op de woeste golven terwijl zoon Jean (Sam Louwyck) en vader Leon Broucke (Roland Van Campenhout) de vangst van de nacht aan boord hijsen en verwerken. De storm gaat zo krachtig te keer dat vader – gewild of ongewild – overboord slaat en daardoor de rest van zijn nog weinig resterende dagen van zijn leven aan een beademingsapparaat moet doorbrengen. Jean krijgt de last en de verantwoordelijkheid van het noodlijdende vissersbedrijf op zijn schouders. De relatie met zijn broers Francis (Sebastien Dewaele) en William (Wim Willaert) is op zijn minst troebel te noemen, zeker als er initiatief moet worden genomen om de familietraditie voort te zetten. Geen spoiler alert, want het verloop van de film verklappen we hier niet.

They lost the art of conversation

‘Het is een eerlijk en realistisch portret van drie broers die proberen om te gaan met de dood van hun vader, tegen de achtergrond van de visserij’, zegt Gilles Coulier. ‘Het onvermogen om als broers deftig en duidelijk met elkaar te communiceren, dat is eigenlijk de essentie van de film. Ik ben zelf de oudste van drie broers. Ik weet dus hoe broers met elkaar omgaan en wat ze elkaar al of niet vertellen. Dat onvermogen om met elkaar te praten is het sterkste thema in mijn film. In de harde visserswereld tref je ook vaak zulke mentaliteit aan en dus vormde de visserij de ideale achtergrond om mijn verhaal te laten plaatsvinden. Vissers zijn niet de grootste praters, al hebben ze vaak schitterende verhalen te vertellen.’

 De Dag

Met ‘Cargo’ levert Gilles Coulier een prachtig visitekaartje af en maakt hij ons meteen duidelijk dat we in de toekomst nog veel straffe dingen mogen verwachten van hem in de (Vlaamse) cinemazalen. Als jonge filmmaker creëerde hij al de drie kortfilms Ijsland (2009), Paroles (2010) en Mont Blanc (2013) waarvan de eerste en de laatste zich lieten opmerken op het festival van Cannes. Coulier maakte in 2015 nog meer naam en faam als regisseur en scenarioschrijver van de bejubelde tv-reeks Bevergem op Canvas. En straks kijken we met zijn allen naar ‘De Dag’, een spannende dramareeks voor tv van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. Samen met regisseur Dries Vos schoot Coulier de serie maandenlang in het voormalige politiekantoor in de Brugse Hauwerstraat. Hoofdrollen voor ‘De Dag’ zijn weggelegd voor Sofie Decleir, Willy Thomas, Johan Van Assche, Jeroen Perceval, Barbara Sarafian en Sebastien Dewaele. Zeer benieuwd wat daarna de volgende langspeelfilm van wonderboy Coulier wordt… (ADC)

http://www.dewereldvrede.be

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: